Päevakorrapunktide kaupa: Heljo Pikhof

Kokku päevakordi: 44

Täielikult profileeritud: 44

2025-10-06
Arupärimine Rootsi kurjategijate Eestisse toomise kohta (nr 803)

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Peamine vastasseis on valitsuse ja siseministriga, keda süüdistatakse siseturvalisuse asendamises ärilepinguga. Kriitika on intensiivne, nimetades valitsuse tegevust "valetamiseks" ja "turvalisuse kaubaks tegemiseks". Vastuseis on poliitika- ja väärtuspõhine, seades kahtluse alla valitsuse prioriteedid.
2025-09-24
Regionaal- ja põllumajandusministri 2025. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Otsest vastuseisu või kriitikat poliitiliste vastaste suhtes ei väljendata. Küll aga avaldatakse survet ministrile konkreetsete plaanide ja tähtaegade saamiseks, nõudes vastutust regionaalpoliitika elluviimisel.
2025-09-22
Arupärimine Rootsi vangide Eestisse toomise kohta (nr 792)

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Peamine vastasseis on Justiitsministri ja valitsuse seisukohtadega Rootsi vangide Eestisse toomise osas. Kriitika on intensiivne ja poliitikapõhine, süüdistades valitsust Eesti sisejulgeoleku nõrgestamises ja ignoreerides PPA ning Lõuna-Eesti prefekti hoiatusi.
2025-09-15
Arupärimine haridusliku ebavõrdsuse kohta (nr 795)

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Peamine vastuseis on suunatud valitsuskoalitsioonile ja ministrile, kritiseerides nende tegevusplaanide puudumist haridusliku võrdsuse suurendamisel. Kriitika on poliitika- ja menetluspõhine, keskendudes senise rahastusmudeli puudulikkusele ja konkreetsete meetmete puudumisele. Vastandumine on intensiivne, kuna ebavõrdsust nimetatakse Eesti haridussüsteemi kõige põletavamaks probleemiks.
2025-09-15
Arupärimine rahvaraamatukogu seaduse muutmise kohta (nr 808)

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Ei ole piisavalt andmeid.
2025-09-15
Arupärimine kaitsetööstuse arengu takistamise kohta (nr 783)

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Peamine kriitika on suunatud valitsusala ja ministri vastu, keskendudes protseduurilisele ebaõnnestumisele (seaduse viivitus) ja vastutuse hajutamisele. Vastutuse vältimist ("kogu valitsemisala kollektiivselt") käsitletakse korduva probleemina.
2025-09-11
Pühade ja tähtpäevade seaduse muutmise seaduse eelnõu (636 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Peamine kriitika on suunatud valitsuse esindajate vastu, keda süüdistatakse ettevalmistamatuses ja suutmatuses esitada tõenduspõhiseid vastuväiteid eelnõule. Kõneleja kritiseerib valitsuse esindajat komisjonis, kes "ei osanud õieti ühelegi küsimusele vastata" ja arvas negatiivset mõju ettevõtjatele lihtsalt oletuslikult. Samuti heidetakse ette, et valitsus ei ole tutvunud olemasolevate Euroopa uuringutega töö- ja puhkeaja mõju kohta.
2025-09-08
Arupärimine elulõpuga seonduvate regulatsioonide kohta (nr 766)

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud ministri tegevusetuse ja aegluse vastu elulõpu regulatsioonide edendamisel. Vastuseis on protseduuriline ja rõhutab jõulisuse puudumist, mitte ei sea kahtluse alla ministri sisulisi põhjendusi. Kompromissi asemel nõutakse jõulisemat tegutsemist.
2025-09-04
Istungi rakendamine

XV Riigikogu, Riigikogu erakorraline istungjärk

Opositsioon on suunatud peamiselt Riigikogu juhatuse ja esimehe vastu, kritiseerides nende tegevust protseduurireeglite rakendamisel, süüdistades ebaefektiivses töös ja naiste teistmoodi kohtlemises. Samuti kritiseeritakse valitsuskoalitsiooni haridusliku ebavõrdsuse vähendamise konkreetsete sammude puudumise eest ning väljendatakse pahameelt ametiühingute kaasamata jätmise pärast seaduseelnõude aruteludel.
2025-06-18
Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele" eelnõu (630 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Vastandub teravalt seisukohale, et pettuse ohvriks langemine on ohvri enda probleem, kritiseerides seda loogikat ebakohaseks ja mittepädevaks. Kriitika on väärtuspõhine ja poliitikapõhine, rõhutades riigi kohustust pettustele piiri panna ja ohvreid aidata. Vastase seisukoht lükatakse ümber konkreetsete näidete abil, mis näitavad sotsiaalset kahju.
2025-06-18
Riigi 2025. aasta lisaeelarve seaduse eelnõu (651 SE) kolmas lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Peamine vastasseis on Reformierakonnaga (peaministri erakond), keda kritiseeritakse teravalt valimislubaduste mittetäitmise ja püsikulude arvestamata jätmise eest. Kriitika on poliitika- ja usaldusväärsusepõhine, süüdistades neid ebakõlas lubaduste ja tegeliku tegevuse vahel. Vastastele esitatakse otseseid küsimusi nende tegevusetuse põhjuste kohta.
2025-06-18
Põhikooli- ja gümnaasiumiseaduse ning kutseõppeasutuse seaduse muutmise seaduse (direktorite atesteerimine ja õpetajate karjäärimudel) eelnõu (653 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Vastuseis on suunatud olemasolevale hariduse rahastamissüsteemile ja selle eest vastutavale valitsusele/ministrile, keda kritiseeritakse sotsiaal-majandusliku tausta ebapiisava arvestamise eest. Kriitika on süsteemipõhine ja keskendub poliitiliste mehhanismide puudumisele ebavõrdsuse tasandamiseks.
2025-06-18
Krediiditeabe jagamise seaduse eelnõu (652 SE) esimese lugemise jätkamine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud reguleerimata turuosalistele, eelkõige inkassofirmadele, kes lisavad võlgnikele hiiglaslikke kulusid ja viiviseid, viies nad võlaorjusse. Samuti kritiseeritakse kaudselt valitsuse kavandatud ajakava positiivse krediidiregistri jõustumise osas, pidades 2028. aastat liiga hiliseks arvestades võlgnike arvu kiiret kasvu.
2025-06-12
42 Riigikogu liikme esitatud kirjalik nõue umbusalduse avaldamiseks justiits- ja digiminister Liisa-Ly Pakostale

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Peamine vastane on justiits- ja digiminister Liisa-Ly Pakosta, keda kritiseeritakse teravalt nii isiklikult (ebausaldusväärsus, küsimustest kõrvalehoidmine, valede rääkimine) kui ka poliitiliselt (PPA nõrgestamine). Kriitika intensiivsus on kõrge, süüdistades ministrit "paljudes valedes" ja endise ministri Riina Sikkuti seisukohtade väänamises. Kompromissivalmidust ei väljendata.
2025-06-11
Riigi 2025. aasta lisaeelarve seaduse eelnõu (651 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Peamine vastane on Reformierakond, keda kritiseeritakse teravalt poliitilise silmakirjalikkuse (Tallinna ja Tartu erinev käitumine kohatasude osas) ja vastutustundetu maksupoliitika pärast. Kriitika on suunatud ka Reformierakonna Tallinna piirkonna juhi Pere loogikale, kus otsus tehakse enne katteallikate otsimist. Kompromissi võimalust ei mainita, vaid nõutakse valimislubaduse täitmist riiklikul tasandil.
2025-06-10
Konkurentsiseaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (609 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Peamine vastasseis on suunatud ministri ja valitsuse vastu, kes vastutavad eelnõu eest. Kriitika on intensiivne, keskendudes poliitilisele vastutusele ja nõudes ministri tagasiastumist, kui eelnõu vastuvõtmine toob kaasa rikkumistrahvide jätkumise. Kriitika on nii poliitika- kui ka isikliku vastutuse alusel.
2025-06-05
Liiklusseaduse täiendamise seaduse eelnõu (616 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud kehtiva regulatsiooni puudulikkusele ja kohalike omavalitsuste passiivsusele, kes ei võta tuld kiiruse ja joobes juhtimise probleemide lahendamisel. Konkreetseid poliitilisi vastaseid või rühmitusi ei nimetata, vaid kritiseeritakse süsteemi ebaefektiivsust.
2025-05-21
Metsandus

XV Riigikogu, V istungjärk, infotund

Peamine kriitika on suunatud valitsuse ja kehtivate looduskaitsekompensatsiooni poliitikate vastu, mida peetakse ebaõiglaseks ja ebapiisavaks. Kriitika on rangelt poliitikapõhine, keskendudes ebaõiglastele kompensatsioonimehhanismidele ja toetuste tulumaksustamisele.
2025-05-20
Arupärimine elektrienergia tootmisvõimsuste kohta (nr 746)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on kaudselt suunatud valitsuse tegevusele või tegevusetusele taastuvenergia valdkonnas, kuna nõutakse vältimatuid muudatusi ja konkreetseid ettepanekuid. Otseseid vastaseid või isiklikke rünnakuid ei esine, vaid fookus on poliitika puudujääkidel.
2025-05-19
Arupärimine Eesti keskkonnapoliitika kohta (nr 743)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Peamine vastasseis on suunatud valitsusele ja ministrile, kelle poliitilist sihti peetakse ekslikuks ja kahjulikuks. Kriitika on puhtalt poliitikapõhine, keskendudes metsade majandamise viisile ja raievanuse alandamise plaanidele.
2025-05-19
Arupärimine loodusobjektide kaitsekorra ebaseadusliku muutmise kohta (nr 738)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Vastasseis on suunatud ministri poole, kuid see on suunatud poliitika rakendamise selgitamisele, mitte isiklikule rünnakule. Kriitika intensiivsus on madal, keskendudes regulatsiooni tõlgendamisele ja selle tagajärgedele maaomanikele.
2025-05-07
Töötuskindlustuse seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (519 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Vastuseis on suunatud konkreetse seaduseelnõu (519 SE) vastuvõtmise vastu ja selle esitajale, kellelt nõutakse vastutust. Kriitika on poliitikapõhine, keskendudes sotsiaalse turvavõrgu puudujääkidele ja ebakindlusele.
2025-05-05
Arupärimine pensionäride toimetuleku kohta (nr 726)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Peamine vastasseis on suunatud Reformierakonna ja sotsiaalministri (tõenäoliselt Signe Riisalo) poliitiliste seisukohtade vastu eakate hoolduse osas. Kriitika on poliitiline ja keskendub vastutuse nõudmisele Reformierakonna välja käidud ideede eest, nagu "pensioni eest hooldekodukoht". Teine kõneleja korrigeerib varasemaid väiteid pensionide suurendamise kohta, seades kahtluse alla teiste poliitikute panuse.
2025-03-19
Riigikaitse

XV Riigikogu, V istungjärk, infotund

Peamised vastased on peaminister ja kaitseminister, keda kritiseeritakse teravalt riigikaitse halva juhtimise eest. Kriitika on suunatud nii poliitilistele otsustele (hangete viivitamine) kui ka isiklikule usaldusväärsusele, nimetades kaitseministrit halvustavalt karjääripoliitikuks.
2025-02-26
Teadus- ja arendustegevuse ning innovatsiooni korralduse seaduse eelnõu (554 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud eelnõu potentsiaalsete negatiivsete tagajärgede vastu, nagu teaduse rahastamise politiseerimine ja akadeemilise vabaduse piiramine liigse riikliku sekkumise kaudu. Kriitika on poliitika- ja protseduuripõhine, hoiatades, et rahastus ei tohi muutuda poliitiliseks mõjutusvahendiks. Otseseid poliitilisi vastaseid ei nimetata.
2025-02-10
Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele viia läbi noorte sotsiaalmeedia kasutamise mõju analüüs" eelnõu (550 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Otsene kriitika on suunatud ebatõhusatele meetoditele, nagu täielik keelamine ja käskimine, mida Liina Kersna ja Margit Sutrop peavad ebaefektiivseks. Lauri Laats pidi kaitsma eelnõu, selgitades, et see ei ole piirav, vaid analüüsiv, vastates seletuskirjale esitatud kahtlustele.
2025-01-15
Täiskasvanute koolituse seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (465 SE) kolmas lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Andmeid ei ole piisavalt.
2024-12-04
Eesti Vabariigi haridusseaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse (õppimiskohustuse kehtestamine) eelnõu (447 SE) kolmas lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Otsene vastasseis või kriitika poliitiliste oponentide suhtes puudub. Kriitika on suunatud olemasolevale ebapiisavale süsteemile ja olukorrale, kus noored sisenevad tööturule ilma ettevalmistuseta.
2024-11-21
Eesti Vabariigi haridusseaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse (õppimiskohustuse kehtestamine) eelnõu (447 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja tegeleb peamiselt huvigruppide, eriti Eesti Linnade ja Valdade Liidu (ELVL) poolt tõstatatud muredega, mis on seotud mõjuanalüüsi puudumise ja kohalike omavalitsuste lisanduva töökoormuse ning rahastamisega. Kriitika on suunatud protseduurilistele ja ressursside küsimustele, millele kõneleja vastab HTM-i selgitustega, et tegemist on olemasolevate ülesannete täpsustamisega ja rahaline tugi on tagatud.
2024-11-20
Eesti Vabariigi põhiseaduse muutmise seaduse eelnõu (527 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Vastasseis on suunatud eelnõu algatajatele (nt härra Aller) ja Põhiseaduskomisjoni esimehele, kritiseerides eeskätt menetluslikke puudujääke, nagu mõjude ja julgeoleku analüüsi puudumine. Kriitika on rangelt poliitika- ja protseduuripõhine, mitte isiklik.
2024-11-20
Eesti Vabariigi põhiseaduse muutmise seaduse eelnõu (536 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja kritiseerib otseselt eelnõu algatajaid, süüdistades neid põhiseaduslike väärtuste kaitsmises "väga kummalisel moel". Kriitika on poliitikapõhine, keskendudes ettepaneku negatiivsele mõjule Eesti rahvusvahelisele positsioonile ja usaldusväärsusele.
2024-11-11
Raseduse katkestamise ja steriliseerimise seaduse täiendamise seaduse eelnõu (459 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Vastasseis on suunatud isikule või rühmale, kes on varem väljendanud seisukohta, et naine on süüdi nii rasedaks jäämises kui ka abordi tegemises. Kriitika on intensiivne ja moraalselt laetud, vaidlustades vastaspoole õigust naiste eest otsustada ja ignoreerida meeste rolli.
2024-09-16
Siseministri 2024. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Andmeid pole piisavalt.
2024-06-13
Eesti Vabariigi haridusseaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse (õppimiskohustuse kehtestamine) eelnõu (447 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Vastuseis (Liina Kersna ja Helle-Moonika Helme poolt) keskendus peamiselt rakenduslikele ja majanduslikele küsimustele. Kriitika puudutas kutsehariduse osaliselt tasuliseks muutmisega kaasnevat täiskasvanud õppijate demotiveerimise ohtu ja riigi ning kohalike omavalitsuste (KOV) vastutuse piiritlemist õppimiskohustuse täitmisel. Kriitika oli poliitikapõhine ja küsimuste vormis.
2024-06-03
Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele rakendada tõhusaid meetmeid kaitsmaks alaealisi kokkupuudete eest pornograafiaga" eelnõu (409 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud siseriiklike piirangute kehtestamise vastu piiriülestele teenustele, kuna need on Euroopa Kohtu lahendi tõttu vastuolus Euroopa Liidu õigusega. Vastandub jõuliselt seisukohale, mis nõuab kohest veebilehtede blokeerimist, rõhutades, et tuleb oodata üleeuroopalisi lahendusi. Vastuseis on rangelt poliitika- ja juriidilisel alusel.
2024-05-14
Alusharidusseaduse eelnõu (419 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Otsest vastuseisu või kriitikat teiste poliitiliste osapoolte suhtes ei esine. Kriitika on suunatud eelnõu konkreetsetele sõnastustele, mis puudutavad eripedagoogide hindamise kohustust, nõudes sõnastuse "välja arvatud" eemaldamist. Samuti nõutakse ministeeriumilt selgitusi eestikeelsele haridusele ülemineku praktilise korralduse kohta.
2024-05-07
Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele leida lahendus rahvusooper Estonia juurdeehituse rajamiseks" eelnõu (410 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Otsest vastaste kritiseerimist ei esine; kriitika on suunatud pigem ajaloolisele olukorrale ja praeguse teatrisaali puudustele, mis takistavad rahvusvahelist koostööd. Valitsust ja Tallinna linna kutsutakse üles lahendust leidma, mis viitab ootusele tegutsemiseks, kuid ei sisalda rünnakuid.
2024-04-16
Kultuuriministri 2024. aasta ettekanne "Riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest" (sealhulgas "Eesti spordipoliitika põhialused aastani 2030" elluviimisest)

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud peamiselt pikaajalisele trendile Kultuuriministeeriumi eelarve osakaalu vähenemisel viimase 20 aasta jooksul. Konkreetselt tuuakse negatiivse näitena välja Isamaa ridadesse kuulunud ministri ametiaeg, mil kultuuritöötajate palga alammäära kasv peatus, ehkki palgafondi suunati lisaraha.
2024-04-03
Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele põhikooli- ja gümnaasiumiseaduse muutmiseks" eelnõu (279 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Vastuseis on suunatud ettepaneku algatajatele, kritiseerides nende soovi luua eraldi ukrainakeelne haridussektor, mis on vastuolus eestikeelsele õppele üleminekuga. Kriitika on tugev, nimetades ettepanekut "libedaks teeks" ja "Pandora laeka avamiseks", mis võiks luua pretsedendi teistele rahvustele omakeelse hariduse nõudmiseks. Samuti kritiseeritakse algatajate suutmatust valida välja ühte muudatusettepanekut.
2024-03-20
Eesti Kultuurkapitali seaduse ja hasartmängumaksu seaduse muutmise seaduse eelnõu (338 SE) kolmas lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Vastasseis puudub; kõneleja keskendub süsteemsete probleemide lahendamisele (sotsiaalsete tagatiste puudumine) ega kritiseeri otseselt ühtegi poliitilist vastast. Rõhutatakse, et muudatused ei too kaasa sissetulekute vähenemist ega toetust saavate inimeste arvu kahanemist.
2024-02-21
Eesti Rahvusringhäälingu seaduse muutmise seaduse eelnõu (165 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Vastuseis on suunatud eelnõule 165 SE, mille sisu peetakse tarbetuks või ebaotstarbekaks, tuginedes ministeeriumi vastuväidetele. Kriitika on poliitika- ja menetluskeskne, kuna komisjon tegi ettepaneku eelnõu tagasi lükata, viidates, et pakutud vastulause esitamise õigus on juba seaduses olemas.
2024-02-21
Eesti Kultuurkapitali seaduse ja hasartmängumaksu seaduse muutmise seaduse eelnõu (338 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Vastandub kaudselt neile, kes arvavad, et eelnõu võtab raha teiste kultuurivaldkondade arvelt, lükates need väärarusaamad ümber. Ühes vastuses kritiseerib otse eelkõnelejat, öeldes, et too "pole eelnõu mõttest aru saanud," mis näitab kerget ärritust või pettumust eelnõu sisu väärtõlgendamisel.
2024-01-24
Keeleseaduse muutmise seaduse eelnõu (161 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Vastuseis on suunatud eelnõu 161 SE algatajatele (EKRE fraktsioon), kritiseerides nende pakutud lahenduse ebaproportsionaalsust ja küsides, miks esitati uus eelnõu juba menetluses oleva kõrvale. Haridus- ja Teadusministeeriumi seisukoht, et eelnõu ei toetata, tuuakse selgelt välja.
2024-01-18
Olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Tugevad maakoolid ja tugev koolivõrk" arutelu

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud eeskätt ebaefektiivsele ja tasakaalust väljas olevale koolivõrgule, mis raiskab ressursse ("raha kaob kui mutiauku"). Samuti kritiseeritakse ühiskondlikku suhtumist, mis õõnestab õpetaja väärikust, lubades lapsevanematel õpetajaid "lükata-tõugata ja huupi poriga pilduda". Konkreetseid poliitilisi vastaseid ei nimetata.