Päevakorra profiil: Heljo Pikhof
Kultuuriministri 2024. aasta ettekanne "Riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest" (sealhulgas "Eesti spordipoliitika põhialused aastani 2030" elluviimisest)
2024-04-16
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Poliitiline fookus on kultuuri rahastamise osakaalu drastilisel vähenemisel riigieelarves, mida peetakse kahetsusväärseks ja riigi püsimajäämise seisukohalt ohtlikuks. Toetatakse tugevalt kultuuritöötajate palga konkurentsis püsimist ja loomeinimeste sotsiaalsete garantiide tagamist. Kultuuri nähakse olulise tuluallikana, mitte ainult kuluna, rõhutades loomemajanduse rolli.
3 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõnelejad demonstreerivad sügavat teadmist Kultuuriministeeriumi eelarveajaloo ja kultuuritöötajate palgastatistika osas, tuues esile konkreetseid numbreid ja ajaperioode (nt 3,84% 2002. aastal vs 1% 2022. aastal). Erialane pädevus ilmneb ka sotsiaalkaitse mehhanismide (loometöötasu, rulluv ravikindlustus) ja Film Estonia tagasimaksesüsteemi tundmises. Kasutatakse autoriteetseid tsitaate (Mart Kalm) regionaalsete kultuuriehitiste tähtsuse rõhutamiseks.
3 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on valdavalt formaalne ja poliitiliselt asjatundlik, kasutades ajaloolisi andmeid (eelarve osakaalud, palganumbrid) argumentide toetamiseks. Esineb nii otseseid ja kriitilisi küsimusi ministrile, viidates tema varasematele seisukohtadele, kui ka detailset poliitilist tunnustust algatatud tegevuste eest. Üks kõne on tugevalt parteipõhine, rõhutades Sotsiaaldemokraatliku Erakonna ajaloolist panust palgatõusudesse.
3 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Andmed puuduvad.
3 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kriitika on suunatud peamiselt pikaajalisele trendile Kultuuriministeeriumi eelarve osakaalu vähenemisel viimase 20 aasta jooksul. Konkreetselt tuuakse negatiivse näitena välja Isamaa ridadesse kuulunud ministri ametiaeg, mil kultuuritöötajate palga alammäära kasv peatus, ehkki palgafondi suunati lisaraha.
3 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on üldiselt tunnustav, eriti tänatakse ministrit heade suhete loomise eest Riigikogu kultuurikomisjoniga. Väljendatakse lootust, et algatatud suured plaanid ja tegemised jõuavad lõpusirgele, viidates valmisolekule toetada käimasolevaid projekte.
3 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Märgatav on tugev regionaalne fookus Tartu linnale, kus rõhutatakse südalinna kultuurikeskuse (SÜKU) rajamise kriitilist tähtsust ja selle väärimist riiklikult tähtsa kultuuriehitise tiitlit. Samuti tõstatatakse küsimus kultuuri ühtlasest kättesaadavusest igal pool Eestis ja vajadusest likvideerida regionaalsed kitsaskohad.
3 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Kultuurivaldkonda suunatud raha nähakse investeeringuna, mitte kuluna, rõhutades loomemajanduse ja Film Estonia tagasimaksesüsteemi majanduslikku tulu. Toetatakse riiklikku sekkumist kultuuritöötajate palgataseme tõstmiseks ja sotsiaalsete garantiide tagamiseks. Tehakse ettepanek kasutada Kultuurkapitalile laekuvat vaba raha uue telemaja ehitamiseks.
3 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalne fookus on suunatud loomeinimeste sotsiaalkaitse parandamisele, tagades neile ravi-, pensioni- ja töötuskindlustuse loometöötasu kaudu. Lisaks rõhutatakse laste ja noorte huvihariduse ja -tegevuse toetuste ning kultuuriranitsa olulisust haridustee rikastamisel.
3 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamised prioriteedid on riiklike arengustrateegiate "Eesti 2035" ja "Eesti spordipoliitika põhialused aastani 2030" elluviimine. Märgitakse ära Kultuurkapitali seaduse ja hasartmängumaksu seaduse muudatuste vastuvõtmine loometöötasu loomiseks. Tuleviku eesmärkide hulka kuulub rulluva ravikindlustuse heakskiitmine ja riiklikult tähtsate kultuuriehitiste valmimine.
3 Analüüsitud kõnesid