Päevakorra profiil: Andres Metsoja
Rapla- ja Pärnumaa maavarade teemaplaneeringu lõpetamine
2025-09-17
XV Riigikogu, VI istungjärk, infotund
Poliitiline positsioon
Poliitiline seisukoht keskendub Rapla- ja Pärnumaa maavarade teemaplaneeringute lõpetamise vastustamisele. Kõneleja rõhutab, et planeeringud on vajalikud avaliku ruumi korrastamiseks ja inimestele selguse andmiseks, vastandudes riigi ettepanekule minna üle juhtumipõhisele lähenemisele. Seisukoht on tugevalt planeerimist toetav ja kriitiline riigi ebakindlust tekitava poliitika suhtes. Poliitika on raamitud väärtuspõhiselt, rõhutades kodanike õigust teada, mis nende ümber toimuma hakkab.
1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust planeerimisprotsesside ja haldusstruktuuri osas, viidates spetsiifiliselt Maa- ja Ruumiameti rollile ning eriplaneeringute (nt tuule) ja maavarade planeerimise juriidilistele erisustele. Kasutatakse tehnilisi termineid nagu "teemaplaneering" ja "juhtumipõhine" ning mõistetakse arendajate õigust kaevata omavalitsusi kohtusse. Ekspertiis keskendub planeerimisseaduse ja kohaliku omavalitsuse vastutuse ristumiskohale.
1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on kriitiline ja murelik, rõhutades kodanike kindlustunde puudumist riigi ebaühtlase planeerimispoliitika tõttu. Kasutatakse loogilisi argumente ja retoorilisi küsimusi, et esile tuua väidetavat ebavõrdsust Harjumaa ja kaugemate maakondade vahel. Toon on formaalne, kuid sisaldab ka sarkastilist viidet Mart Helme puudumisele, mis andis kõnelejale küsimisvõimaluse.
1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Saadaval on vaid üks kõne, mis peeti 2025. aasta septembris ametlikus saalis (viide küsimuse ajale). Muude esinemiste sageduse või mustrite kohta andmed puuduvad.
1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine kriitika on suunatud riigile ja Maa- ja Ruumiametile, kes tegi ettepaneku maavarade planeerimine lõpetada. Kriitika on poliitiline ja protseduuriline, süüdistades riiki ebakindluse tekitamises ja regionaalse ebavõrdsuse soosimises, luues "kuldses ringis" soodsama olukorra. Vastandatakse riigi tegevust tuule eriplaneeringute ja kaevanduste planeerimise osas.
1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja tsiteerib härra Seederit toetavalt Eesti oluliste investeeringute vajalikkuse teemal, mis viitab valmisolekule tunnustada teiste poliitikute seisukohti arenguvajaduste osas. Otseseid viiteid erakondadevahelisele koostööle või kompromissivalmidusele planeerimisküsimuses ei ole.
1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Regionaalne fookus on väga tugev, keskendudes Pärnumaa ja Raplamaa maavarade planeerimise probleemidele. Kõneleja vastandab nende maakondade olukorda Harjumaa omaga, viidates ebavõrdsele kohtlemisele, kus kaugemates piirkondades tehakse otsuseid juhtumipõhiselt.
1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud vaated tunnustavad Eesti oluliste investeeringute ja ehitusmaterjalide (maavara) kodumaise hankimise vajadust, rõhutades, et need peavad Eestisse ära mahtuma. Samas rõhutatakse, et majandustegevus peab olema reguleeritud ja planeeritud, et tagada kohalikele elanikele kindlustunne ja vältida juhuslikke arendusi.
1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Käsitletud sotsiaalne küsimus on seotud elanike kindlustunde ja avaliku ruumi korrastamisega, et vältida pingeid, mis tekivad juhuslikult tagahoovi sattuvate arenduste tõttu. Rõhutatakse selguse ja läbirääkimiste olulisust planeerimisprotsessis.
1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on suunatud administratiivpoliitika muudatustele, mille eesmärk on lõpetada maavarade teemaplaneeringute koostamine. Kõneleja on selle muudatuse vastane, toetades olemasolevate planeerimisstruktuuride säilitamist ja kritiseerides riigi ebaühtlast lähenemist eriplaneeringutele (tuule vs kaevandused).
1 Analüüsitud kõnesid