Täiskogu istungite kaupa: Tiit Maran

Kokku istungeid: 52

Täielikult profileeritud: 52

2025-10-15
XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung
Peamine kriitika on suunatud Kliimaministeeriumi vastu, heites ette ühekülgset lähenemist ja asutusesiseste kooskõlastuste puudumist. Eelkõige kritiseeritakse kliima- ja elurikkuse osakondade ekspertide väljajätmist eelnõu koostamisest. Kriitika on protseduuriline ja sisuline, mitte isiklik, ning nõuab ministeeriumilt puuduste kõrvaldamist.
2025-10-15
XV Riigikogu, VI istungjärk, infotund
Puudub otsene vastuseis; kõneleja esitab valitsusele (peaministrile) küsimusi protseduuride ja ajakava selgitamiseks. Kriitika asemel otsitakse selgitust keskkonnaväärtuste käsitlemise, hüvitisalade ja ajakirjanduses välja käidud valmimisaja realistlikkuse teemal.
2025-10-13
XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung
Peamine kriitika on suunatud valitsuse (Reformierakonna ja endiste koalitsioonipartnerite) vastu kliimaseaduse ebaõnnestunud väljatöötamise, viivituste ja sisulise kaasamiseta protsessi eest. Kriitikat jagub ka Tööandjate Keskliidule, kes soovib piirata pesitsusrahu vaid kaitsealadele, mis on vastuolus Euroopa Kohtu otsusega. Kriitika on peamiselt poliitika- ja protseduuripõhine.
2025-10-08
XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung
Vastasseis on suunatud eelnõu tagasi lükanud osapoolele, kritiseerides nende põhjendust, et hinna alandamise jõudmine lõpphindadesse oli ebakindel. Kriitika on intensiivne ja seab kahtluse alla vastaspoole analüüsivõime, vihjates, et nende lähenemine on teistest riikidest märkimisväärselt erinev ja potentsiaalselt ebatark.
2025-10-06
XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung
Vastasseis on suunatud valitsuse esindajale (ministrile), keda kritiseeritakse vangide profiili ebaselguse või vastukäivate andmete esitamise eest. Kriitika on poliitikapõhine ja keskendub faktide täpsusele, seades kahtluse alla, kas Eestisse tuuakse kerge või raske karistuse kandjaid.
2025-09-24
XV Riigikogu, VI istungjärk, infotund
Peamised kriitika objektid on Riigikantselei ja efektiivsuse ja majanduskasvu nõukoda, keda süüdistatakse metsapoliitika valdkonda sekkumises ja äriliste huvide teenimises. Kriitika on intensiivne, keskendudes protseduurilistele üleastumistele ja läbimõtlematutele ettepanekutele, mis on ajendatud toormepuuduses vaevleva tööstusharu ärihuvidest.
2025-09-22
XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung
Peamine vastane on valitsus ja peaminister, keda kritiseeritakse protseduuriliste puudujääkide (läbipaistmatus, kitsaste huvide eelistamine) ja poliitiliste valikute pärast. Kriitika on intensiivne, vihjates, et nõukogu koosseis (sisaldades valitsuserakondade rahalisi toetajaid) "näib halb" ja võib olla korruptiivne.
2025-09-17
XV Riigikogu, VI istungjärk, infotund
Peamine kriitika on suunatud Haridusministeeriumi süsteemi ja ametnike vastu, kes eirasid Kultuurikomisjoni üksmeelset otsustust ja lubadust teema juurde sügisel naasta. Kriitika on protseduuriline, süüdistades ametnikke selles, et nad viisid otsustusprotsessi edasi viisil, mis muutis edasise arutelu mõttetuks.
2025-09-16
XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung
Otsest vastuseisu ei väljendata, vaid esinejat kritiseeritakse fookuse nihke pärast, tuues esile mure, et keskkonna- ja kliimateemad on jäänud seekord liiga tagaplaanile. Kriitika on suunatud poliitika sisule ja prioriteetidele, mitte isiklik.
2025-09-15
XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung
Peamine kriitika on suunatud valitsuse ja ministeeriumide vastu, eriti protseduuriliste vigade (planeerimisseaduse eiramine) ja poliitiliste prioriteetide (keskkonnahariduse vähendamine) pärast. Eriti kritiseeritakse ministri katset süüdistada kohtut, rõhutades, et vastutus lasub ministeeriumil otsuste õige vormistamise eest. Kriitika on poliitika- ja protseduuripõhine.
2025-09-08
XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung
Vastasseis on suunatud valitsuse energeetikapoliitikale, eriti tuumaenergia rahastamise strateegiale. Kriitika on poliitiline ja keskendub valitsuse nõuniku väidete vastuolulisusele seoses maksumaksja raha kasutamisega. Intensiivsus on mõõdukas, keskendudes selgituste nõudmisele.
2025-09-04
XV Riigikogu, Riigikogu erakorraline istungjärk
Peamine kriitika on suunatud valitsusele ja energeetika- ning keskkonnaministrile, samuti Ettevõtjate Nõukojale. Kriitika on intensiivne ja keskendub nii poliitilistele otsustele (metsandus, kliimaseadus) kui ka menetluslikele ja eetilistele küsimustele (huvide konflikt, volituste ületamine). Kõneleja kritiseerib Keskkonnaameti võimetust teostada järelevalvet ja tuvastada kahju tekitajaid.
2025-06-18
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Kriitika on suunatud komisjoni arutelu tulemuste või lihtsustatud lahenduste pakkujate vastu, kes eeldavad, et haridus või erasektor lahendavad kõik probleemid. Vastuseis on poliitikapõhine, rõhutades nende lahenduste ebapiisavust riigi võimekuse puudujääkide kõrvaldamisel.
2025-06-11
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Peamised vastased on Reformierakond ja Keskerakond. Reformierakonda kritiseeritakse lubaduste tagasivõtmise (tasuta lasteaiakohad) ja looduskaitse lihtsustamise eest, samuti ebaõiglase regionaalse fookuse pärast. Keskerakonda kritiseeritakse liigse enesekiituse ja Tallinna rohepealinna perioodi kaootilisuse ning sisulise tegevuse puudumise eest. Tööõiguse kontekstis kritiseerib ta valitsust jõumeetodi kasutamise eest, mis eelistab ettevõtjaid töötajatele, ignoreerides ametiühingute proteste.
2025-06-11
XV Riigikogu, V istungjärk, infotund
Peamine vastasseis on valitsuse ja koalitsiooniga, keda süüdistatakse pühapaikade rüüstamise lubamises ja tehnokraatlikus mõtteviisis. Kriitika on äärmiselt intensiivne, nimetades tegevust "brutaalseks marodööritsemiseks" ja seades kahtluse alla valitsuse arusaama kultuuriväärtustest. Ta vihjab, et valitsuse tegevusetus võib viia isegi kirikuaedade ja surnuaedade raiumiseni.
2025-06-10
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Vastasseis on suunatud neile, kes eelistavad pikki ja mitmejärgulisi kohtuarutelusid, mis kõneleja hinnangul takistavad monopoolsete huvide vastutusele võtmist. Kriitika on protseduuriline, vaidlustades vastaspoole väiteid seaduse kitsaste huvide teenimise kohta ja viidates nende varasematele seisukohtadele karistamise vältimise osas.
2025-05-21
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Kriitika on suunatud otsustajate vastu, kes on kehtestanud 30%/70% eesmärgid ilma põhjaliku aruteluta, ning nende vastu, kes on jätnud Keskkonnavaldkonna Arengukava (KEVAD) vastu võtmata. Vastuseis on intensiivne ja keskendub protseduurilistele puudujääkidele, süüdistades vastaspoolt otsuste ootamatus ja tasakaalustamata allatoomises.
2025-05-21
XV Riigikogu, V istungjärk, infotund
Vastuseis on suunatud valitsuse poliitikale ja otsustusprotsessidele, eriti nõukodade moodustamisele ja keskkonnaseaduste eelnõudele. Kriitika on suunatud protseduurilistele puudustele (liikmete valiku kriteeriumid ja huvide konflikti välistamine) ning poliitika ebapraktilisusele. Rünnaku intensiivsus on tugev, nõudes selgitusi, miks teatud huvigrupid on välja jäetud.
2025-05-19
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Peamised vastased on Kliimaministeerium ja Vabariigi Valitsus, keda kritiseeritakse strateegilise arengukava kinnitamata jätmise ja läbipaistmatuse eest seaduste väljatöötamisel ("teki all, salaja"). Eriti terav on kriitika maaomanike ebaõiglase kohtlemise ja energiavaldkonna "lõputu jokutamise" pärast. Minister on ka eksitatud, kuna ta eitab raiete hüppelist kasvu Natura aladel, mida kõneleja parandab, viidates Riigikontrollile.
2025-05-14
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Peamine vastuseis on suunatud varasemate valitsuste tegematajätmistele (Natura hindamise ignoreerimine alates 2004. aastast) ja praegusele Kliimaministeeriumile. Ta kritiseerib teravalt metsatööstuse huvisid ja retoorikat, mis diskrediteerib looduskaitset, ning heidab ette ametnike ja poliitikute tasandi otsuseid, mis on tekitanud usaldamatuse riigi vastu.
2025-05-07
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Vastuseis on suunatud seadusemuudatuste algatajate vastu, keda kritiseeritakse selle eest, et nad ei loonud noortele eraldi toetust või alternatiivset lahendust. Kriitika on poliitikapõhine ja keskendub valitsuse suutmatusele vältida noorte sattumist toimetulekutoetuse taotlejate hulka.
2025-05-06
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Kriitika on suunatud poliitiliste võimumängude ja koalitsiooni suunas, mis lasevad sisulistel ettepanekutel kõrvale jääda, kui need tulevad opositsioonilt. Kõneleja märgib, et tema ettepanekud, mida ministeerium pidas algselt kergelt teostatavateks, muutusid opositsiooni sattumisel ootamatult keeruliseks, viidates protseduurilisele takistamisele. Samuti kritiseerib ta kohtu-, täitev- ja seadusandliku võimu võimetust mõista elukeskkonna tähendust.
2025-05-05
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Peamine kriitika on suunatud ministri ja valitsuse vastu, keda süüdistatakse fatalismi tekitamises ja tarbijate huvide eiramises. Kriitika on poliitiline, keskendudes seadusemuudatuste (konkurents) ja regionaalpoliitika (raudtee, maaelu toetus) puudujääkidele. Kõneleja heidab ministrile ette ka ebakõlasid ja vastuolusid tema varasemate ja hilisemate seisukohtade vahel.
2025-03-19
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Peamised kriitika sihtmärgid on koalitsiooni liikmed ja nende administratiivreformi plaanid, mida peetakse voluntaristlikuks ja rumalaks. Kriitika on filosoofiline (avaliku võimu olemuse mittemõistmine) ja poliitiline (Reformierakonna pantsimine keskkonnaministri kohal). Kõneleja kritiseerib teravalt administratsiooni tehnilist vähendamist ilma sisusse süvenemata.
2025-03-11
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja on tugevas opositsioonis valitsuskoalitsiooniga, kritiseerides nende poliitilist suunda ja kompetentsi keskkonnaküsimustes. Kriitika on intensiivne ja poliitikapõhine, süüdistades valitsust selles, et neil pole aimu elukeskkonna tähtsusest. Eraldi tuuakse välja koalitsioonikaaslase idee Keskkonnaameti kaotamisest.
2025-02-26
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja vahendab Kliimaministeeriumi ja teiste kriitikat eelnõu 567 suhtes, mis keskendus määratlemata terminitele (nt nuhtlusisend, uluk) ja ennetusmeetmete puudulikule rakendamisele. Kriitika oli poliitika- ja protseduuripõhine, rõhutades, et seaduseelnõu võib võimaldada viha suurkiskjate peal välja elada ja et rikkumisi tuleb ette ka usaldusväärsete kodanike puhul.
2025-02-19
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Otsene vastuseis puudub, kuid kõneleja seab kahtluse alla varasemad väited tuumajäätmete ladustamise lihtsuse ja odavuse kohta. Kriitika on suunatud poliitiliste väidete ebakõladele ja kulude alahindamisele, mis on poliitikapõhine.
2025-02-12
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Kriitika on suunatud vastutustundetutele koeraomanikele, keda peetakse koerarünnakute tegelikeks süüdlasteks, mitte koertele endile. Samuti kritiseeritakse praegust olukorda, kus omavalitsused on olnud "võimetud" õnnetusi ära hoidma, viidates puudujääkidele kehtivas õigusruumis.
2025-01-29
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Vastuseis on suunatud kiirustavale seadusloome praktikale, mida iseloomustab soov Kliimaseadus vastu võtta ilma sisu mõistlikkuses kindel olemata. Kriitika on protseduuriline ja poliitikapõhine, nõudes põhjalikku ettevalmistust maksimaalselt hea tulemuse saavutamiseks.
2025-01-28
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Otsest poliitilist vastaspoolt ei kritiseerita, kuid esile tuuakse süsteemne probleem: võimetus tõlgendada ökoloogilisi andmeid ja loogikaid otsustusprotsessides, mis viis eelmise aasta lõpus tekkinud kriisini. Samuti kritiseeritakse kaudselt metsanduspoliitikat ("üleraie"), mis on suurendanud survet sõraliste arvukusele ja halvendanud hundi toidubaasi.
2024-12-11
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Kriitika on suunatud riigi üldisele poliitilisele kultuurile ja bürokraatiale, mis sunnib olulistes keskkonnaküsimustes ootama lahendusi väljastpoolt (EL-ist), selle asemel et ise probleeme lahendada. Samuti kritiseeritakse regulatsioone, mis takistavad toidu ringlusse laskmist (nt loomaaia näide). Kriitika on poliitika- ja protseduuripõhine.
2024-11-21
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Kriitika on suunatud parlamendisaadikute vastu, kes esitavad faktidel mittepõhinevaid või valesid väiteid, elades justkui "kahes erinevas reaalsuses". Samuti vastandutakse tugevalt kliimamuutuste inimtekkelisuse kahtlejatele ja teaduse eiramisele, rõhutades, et selline käitumine ei ole auväärses kojas kohane. Kriitika on suunatud eeskätt faktitäpsuse ja protseduurilise õigluse tagamisele.
2024-11-05
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Kriitika on suunatud peaministri esitatud majanduskäsitluse vastu, mida peetakse isoleerituks ja puudulikuks sotsiaalse ja looduskeskkonna arvestamisel. Samuti kritiseeritakse kaudselt neid, kes jutustavad "muinasjutte" agressiooni tagajärgede kohta, rõhutades, et agressorile järeleandmine suurendab riske Eestile.
2024-10-23
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Vastuseis on suunatud Venemaaga seotud kirikuharule, keda kritiseeritakse potentsiaalse usu relvana kasutamise eest käimasolevas sõjas. Kriitika on institutsionaalne ja julgeolekupõhine, mitte isiklik ega usu vastane.
2024-10-14
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Vastuseis on suunatud valitsuse haldusotsusele ja ettekandja esitatud põhjendustele, mida peetakse ebapiisavaks ja meelevaldseks. Kriitika on poliitikapõhine, keskendudes sellele, kuidas planeerimisfunktsioonide eraldamine takistab Regionaal- ja Põllumajandusministeeriumi tööd. Kompromissivalmidus puudub, kuna vastust peetakse ebarahuldavaks.
2024-09-18
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Kriitika on suunatud eelnõu sisu ja selle koostamise loogika vastu, mitte konkreetsete poliitiliste vastaste vastu. Vastuseis on sisuline ja protseduuriline, rõhutades puudujääke seeneriigi käsitlemisel ja ebakõlasid taimeriigi välistamisel taastuvenergia objektide rajamisel.
2024-09-17
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Kriitika on suunatud ebakorrektse seadusloome praktika vastu, mis puudutab kontseptuaalsete muudatuste tegemist lihtsa seadusemuudatuse sildi all. Konkreetseid vastaseid, rühmi või isikuid, kes seda praktikat viljelevad, ei nimetata.
2024-06-12
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Peamine kriitika on suunatud Keskkonnakomisjoni töökorraldusele ja esimehele/ettekandjale, süüdistades neid muudatusettepanekute sisulise arvestamise eiramises ja konsulteerimata jätmises. Kritiseerib teravalt otsuse taga olevat lobi ja suuri huve, mis võivad viia maksumaksjale kahjulike otsusteni. Vastandub seisukohale, et otsustamine peab toimuma igal juhul, isegi analüüsi puudumisel.
2024-06-11
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Puuduvad viited vastastele või kriitikale; kõneleja rõhutab komiteesiseste otsuste konsensuslikkust ja sujuvat menetlust.
2024-06-05
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Kriitika on suunatud valitsuse ja tulevaste valitsuste tegevusetuse vastu regionaal- ja liikuvuspoliitika arendamisel. Vastuseis on poliitikapõhine, rõhutades, et automaks jääb ebaefektiivseks, kui see teenib vaid riigikassa täitmist, mitte keskkonnaeesmärke. Kõneleja kritiseerib ka rohepööret, mis püüdleb piiratud ruumis lõputu kasvu poole, nimetades seda igiliikuri loomise lootuseks.
2024-05-29
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Vastuseis on suunatud otsuse ettekandjale ja valitsusele, kritiseerides tuumaenergia seadustamise kiirustamist ja ebakõlasid esitatud argumentides. Kriitika on suunatud poliitika sisule, protseduurilisele ebakorrektsusele ja majanduslikele väärarusaamadele, seades kahtluse alla tuumaenergia odavuse.
2024-05-15
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Kriitika on suunatud Kliimaministrile ja valitsuse kliimastrateegiale, eriti seaduseelnõu kitsale majanduskesksele fookusele. Vastuseis on poliitikapõhine, rõhutades puudujääke keskkonnakaitse ja säästva arengu põhimõtete rakendamisel. Eriti kritiseeritakse kiirekasvuliste puiduistandike plaane ja fosforiidivarude kaevandamise ettevalmistamist.
2024-04-18
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Kriitika on suunatud tuumaenergia lobiorganisatsioonidele ja firmadele, kes tellivad kallutatud küsitlusi, luues ebamäärase infovälja. Samuti seab ta kahtluse alla ettekandja varasemad väited tuumaenergia juhitavuse ja majandusliku riskivabaduse kohta, nõudes selgust maksumaksja garantiide osas.
2024-04-11
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Kriitika on suunatud põllumajanduse teatud praktikate vastu, seades kahtluse alla väite, et põllumajandus on alati elurikkuse sõber. Ta toob esile keskkonnaprobleeme nagu lämmastiku ja fosfori jõudmine merre ning avamaalindude vähenemine, nõudes põllumajanduse muutmist.
2024-04-09
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Opositsiooniline hoiak avaldub valitsuse majandusplaanide kriitilises küsitluses, viidates võimalikule puudujäägile keskkonnamõju ja elukeskkonna puhverdusvõime hindamisel. Kriitika on suunatud poliitika sisu ja terviklikkuse vastu, mitte isiklik.
2024-04-03
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Kriitika on suunatud eelnõu menetluslikule ebakorrektsusele ja kiirustamisele, mitte riigikaitse eesmärkidele endale. Vastuseis oli suunatud kolmele punktile, mis ei olnud seotud Kevadtormi pakilisusega, ning see kriitika osutus hiljem õigustatuks. Kriitika on suunatud seaduseelnõu algatajate või valitsuse suunas, kes kiirustasid eelnõu kokkupanekul.
2024-03-20
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Otsest poliitilist vastuseisu ei väljendata, kuid esitatakse protseduuriline kriitika eelnõu esimese lugemise suunas. Kriitika seisneb selles, et esimesel lugemisel jäeti arvestamata kohalike omavalitsuste sisend, mis on seaduse rakendatavuse seisukohalt hädavajalik.
2024-03-12
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Kriitika on suunatud eelnõu erakorralise menetlemise kiirustamise vastu, eriti osas, mis puudutab looduskaitseseaduse muudatusi, mis ei ole otseselt seotud õppusega Kevadtorm. Väljendatakse muret, et Kaitseministri ja Keskkonnaameti vahelise kaalutlemise puhul võivad kaitsehuvid elukeskkonna huvid üle kaaluda, viidates potentsiaalsetele skandaalidele.
2024-03-06
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Kriitika on suunatud seaduseelnõu ebakõladele ja potentsiaalsetele vigadele, mitte konkreetsetele vastastele või poliitilistele rühmadele. Intensiivsus on madal, eesmärgiks on selgituse saamine ja seaduse parandamine.
2024-02-08
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Vastaspool on eelmise sõnavõtja esitatud teemapüstitus, mis käsitles putukavalgujahu eraldi reguleerimise vajadust kultuurilistel ja tervisealastel põhjustel. Kriitika on suunatud vastaspoole argumentide ebapiisavale tõenduspõhisusele ja ebaloogilisele järjepidevusele.
2024-01-25
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Otsene vastuseis puudub, kuid kõneleja seab kahtluse alla ettekandja esitatud väidete täpsuse ja piisavuse, nõudes konkreetseid kvantitatiivseid tõendeid. Kriitika on suunatud faktide ja andmete puudulikkusele, mitte isikutele või protseduuridele.
2024-01-16
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Identiteedi teemal kritiseerib ta ausamba eemaldamise pooldajate argumentatsiooni alust, seades kahtluse alla väite, et eemaldamine on identiteedi tõsiseltvõetavuse eeltingimus. Keskkonnateemal kritiseeritakse kaudselt senist süsteemi, kus kasutatud vesi juhitakse ära, samal ajal kui majandus kasutab puhtaid ressursse.