Istungi profiil: Irja Lutsar
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
2025-04-16
Poliitiline positsioon
Poliitiline fookus on tervishoiupoliitikal ja Euroopa Liidu õiguse ühtlustamisel. Toetab tugevalt haiglaerandi laiendamist innovaatiliste ravimite kättesaadavuse parandamiseks, rõhutades samas eetikakomitee rolli patsiendiohutuse tagamisel. Samuti toetab suitsetamise vähem atraktiivseks muutmist, eriti noorte seas, läbi tubakaseaduse muudatuste, mis tulenevad EL-i direktiivist.
7 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab üles tugevat asjatundlikkust sotsiaal- ja tervishoiuvaldkonna seaduseelnõude menetlemisel, eriti haiglaerandi ja tubakaseaduse osas. Ta valdab detailselt menetluslikke aspekte, viidates protokollidele, istungite kuupäevadele ja muudatusettepanekute sisule. Samuti on ta kursis innovaatiliste ravimite kõrvalnähtude ja kuumutatud tubakatoodete komponentidega.
7 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on valdavalt formaalne, asjalik ja protseduurikeskne, eriti juhtivkomisjoni ettekande ajal, kus esitatakse pikki loetelusid kuupäevadest ja otsustest. Kasutab loogilisi argumente, toetudes faktidele ja komisjoni otsustele, hoides neutraalset tooni. Emotsionaalne apell on lühike, keskendudes patsiendi huvidele ja noorte suitsetamise vähendamise vajadusele.
7 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja on aktiivne sotsiaalkomisjoni liige, olles hiljuti määratud juhtivkomisjoni esindajaks. Ta osaleb intensiivses seadusandlikus töös, viidates mitmetele komisjoni istungitele ja kaasamise aruteludele, mis kestsid tubakaseaduse eelnõu puhul peaaegu kaks aastat.
7 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine vastuseis on suunatud EKRE fraktsiooni tegevusele, keda kritiseeritakse obstruktsiooni eest tubakaseaduse menetlemisel. Kriitika on protseduuriline, tuues näiteks korduvad muudatusettepanekud trahviühikute numbrite muutmiseks (nt 205, 204, 203 trahviühikut). EKRE obstruktsioonilised ettepanekud otsustati konsensuslikult arvestamata jätta.
7 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on konsensuslik, rõhutades sotsiaalkomisjoni üksmeelseid otsuseid nii menetlusküsimustes kui ka seaduse jõustumise edasilükkamisel. Märgitakse ära koostöö huvigruppidega, näiteks Philip Morrise esindajate kaasamine aruteludesse. Samuti toetati oma fraktsiooni (Eesti 200) muudatusettepanekuid.
7 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Regionaalne fookus puudub, keskendutakse riiklikule seadusandlusele ja Euroopa Liidu direktiivide ülevõtmisele, mille eesmärk on ühtlustada korda kogu EL-is.
7 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud seisukohad ilmnevad valmisolekus arvestada ettevõtete logistiliste vajadustega, nõustudes Philip Morrise palvega lükata tubakaseaduse jõustumine edasi. See edasilükkamine oli vajalik, et anda ettevõttele piisavalt aega toodete ümbermärgistamiseks ja varasema markeeringuga produktide turult kõrvaldamiseks.
7 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalküsimustes on esiplaanil rahvatervis, eriti suitsetamise vähendamine noorte ja laste seas, muutes suitsetamise vähem atraktiivseks. Tervishoiu kontekstis rõhutatakse patsiendiohutust, toetades eetikakomitee heakskiidu nõuet innovaatiliste ja potentsiaalselt ohtlike ravimite kasutamisel.
7 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on kahel tervishoiuvaldkonna eelnõul: tubakaseaduse muutmine (EL-i direktiivi ülevõtmine ja kuumutatud tubakatoodete maitseerandite kaotamine) ning haiglaerandi seaduse muutmine (piirangute kaotamine ravimite kättesaadavuse parandamiseks). Kõneleja on eelnõude toetaja ja juhtivkomisjoni esindajana menetluse eest vastutaja.
7 Analüüsitud kõnesid