Päevakorrapunktide kaupa: Maris Lauri

Kokku päevakordi: 36

Täielikult profileeritud: 36

2025-10-13
Riigieelarve seaduse ja riigieelarve seaduse muutmise seaduse muutmise seaduse eelnõu (736 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Esimene kõneleja kasutab formaalset ja protseduurilist stiili, keskendudes komisjoni töö ja otsuste neutraalsele ettekandmisele. Teine kõneleja on didaktiline ja kohati ründav, alustades eelnevate kõnelejate "kummaliste seisukohtade" ümberlükkamisega ning kritiseerides otseselt kolleegide ebapädevust ja soovitades neil korralikumalt tööd teha.
2025-10-09
Olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Eesti majanduse tulevik" arutelu

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Retooriline stiil on formaalne, struktureeritud ja analüütiline, tuginedes loogilistele argumentidele ja majandustõdedele. Kuigi toon on murelik globaalse ebastabiilsuse ja ootamatuste suhtes, on sisuline käsitlus ratsionaalne ja seletav. Kasutatakse retoorilisi küsimusi ja akronüüme (NIMBY, BANANA) ning rõhutatakse püüdlust edetabelites tipus olla.
2025-09-17
Vabariigi Presidendi poolt välja kuulutamata jäetud rahapesu ja terrorismi rahastamise tõkestamise seaduse ning rahvusvahelise sanktsiooni seaduse muutmise seaduse (640 UA) uuesti arutamine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Stiil on formaalne, protseduuriline ja selgitav, keskendudes Rahanduskomisjoni otsuste ja arutelu sisu edastamisele. Esineja kasutab loogilisi argumente, kaitstes õigusloome loomulikku vaidluste osa ja lükates tagasi süüdistused süümepiinas või põhiseadusvastasuses. Ta kasutab ka otsest ja mõnevõrra teravat keelt, et parandada kolleegi valeandmeid ("te nüüd ajate pada").
2025-09-16
Õiguskantsleri ülevaade õigustloovate aktide kooskõlast põhiseadusega ja muude õiguskantslerile seadusega pandud ülesannete täitmisest

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Retooriline stiil on korrigeeriv ja protseduuriline, alustades kolleegi eksimuse parandamisega seoses menetlusküsimustega. Toon on asjalik ja loogiline, keskendudes faktide esitamisele ning lõpetades otsese küsimusega, mis otsib kriitilist sisendit eelnõu parandamiseks.
2025-09-11
Finantsinspektsiooni 2024. aasta aruanne

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Stiil on formaalne ja analüütiline, kombineerides ajaloolist konteksti (viited süsteemi "värvikale" algusele) tugevate metafooridega (finantssüsteem kui majanduse vereringe). Toon on üldiselt optimistlik süsteemi arengu suhtes ("enam-vähem normaalne"), kuid sisaldab tungivat hoiatust finantspettuste ja pahatahtlike tegevuste osas. Emotsionaalne apell rõhutab finantspettuste "laostavat" mõju individuaalsel tasandil.
2025-06-18
Krediiditeabe jagamise seaduse eelnõu (652 SE) esimese lugemise jätkamine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Retooriline stiil on formaalne, protseduuriline ja puhtalt informatiivne, täites Rahanduskomisjoni ettekandja rolli. Toon on neutraalne ja faktipõhine, keskendudes komisjoni arutelu teemade ja menetluslike otsuste kokkuvõtmisele. Emotsionaalsed või veenvad apellid puuduvad, tuginedes loogilisele ja struktureeritud ülevaatele.
2025-06-17
Rahapesu ja terrorismi rahastamise tõkestamise seaduse ning rahvusvahelise sanktsiooni seaduse muutmise seaduse eelnõu (640 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja stiil on valdavalt formaalne, põhjalik ja selgitav, keskendudes loogilistele argumentidele ja menetluslike detailide esitamisele. Toon on kaitsev, eriti vastates andmekaitsega seotud kriitikale, kuid samas püüab ta olla kannatlik ja korrigeeriv opositsiooni suunas, kes tema hinnangul ei ole komisjoni töös osalenud. Ta rõhutab korduvalt, et otsused langetatakse endiselt inimeste poolt, mitte masinate poolt, tasakaalustades tehnoloogilist lahendust inimkontrolliga.
2025-06-11
Ettevõtlustulu lihtsustatud maksustamise seaduse ja tulumaksuseaduse muutmise ning julgeolekumaksu seaduse kehtetuks tunnistamise seaduse eelnõu (645 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Stiil on valdavalt formaalne, asjalik ja protseduuriline, eriti komisjoni esindajana esinedes, keskendudes detailsele aruandlusele. Debatis muutub toon kaitsvaks ja loogiliseks, kasutades numbreid ja seaduse sätteid vastaste argumentidele vastamiseks. Kõneleja lubab endale ka kerget isiklikku torkamist vastase (Urmas Reinsalu) suunas, viidates tema "pikkadele lohisevatele küsimustele".
2025-06-10
Riigikohtu esimehe ülevaade kohtukorralduse, õigusemõistmise ja seaduste ühetaolise kohaldamise kohta

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Retooriline stiil on formaalne, lugupidav ja analüütiline, esitades keerulise juriidilise dilemma otse Riigikohtu esimehele. Apell on puhtalt loogiline ja protseduuriline, rõhutades seadusandliku protsessi keerukust ja võimalikke tulevasi kohtuvaidlusi.
2025-05-20
Ettevõtlustulu lihtsustatud maksustamise seaduse, julgeolekumaksu seaduse ja tulumaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu (645 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Stiil on kahetine: üks kõneleja on formaalne ja neutraalne, keskendudes menetluslikule aruandlusele komisjoni töö kohta. Teine kõneleja on aga väga võitluslik ja kriitiline, kasutades tugevaid hinnanguid (nt "väärakas astmeline tulumaks") ning vastandades parempoolseid väärtusi opositsiooni poliitikale. Kriitika on emotsionaalselt laetud, kuid sisaldab ka loogilist põhjendust julgeolekuvajaduse kohta.
2025-05-20
Rahapesu ja terrorismi rahastamise tõkestamise seaduse muutmise seaduse eelnõu (640 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Retooriline stiil on formaalne, protseduuriline ja neutraalselt informatiivne, keskendudes Rahanduskomisjoni arutelu ja konsensuslike otsuste lühikesele ülevaatele. Toon on faktipõhine ja kokkuvõtlik, vältides emotsionaalseid apelle või keerukat retoorikat.
2025-05-15
Riigieelarve seaduse Eesti Vabariigi põhiseadusega kooskõlla viimise seaduse eelnõu (580 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Retooriline stiil on äärmiselt formaalne, neutraalne ja faktipõhine, keskendudes eranditult rahanduskomisjoni istungi käigu ja otsuste edastamisele. Tegemist on puhta aruandlusega, kus puuduvad emotsionaalsed või veenvad argumendid.
2025-05-08
Julgeolekumaksu seaduse kehtetuks tunnistamise seaduse eelnõu (595 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõne stiil on formaalne, neutraalne ja protseduuriline, keskendudes komisjoni istungi sündmuste ja otsuste täpsele edastamisele. Toon on informatiivne ja objektiivne, puuduvad emotsionaalsed apellid või isiklikud hinnangud. Teises lühikeses kõnes rõhutatakse rolli (komisjoni esindaja) ja antakse soovitus tutvuda valitsuse päevakorraga.
2025-03-20
Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele sulgeda Eesti Vabariigi ja Vene Föderatsiooni ajutine kontrolljoon" eelnõu (562 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Retoorika on kaalutletud, analüütiline ja formaalne, rõhutades loogilist lähenemist ja ettevaatlikkust. Kõneleja kasutab metafoori "kuum süda ja külm pea" ning keskendub protseduuridele ja tagajärgede hindamisele, mitte emotsionaalsetele üleskutsetele. Teine kõne on lühike, otsekohene protseduuriline sekkumine, mis puudutab isiklikku kaitset laimamise vastu.
2025-01-16
Riigieelarve seaduse muutmise seaduse eelnõu (520 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Stiil on väga võitluslik ja kriitiline, kasutades eelnõu kvaliteedi kirjeldamiseks teravaid väljendeid nagu "kräpp" ja "alla igasugust arvestust". Kombineerib loogilisi argumente (sisu puudumine, kiirustamine) emotsionaalse intensiivsusega ning osaleb aktiivselt protseduurilistes vaidlustes sõnavabaduse ja demagoogia teemal. Nõuab kõnelejate tagasitoomist arutelu teema juurde ja sisulist diskussiooni.
2024-12-17
Riigieelarve seaduse Eesti Vabariigi põhiseadusega kooskõlla viimise seaduse eelnõu (525 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Toon on valdavalt konfronteeriv ja kriitiline, eriti vastaste eelnõu sisu suhtes, mida nimetatakse "käkerdiseks". Kasutab tugevaid hinnanguid (nt süüdistab vastaseid demagoogitsemises ja lärmi tegemises), samal ajal toetudes loogilistele ja tehnilistele argumentidele seaduse ajaloo ja kehtivate muudatuste kohta. Esitlus on formaalne, sisaldades detailseid viiteid komisjoni aruteludele ja otsustele.
2024-12-11
2025. aasta riigieelarve seaduse eelnõu (513 SE) kolmas lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Retooriline stiil on tõsine ja kohati agressiivselt vastanduv, kasutades loogilisi argumente (numbrid, metoodikad) segatuna emotsionaalsete süüdistustega opositsiooni suunas. Kõneleja kasutab tugevaid metafoore ("toidab ta peagi vaenlase oma") ja apelleerib ühiskondlikule vastutusele ning panustamise vajadusele. Toon on formaalne, kuid sisaldab teravaid isiklikke rünnakuid opositsiooni motiivide ja tegevuse vastu.
2024-12-04
Julgeolekumaksu seaduse eelnõu (512 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Toon on üldiselt formaalne ja selgitav, eriti rahanduskomisjoni töö ja eelnõu tehniliste detailide tutvustamisel. Vastates kriitikale muutub toon aga kaitsevaks ja kohati ründavaks, süüdistades oponente demagoogias, hirmu levitamises ja lugupidamatuses. Kasutab nii loogilisi argumente (fiskaalne vajadus, seaduse järgimine) kui ka väärtuspõhiseid apelle (rahvuslik julgeolek, iseseisvuse väärtus).
2024-11-13
2025. aasta riigieelarve seaduse eelnõu (513 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Toon on analüütiline, enesekindel ja kohati õpetlik, eriti opositsiooni menetlusvigade kritiseerimisel. Kasutab nii loogilisi argumente (viidates reeglitele ja majandusoludele) kui ka kerget emotsionaalset hinnangut, väljendades kurbust opositsiooni "naeruväärseks" tegemise üle. Kirjeldab end liberaalina, kes ei saa keelata teistel end lolliks teha.
2024-11-13
Riigieelarve seaduse muutmise seaduse eelnõu (511 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Stiil on valdavalt formaalne, analüütiline ja protseduuriline, esitades detailseid ülevaateid komisjoni tööst ja ekspertide seisukohtadest. Kriitika ja vastuväidete puhul muutub toon teravaks ja kaitsevaks, süüdistades vastaseid eelnõu mittetundmises, demagoogias ja silmakirjalikkuses. Apelleerib loogikale ja tehnilisele teostatavusele, vältides emotsionaalseid argumente.
2024-11-06
Ülevaade riigi vara kasutamisest ja säilimisest 2023.–2024. aastal. Viis aastat tegevuspõhist riigieelarvet: reformi tulemused ja vajalikud edasised otsused

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Retooriline stiil on analüütiline ja formaalne, keskendudes loogilisele argumentatsioonile ja protseduurilisele kriitikale. Toon on kriitiline varasema ettevalmistuse suhtes, kuid konstruktiivne tuleviku osas, kutsudes üles sisulisele koostööle. Kasutatakse enesekindlat tooni, mis põhineb isiklikul kogemusel, ning esitatakse retoorilisi küsimusi, et rõhutada varasemaid vigu.
2024-10-23
29 Riigikogu liikme esitatud kirjalik nõue umbusalduse avaldamiseks rahandusminister Jürgen Ligile

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Stiil on valdavalt kriitiline ja võitlev, eriti opositsiooni motiivide ja käitumise suhtes, mida nimetatakse silmakirjalikuks ja matslikuks. Kõneleja kasutab nii loogilisi argumente (protseduurireeglid) kui ka emotsionaalseid apelle (solvumise ja vihastamise mõttetuse teemal). Esineb ka isiklikke viiteid (ühiskondlikult kahjulik element) ja rõhutatakse keelelist nüansirikkust.
2024-10-16
Julgeolekumaksu seaduse eelnõu (512 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Retooriline stiil on kahetine: esimesed kõned on neutraalsed ja protseduurilised, keskendudes Rahanduskomisjoni töö ülevaatele. Poliitilises kõnes muutub toon aga tungivaks, kirglikuks ja kohati ründavaks, süüdistades vastaseid demagoogias, rumalas jutus ja lühiajaliste poliitiliste punktide tagaajamises. Kasutatakse nii loogilisi argumente (struktuurne langus, laenupiirid) kui ka emotsionaalseid üleskutseid ühtsusele ja riigimehelikkusele.
2024-10-16
Riigieelarve seaduse muutmise seaduse eelnõu (511 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Retooriline stiil on formaalne, analüütiline ja protseduuriline, keskendudes komisjoni töö ja otsuste edastamisele. Toon on valdavalt konstruktiivne ja mõõdetud, kuid sisaldub kerge kriitika nende kolleegide suunas, kes ei ole eelnõu lugenud või selle loogikast aru saanud ("Natuke kahju!"). Apellatsioonid on peamiselt loogilised, tuginedes seaduseelnõu sisu ja eelarvepraktika selgitamisele.
2024-09-17
Õiguskantsleri ülevaade õigustloovate aktide kooskõlast põhiseadusega ja muude õiguskantslerile seadusega pandud ülesannete täitmisest

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Retooriline stiil on tõsine, hoiatav ja formaalne, rõhutades Riigikogu liikmete vastutust ja vajadust näha asju kaugemale. Kasutatakse loogilisi ja väärtuspõhiseid apelle, hoiatades populismi ja vastutustundetuse tagajärgede eest, mis viivad põhiõiguste rikkumiseni. Kõneleja nõuab diskussioonivõime taastamist, vastandudes räuskamisele, alandamisele ja solvamisele.
2024-09-11
Finantsinspektsiooni seaduse ja teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (422 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Retooriline stiil on formaalne, faktipõhine ja keskendub menetluslikule selgitamisele, olles tüüpiline rahanduskomisjoni ettekandjale. Toon on neutraalne ja loogiline, keskendudes komisjoni töö, ajakava ja konsensusotsuste detailide edastamisele. Kõneleja vabandab lühidalt materjalides esinenud tehnilise vea pärast.
2024-06-13
Finantsinspektsiooni 2023. a aruanne

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Retooriline stiil on formaalne ja konstruktiivne, kasutades analüütilist lähenemist. Kõneleja rõhutab asjade kiireloomulisust, eriti seoses lubamatult kaua veninud lahendustega, kuid säilitab tasakaaluka tooni. Keskne metafoor on finantssüsteem kui majanduse "vereringe", mida ei tohi tappa ega liiga jäigaks muuta.
2024-06-10
2024. aasta lisaeelarve seaduse eelnõu (456 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja stiil on tungiv, murelik ja teravalt kriitiline, hoiatades Eesti rahanduse allakäigu eest ("vetsupotist alla"). Ta kasutab nii loogilisi argumente fiskaalse vajaduse kohta kui ka tugevaid emotsionaalseid hoiatusi, viidates teiste EL-i riikide negatiivsetele näidetele. Ta süüdistab vastaseid demagoogias, rumalustes ja ebakompetentsuses, kuid lõpetab optimistliku lootusega vastutustundlikkuse tärkamisele.
2024-05-30
Olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Kuidas riigina mitte elada võlgu?" arutelu

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Retooriline stiil on tungiv, didaktiline ja kriitiline, kasutades tugevaid metafoore (nt "võlakeeris," "tulekahju") ja ajaloolisi võrdlusi. Kõneleja tasakaalustab loogilisi argumente (võla majanduslikud tagajärjed) emotsionaalsete üleskutsetega (vastutus tulevaste põlvede ees). Kasutatakse rahvatarkust ("tark õpib teiste vigadest") ja otsekohest keelt poliitilise vastutustundetuse kritiseerimisel.
2024-05-30
Krüptovaraturu seaduse eelnõu (398 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõnekeel on formaalne, protseduuriline ja analüütiline, keskendudes faktidele ja menetluskäigule. Toon on selgitav ja kohati korrigeeriv, eriti vastates kriitikale Eesti regulatsiooni ranguse kohta või esitatud "kallutatud vaatenurgale". Apellatsioonid on valdavalt loogilised, rõhutades riskimaandamist, riigirahanduslikku mõistlikkust ja tehnilist teostatavust.
2024-05-16
Majanduskomisjoni algatatud olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Kuidas tõsta tootlikkust Eesti majanduses?" arutelu

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Stiil on formaalne ja analüütiline, tasakaalustades loogilisi argumente (nt intressimäärade seos riigireitinguga) emotsionaalsete hoiatustega. Toon on valdavalt positiivne ja tunnustav (IT-edu osas), kuid muutub riigi rahanduse teemal hoiatavaks ja tungivaks, viidates Kreeka kriisile kui dramaatilisele näitele. Üldiselt on kõnelejad konstruktiivsed, kiites arutelu kasulikkust ja positiivseid ettekandeid.
2024-05-16
Finantsinspektsiooni seaduse ja teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (422 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõnestiil on ametlik, neutraalne ja faktipõhine, keskendudes Rahanduskomisjoni otsuste ja menetluskäigu edastamisele. Esitlus on lühike ja loogiline, vältides emotsionaalseid või retoorilisi võtteid ning keskendudes ainult protseduurilisele teabele.
2024-05-15
Sotsiaalhoolekande seaduse ja teiste seaduste muutmise seaduse (erihoolekandeteenused ja elukoha aadressi muutmine) eelnõu (421 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Retooriline stiil on viisakas ja ametlik, pöördudes ministri poole austusega ("Lugupeetud minister!"). Kõneleja kasutab loogilist lähenemist, esitades küsimuse tuvastatud vastuolu kohta, et saada selgitust, eesmärgiga lahendada praktiline probleem.
2024-05-08
Rahandusministri 2024. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest (sealhulgas ülevaade avaliku teenistuse arengusuundadest 2022. ja 2023. aastal)

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Retooriline stiil on tungiv ja kriitiline, kasutades eelarvekriisi kirjeldamiseks keskset metafoori "tulekahju", mis rõhutab vajadust koheseks reageerimiseks. Kõneleja toetub loogilistele argumentidele ja nõuab vastutust, vastandades seda "kenitlemise ja enesekiitusega". Toon on formaalne, kuid otsekohene, nõudes vastastelt selgust (nt riigikaitsemaksu eesmärgi osas).
2024-05-08
Riigieelarve seaduse muutmise seaduse eelnõu (391 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Retooriline stiil on väga formaalne, neutraalne ja informatiivne, keskendudes rahanduskomisjoni tööprotsessi ja otsuste detailsele ettekandmisele. Kõne on loogikapõhine, vältides emotsionaalseid apelle ja kasutades selget, tehnilist keelt menetluse kirjeldamiseks. Üldine toon on asjalik ja eesmärgipärane, suunatud protseduurilise selguse loomisele.
2024-04-09
Krüptovaraturu seaduse eelnõu (398 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Retooriline stiil on formaalne, protseduuriline ja analüütiline, olles iseloomulik juhtivkomisjoni ettekandele. Kõneleja keskendub loogilistele argumentidele, esitades kokkuvõtteid komisjoni aruteludest, otsustest ja tehnilistest detailidest. Toon on neutraalne ja informatiivne, vältides emotsionaalseid apelle.