Päevakorrapunktide kaupa: Maris Lauri

Kokku päevakordi: 36

Täielikult profileeritud: 36

2025-10-13
Riigieelarve seaduse ja riigieelarve seaduse muutmise seaduse muutmise seaduse eelnõu (736 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja 2 asub otsesesse vastasseisu, lükates ümber eelnevate kõnelejate seisukohti ja kritiseerides nende ebapädevust eelarve lugemisel. Tugev vastuseis on suunatud neile, kes soovivad murda Euroopa Liidu leppeid, viidates otseselt EKRE soovile Eestist lahkuda. Kriitika on nii poliitiliselt (EL-i lepped) kui ka protseduuriliselt (ebapädevus).
2025-10-09
Olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Eesti majanduse tulevik" arutelu

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Peamine kriitika on suunatud pensioni teise samba lammutamise eest vastutajatele, mida peetakse "väga rumalaks" ja kodumaise kapitali loomise pidurdamiseks. Samuti kritiseeritakse negatiivseid suhtumisi (NIMBY ja BANANA), mis takistavad loodusvarade väärindamist ja potentsiaalset kaevandamist (nt haruldased muldmetallid).
2025-09-17
Vabariigi Presidendi poolt välja kuulutamata jäetud rahapesu ja terrorismi rahastamise tõkestamise seaduse ning rahvusvahelise sanktsiooni seaduse muutmise seaduse (640 UA) uuesti arutamine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Peamine vastasseis on Vabariigi Presidendiga, kelle seisukohta käsitletakse kui üht õiguslikku arvamust, mitte lõplikku tõde põhiseadusvastasusest. Ta kritiseerib ka kolleege, kes esitavad ebatäpseid väiteid (nt terviseandmete sorimise kohta), kaitstes komisjoni tööd. Ta rõhutab, et vaidlused on õigusloome loomulik osa ja keegi ei pea häbenema.
2025-09-16
Õiguskantsleri ülevaade õigustloovate aktide kooskõlast põhiseadusega ja muude õiguskantslerile seadusega pandud ülesannete täitmisest

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Peamine vastuseis avaldub kolleegi parandamises seoses Riigikogu menetluskorra ebaõige mõistmisega, mis on pigem protseduuriline kui isiklik kriitika. Presidendi eelnõu tagasisaatmist käsitletakse neutraalselt kui soovi parendada seadust.
2025-09-11
Finantsinspektsiooni 2024. aasta aruanne

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud pahatahtlikele finantsasutustele ja tegevustele, mitte poliitilistele vastastele. Eriti kritiseeritakse hoiu-laenuühistuid, mis tegutsesid selgelt pahatahtlikult hoiustajate vahenditega, ning finantspettureid, keda nimetatakse "meie endi kaaskodanikest kurjategijateks." Samuti kritiseeritakse varasemaid süsteemseid probleeme nagu pangaväliste krediidiandjate reklaamid ("piiks-piiks ja raha tuleb").
2025-06-18
Krediiditeabe jagamise seaduse eelnõu (652 SE) esimese lugemise jätkamine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Ebapiisavalt andmeid.
2025-06-17
Rahapesu ja terrorismi rahastamise tõkestamise seaduse ning rahvusvahelise sanktsiooni seaduse muutmise seaduse eelnõu (640 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja kritiseerib opositsiooni (nimetades Isamaa esindajaid, sh Urmas Reinsalu) protseduuriliste puuduste pärast, heites neile ette komisjoni istungitel mitteosalemist, mis tema hinnangul on viinud teadmatuseni ja valede küsimuste esitamiseni. Kriitika on suunatud opositsiooni vähesele süvenemisele ja vastuste mittetähelepanemisele, mitte niivõrd poliitiliste seisukohtade sisule. Ta väljendab kahetsust, et tõsine diskussioon jäi seetõttu pidamata.
2025-06-11
Ettevõtlustulu lihtsustatud maksustamise seaduse ja tulumaksuseaduse muutmise ning julgeolekumaksu seaduse kehtetuks tunnistamise seaduse eelnõu (645 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Peamine kriitika on suunatud Isamaa fraktsioonile, kelle muudatusettepanek lükati tagasi protseduurilistel põhjustel, kuna see käsitles lisaeelarve algatamist, mis nõuab eraldi otsuse eelnõu. Kõneleja kritiseerib ka üldist "kobareelnõude" tava kui halba menetlustava. Sotsiaaldemokraate tunnustatakse aususe eest ideoloogilises debatis, kuigi nende seisukohtadega ei nõustuta.
2025-06-10
Riigikohtu esimehe ülevaade kohtukorralduse, õigusemõistmise ja seaduste ühetaolise kohaldamise kohta

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Esineja ei kritiseeri otseselt poliitilist vastaspoolt, vaid tõstab esile vastuolu õigusala autoriteetide seisukohtade vahel seoses kohtukorralduse muudatustega. Kriitika on suunatud eelnõu menetlemise protseduurile, mis võib viia põhiseadusega vastuolus oleva lahendini.
2025-05-20
Ettevõtlustulu lihtsustatud maksustamise seaduse, julgeolekumaksu seaduse ja tulumaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu (645 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Peamised vastased on Isamaa, sotsiaaldemokraadid ja Keskerakond, keda kritiseeritakse teravalt nende astmelise tulumaksu ja maksuerandite toetamise eest. Kriitika on poliitikapõhine ja intensiivne, süüdistades Isamaad maksuküüru toetamises ja Keskerakonda silmakirjalikkuses elanike toimetuleku teemal. Vastaseid peetakse parempoolsete väärtuste vastasteks.
2025-05-20
Rahapesu ja terrorismi rahastamise tõkestamise seaduse muutmise seaduse eelnõu (640 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Andmed puuduvad. Kriitikat ei väljendata, kuna komisjoni otsused eelnõu edasise menetlemise osas olid konsensuslikud.
2025-05-15
Riigieelarve seaduse Eesti Vabariigi põhiseadusega kooskõlla viimise seaduse eelnõu (580 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Vastuseis on suunatud eelnõule 580 SE, mida valitsus ei toeta, viidates sellele, et majanduslik sisu on kehtivas seaduspildis juba olemas. Vastuseis on intensiivne ja lõppes komisjoni enamuse poolt tehtud ettepanekuga eelnõu tagasi lükata (5 poolt, 1 vastu).
2025-05-08
Julgeolekumaksu seaduse kehtetuks tunnistamise seaduse eelnõu (595 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Valitsuskoalitsioon on tugevalt vastu julgeolekumaksu tühistamise eelnõule, kuna see tekitaks eelarves tühimiku asendustulu puudumise tõttu. Opositsioon (eelnõu esitajad) kritiseerib maksutõuse ja lubab "tulla appi" nii ajutise kui ka alalise maksutõusu tühistamisega.
2025-03-20
Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele sulgeda Eesti Vabariigi ja Vene Föderatsiooni ajutine kontrolljoon" eelnõu (562 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Peamine vastuseis on suunatud eelnõu 562 OE algatajatele, kritiseerides nende otsust kui enneaegset ja ebapiisava analüüsiga tehtut. Kriitika on protseduuriline ja poliitiline, rõhutades vajadust oodata ära valitsuse ohuhinnang. Lisaks väljendab kõneleja vastuseisu isiklikele rünnakutele ja laimamisele Riigikogu saalis.
2025-01-16
Riigieelarve seaduse muutmise seaduse eelnõu (520 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Tugev vastuseis Keskerakonna fraktsioonile, kritiseerides nende eelnõu sisutust, pealiskaudsust ja esindajate suutmatust selgitada oma valikuid. Kriitika on suunatud nii menetluslikule poolele (komisjoni tööst mitteosalemine) kui ka eelnõu kvaliteedile. Ründab vastaspoole demagoogilisi väiteid ja välistab kompromissi eelnõu madala kvaliteedi tõttu.
2024-12-17
Riigieelarve seaduse Eesti Vabariigi põhiseadusega kooskõlla viimise seaduse eelnõu (525 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Peamised vastased on Isamaa ja Keskerakond, keda kritiseeritakse eelnõu 525 SE algatamise eest, mis on esitatud läbimõtlematult ja "punktikorjamise" eesmärgil. Kriitika on nii sisuline (eelnõu on vigane) kui ka protseduuriline (keelduti eelnõude ühendamisest ja võeti eelmine eelnõu tagasi). Vastaseid süüdistatakse demagoogias, kuna eelarve läbipaistvuse tase pole viimastel aastatel oluliselt muutunud.
2024-12-11
2025. aasta riigieelarve seaduse eelnõu (513 SE) kolmas lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Opositsiooni kritiseeritakse teravalt vastutustundetuse eest eelarveseisu osas ja valede külvamise eest, mis hirmutavad rahvast ja millele idanaaber plaksutab. Eriti taunitakse opositsiooni ilmavaadet, mis olevat suunatud ettevõtjate ja keskklassi vihkamisele ning "omadele jagamisele". Kõneleja süüdistab opositsiooni narrimängimises ja sisulise debati vältimises.
2024-12-04
Julgeolekumaksu seaduse eelnõu (512 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Peamine vastasseis on Isamaa fraktsiooniga, kelle muudatusettepanekud lükati tagasi sisuliste ja menetluslike vigade tõttu. Kritiseerib oponente demagoogias, hirmu levitamises ja sihilikus lugupidamatuses (viidates Urmas Reinsalule). Süüdistab varasemaid valitsusi (Isamaa algatusel) maksusüsteemi "solkimises" (nt kodualuse maa maksuvabastus ja astmeline tulumaks).
2024-11-13
2025. aasta riigieelarve seaduse eelnõu (513 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud opositsiooni sisulise kriitika puudulikkusele, keskendudes vaid eelarve vormile, mitte sisule. Ühte vanimat erakonda kritiseeritakse teravalt reeglitevastase ja "naeruväärse" muudatusettepaneku esitamise eest. Vastandub vasakpoolsele lähenemisele, mis nõuab raha laenamist ja jagamist ilma kärpekohti pakkumata.
2024-11-13
Riigieelarve seaduse muutmise seaduse eelnõu (511 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud peamiselt Keskerakonna ja Isamaa fraktsioonidele, süüdistades neid eelnõu sisu mittetundmises, silmakirjalikkuses ja soovimatuses osaleda sisulistes aruteludes. Eriti teravalt kritiseeritakse katuseraha mentaliteeti ja nõudmisi kirjutada konkursipõhised toetused eelarvesse ette, nimetades seda seadusevastaseks. Lükkab tagasi ettepanekud, mis muudaksid eelarve praegusest veelgi "pimedamaks".
2024-11-06
Ülevaade riigi vara kasutamisest ja säilimisest 2023.–2024. aastal. Viis aastat tegevuspõhist riigieelarvet: reformi tulemused ja vajalikud edasised otsused

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud opositsioonile sisulise panuse puudumise eest eelarve arutelus, süüdistades neid pinnapealses hämamises ja olukorra lihtsalt "pimedamaks" nimetamises. Samuti kritiseeritakse varasemaid otsustajaid (sh Riigikogu) tegevuspõhisele eelarvele ülemineku ebapiisava ettevalmistuse ja tähelepanematuse eest.
2024-10-23
29 Riigikogu liikme esitatud kirjalik nõue umbusalduse avaldamiseks rahandusminister Jürgen Ligile

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Opositsiooni kritiseeritakse teravalt ebasiiruse, tähelepanu tagaajamise ja sisulise töö vältimise eest komisjonides. Kriitika on suunatud nii protseduurilistele puudujääkidele (küsimuste esitamata jätmine) kui ka ebaeetilisele käitumisele, sealhulgas matslikule keelekasutusele ja autoritaarsele mõtteviisile. Kõneleja soovitab opositsioonil käia komisjonides tööl ja vältida kaamerate tähelepanu tagaajamist.
2024-10-16
Julgeolekumaksu seaduse eelnõu (512 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Vastaste suhtes on seisukoht teravalt kriitiline, süüdistades neid selles, et nad "mängivad lolli" ja ajavad taga lühiajalisi poliitilisi punkte, mis on julgeoleku kontekstis "inetu." Kõneleja lükkab tagasi vastaste ideed, mis hõlmavad valgekraede massilist lahtilaskmist, pensionisüsteemi lõhkumist või investeerimise kallimaks muutmist, nimetades neid demagoogiaks. Kriitika on suunatud nii poliitilisele sisule kui ka vastutöötamise ebaeetilisele olemusele.
2024-10-16
Riigieelarve seaduse muutmise seaduse eelnõu (511 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud kolleegidele, kes ei ole eelnõu kehtivat versiooni lugenud või ei hooma selle loogikat, mis viitab ettevalmistuse puudumisele. Samuti väljendatakse kahetsust selle üle, et konstruktiivse parandamise asemel tullakse välja uute eelnõudega, mis on pigem protseduuriline ja sisuline etteheide.
2024-09-17
Õiguskantsleri ülevaade õigustloovate aktide kooskõlast põhiseadusega ja muude õiguskantslerile seadusega pandud ülesannete täitmisest

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Tugev kriitika on suunatud populistidele, keda süüdistatakse lühinägelikkuses, keelamise propageerimises ja ühiskonda lõhestavas käitumises. Vastanduvaid jõude kritiseeritakse ka Riigikogu tööprotseduuride takistamise eest (räuskamine, alandamine), mis muudab sisulise töö keeruliseks või võimatuks. Kõneleja loodab siiralt, et selliseid tüüpe ei lasta kunagi Eestis võimule.
2024-09-11
Finantsinspektsiooni seaduse ja teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (422 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Vastuseis puudub, kuna Riigikogust ei laekunud muudatusettepanekuid ning turuosalised leidsid, et asjad on sobival viisil lahendatud. Kriitika on suunatud vaid eelnõu materjalides esinenud tehnilisele veale, mitte sisulisele vastaspoolele.
2024-06-13
Finantsinspektsiooni 2023. a aruanne

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Otsest vastandust või isiklikku kriitikat ei esine. Kriitika on suunatud protseduurilistele viivitustele, eriti seoses positiivse krediidiregistri ja hoiu-laenuühistute järelevalve lahendustega, mis on "lubamatult kaua veninud".
2024-06-10
2024. aasta lisaeelarve seaduse eelnõu (456 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Vastased on need, kes soovivad kulutusi suurendada tulude vähenemise ajal ning kes on näidanud üles demagoogiat ja ebakompetentsust. Kriitika on intensiivne, süüdistades vastutustundlikkuse puudumises ja edevas punktide korjamises. Ta vihjab, et mõned tegevused ministeeriumides ja ametites tunduvad sabotaažina või ärategemisena.
2024-05-30
Olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Kuidas riigina mitte elada võlgu?" arutelu

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Peamised vastased on "kolm defitsiidimeistrit" eelnevatest aastatest, keda süüdistatakse eneseõigustamises ja rumalate ettepanekute tegemises. Kriitika on suunatud poliitilisele vastutustundetusele, laiskusele ja argusele, mis väljendub vajalike eelarveotsuste edasilükkamises. Vastuseis on intensiivne ja süüdistab vastaspoolt riigi võlakeerisesse tõmbamises.
2024-05-30
Krüptovaraturu seaduse eelnõu (398 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Vastuseis on suunatud neile, kes kritiseerivad Eesti regulatsiooni väidetava ranguse pärast või kes esitasid komisjonis toetuseta jäänud muudatusettepanekuid (nt nr 9 ja nr 12). Kriitika on suunatud poliitilistele seisukohtadele, mis ei arvesta riigi finantsriske ja tehnilist teostatavust, näiteks automaatse andmete ülekandmise kulukuse osas. Mainitakse ka opositsioonierakonda, kes ei soovinud enda eelnõu arutada.
2024-05-16
Majanduskomisjoni algatatud olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Kuidas tõsta tootlikkust Eesti majanduses?" arutelu

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud riigiametite suunas, mis venitavad lubade menetlemisega ja pakuvad ettekäändeid lahenduste asemel, tekitades turutõrkeid. Samuti kritiseeritakse huvigruppe, kes on huvitatud oligopolist või monopoolsusest, ning nõutakse, et Riigikogu ei muutuks nende hääletoruks. Kriitika on suunatud ka ettevõtetele, kes ei täida T&A 2% lubadust.
2024-05-16
Finantsinspektsiooni seaduse ja teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (422 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Andmed puuduvad.
2024-05-15
Sotsiaalhoolekande seaduse ja teiste seaduste muutmise seaduse (erihoolekandeteenused ja elukoha aadressi muutmine) eelnõu (421 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Vastuseis väljendub kahtluses valitsuse esitatud eelnõu teostatavuse osas, keskendudes tööjõu puuduse probleemile. Kriitika on poliitika rakendamisele suunatud ja esitatud küsimuse vormis, mitte ründavana.
2024-05-08
Rahandusministri 2024. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest (sealhulgas ülevaade avaliku teenistuse arengusuundadest 2022. ja 2023. aastal)

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud nii valitsusliikmetele (eriti "kuluministrile" vastutuse vältimise eest) kui ka opositsioonile ebasiruse ja "edvistamise" pärast. Eraldi ja intensiivne poliitiline rünnak on suunatud Isamaa erakonnale seoses "äärmiselt rumala otsuse" ehk maksuküüru kaitsmisega, nõudes neilt eksimuse tunnistamist. Kõneleja kritiseerib poliitikuid, kes räägivad vastutustundlikkusest, kuid ei tee tegusid.
2024-05-08
Riigieelarve seaduse muutmise seaduse eelnõu (391 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Puuduvad otsesed vastased või kriitika. Kõneleja tegeleb Vabariigi Valitsuse arvamuse analüüsimisega, selgitades, miks teatud valitsuse soovitused (nt valitsuse kohaloleku nõue) ei vajanud seadusesse lisamist, kuna vastav õigus on juba põhiseaduses tagatud.
2024-04-09
Krüptovaraturu seaduse eelnõu (398 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja tunnistab kahtlusi, et eelnõu võib valdkonna Eestist välja tõrjuda, kuid adresseerib neid faktipõhiselt, viidates, et varasem lõtv regulatsioon oli tegelik probleem. Otsene kriitika on suunatud varasemale Eesti regulatsioonile, mis oli "väga lõtv" ja meelitas Eestisse teenusepakkujaid, kes siin tegelikult ei tegutsenud.