Päevakorra profiil: Arvo Aller
Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele algatada Liiklusseaduse muutmine eesmärgiga lubada liikluses pikemad ja suurema täismassiga veosed, tõstmaks seeläbi maanteetranspordi efektiivsust" eelnõu (278 OE) esimene lugemine
2024-04-10
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugev toetus Liiklusseaduse muutmisele, et lubada pikemaid ja suurema täismassiga autoronge, eesmärgiga tõsta maanteetranspordi efektiivsust. See on seotud ettevõtluskeskkonna parandamise ja regionaalse konkurentsivõime tagamisega. Samuti kritiseeritakse teravalt valitsuse rohepöörde poliitikat, mis on tõstnud kütuseaktsiisi ja teekasutustasusid, suurendades seeläbi vajadust efektiivsuse järele.
3 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõnelejad demonstreerivad teadmisi maanteetranspordi regulatsioonidest, kasutades spetsiifilisi termineid nagu "täismass," "autorong" ja "kuluefektiivsus." Esineti detailsete ettepanekutega (pikendamine 6,5 m ja massi tõstmine 16 t võrra) ning viidati uuringutele, mis näitavad vedajate poolt lubatud massi ületamise sagedust. Samuti käsitleti tehnilisi küsimusi seoses elektriveoautode tühimassi ja veetava massiga.
3 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on formaalne ja loogiline, keskendudes majanduslikele ja tehnilistele argumentidele efektiivsuse ja kulude vähendamise osas. Peamine toetaja kasutab valitsuse poliitika kritiseerimisel teravamat tooni, viidates rohepöördele kui "rohepöörasusele." Apelleeritakse nii loogikale (kuluefektiivsus) kui ka praktilistele probleemidele (poolikud palgikoormad, viljasiibri lahtijäämine).
3 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Not enough data
3 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine kriitika on suunatud praegusele valitsusele ja selle rohepöörde poliitikale, mida peetakse majandust kahjustavaks tänu kütuseaktsiisi ja teekasutustasude tõusule. Kriitika on poliitika- ja tulemuspõhine, väites, et valitsuse tegevus suurendab maanteetranspordi kulusid ja keskkonnajalajälge.
3 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Näha on erakonnasisest koostööd (EKRE teeb ettepaneku) ja viidatakse kolleegide varasematele sõnavõttudele. Puuduvad andmed erakondadeülese koostöö või kompromissivalmiduse kohta. Esineb viide Kliimaministeeriumi esindaja ettekandele komisjonis, mis näitab teatud suhtlust valitsusasutustega.
3 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Regionaalne fookus on selge, rõhutades, et pikemad autorongid sõidavad üldiselt väljaspool suurlinnasid ning ettepanek toetab maapiirkondade logistika-, põllumajandus- ja metsandusettevõtteid. Samuti tuuakse esile naaberriigi Läti konkurentsieelis, mis on lubanud suurema täismassiga veoseid.
3 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud vaated rõhutavad efektiivsust ja kulude vähendamist, toetades tugevalt logistika-, metsandus- ja põllumajandussektori huve. Ollakse vastu valitsuse maksutõusudele (kütuseaktsiis, raskeveokimaks), mis suurendavad ettevõtluskulusid ja nõuavad seetõttu transpordi efektiivsemat kasutamist. Eesmärk on parandada ettevõtluskeskkonda deregulatsiooni kaudu.
3 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Not enough data
3 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on algatada Riigikogu otsus, mis kohustaks valitsust muutma Liiklusseadust, et lubada pikemaid ja suurema täismassiga veoseid. Eesmärk on olla algataja rollis, et seadustada olukord, mis võimaldaks vedada kaupu kuluefektiivsemalt ja vähendada "õhu vedamist."
3 Analüüsitud kõnesid