Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele algatada Liiklusseaduse muutmine eesmärgiga lubada liikluses pikemad ja suurema täismassiga veosed, tõstmaks seeläbi maanteetranspordi efektiivsust" eelnõu (278 OE) esimene lugemine
Istung: XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Kuupäev: 2024-04-10 18:34
Osalevad Poliitikud:
Sõnavõtte kokku: 21
Koosseis: 15
Päevakorra kestus: 28m
AI kokkuvõtted: 21/21 Sõnavõtud (100.0%)
Analysis: Structured Analysis
Poliitikute Kõneaeg
Poliitikud
Analüüs
Kokkuvõte
Riigikogu arutas Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsiooni esitatud Riigikogu otsuse eelnõu 278, mille eesmärk oli teha Vabariigi Valitsusele ettepanek algatada Liiklusseaduse muutmine, et lubada liikluses pikemad ja suurema täismassiga veosed, tõstmaks maanteetranspordi efektiivsust. Ettekandja Rene Kokk (EKRE) rõhutas, et muudatus parandaks autovedajate konkurentsivõimet, leevendaks tööjõupuudust (võimaldades vedada 30–40% rohkem kaupa korraga) ja vähendaks keskkonnamõju. Ta viitas Transpordiameti uuringule (2022–2023), mis toetas suuremate autorongide lubamist peamagistraalidel (Tallinn–Narva, Tallinn–Tartu, Tallinn–Pärnu–Ikla).
Majanduskomisjoni esindaja Andres Sutt tõi esile aga tõsised probleemid, mis komisjonis arutelu käigus kerkisid. Peamiseks takistuseks on teedevõrgu alarahastamine – riigiteede remondivõlg ulatub 700 miljoni euroni ja kohalikel teedel miljardini. Lisaks on Suti sõnul laialdane kehtivate massipiirangute rikkumine (fikseeriti 90 000 trahviväärilist rikkumist poole aasta jooksul), ning piirangute tõstmine võib viia veelgi suuremate ülekoormusteni. Pärast algataja poolt obstruktsiooni eesmärgil esitatud muudatusettepanekute tagasivõtmist otsustas komisjon eelnõu viia lõpphääletusele. Läbirääkimistel toetas Arvo Aller (EKRE) ettepanekut, rõhutades, et naaberriigid, nagu Läti, on sarnased muudatused juba teinud, mis annab neile konkurentsieelise. Eelnõu lükati lõpphääletusel tagasi, kuna see ei saavutanud Riigikogu koosseisu häälteenamust.
Tehtud otsused 1
Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsiooni esitatud Riigikogu otsuse eelnõu 278 lükati lõpphääletusel tagasi, kuna selle poolt hääletas 15 Riigikogu liiget, mis ei moodustanud Riigikogu koosseisu häälteenamust.
Aktiivseimkõneleja
Arvo Aller (EKRE, parem) oli aktiivne, esitades ettekandjatele mitu asjakohast küsimust metsaveo ja elektrisõidukite massipiirangute teemal ning pidades fraktsiooni nimel kõne, rõhutades ettepaneku majanduslikku ja regionaalset tähtsust.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Järgmisel päevakorrapunktiks on EKRE fraktsiooni esitatud Riigikogu otsuse eelnõu 278 Liiklusseaduse muutmiseks pikemate ja suurema täismassiga veoste lubamiseks ning sel viisil maanteetranspordi efektiivsuse suurendamiseks, mis on esimese lugemise staadiumis ja vajab Riigikogu häälteenamust, ettekanne tuleb Rene Koka.

Rene Kokk
Profiileerimine Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Rene Kokk kutsus Riigikogu vastu võtma eelnõu 278, millega soovitakse lubada pikemad ja suurema täismassiga autorongid, et suurendada maanteetranspordi efektiivsust ja konkurentsivõimet ning vähendada tööjõu- ning taristukulutusi, põhinedes Transpordiameti uuringule ning lähiriikide praktikale.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees tänas ettekandjat, ütles, et on küsimusi, ning kutsus Arvo Alleri vastama.

Arvo Aller
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Arvo Aller küsis, kas eelnõu rakendamine ja valitsusele antav ülesanne viivad olukorra paranemiseni, kus maanteedel veetakse poolikud palgikoormad ja masinapargi potentsiaal raisatakse, ning kas nad saavad täiskoormusega sõita.

Rene Kokk
Profiileerimine Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Rene Kokk ütles, et uuring näitas laialdast ülekaalulist koormust vanniga sõidukite ja metsaveoautode puhul ning et nende lubatavate koormuste suurendamine võiks olla võimalus, kui sildade seisund ja erisurve jälgimine on kontrolli all.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees tänas ettekandjat, teatas, et küsimusi ei ole, ning palus majanduskomisjoni liikme Andres Suti tutvustada Riigikogu kõnetooli majanduskomisjonis toimunud arutelu.
Andres Sutt
AI kokkuvõte
Majanduskomisjon arutas eelnõu massi- ja teljekoormuspiiranguid ning leidis, et 52-tonnise erisus on ebapiisav ning teedevõrgu remondivõlg suur, ning otsustas 5:3 häältega menetluse katkestada ja oodata algatajate seisukohta ühe muudatuse eelistuse väljavalimise kohta, mille järel 1. aprillil võeti konsensuslikult eelnõu täiskogu päevakorda ja viidi läbi lõpphääletusele.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar tänab ettekandjat, märgib, et on küsimusi, ning kutsub Rene Kokk küsimust esitama.

Rene Kokk
Profiileerimine Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Rene Kokk kutsus komisjoni pingutama peamiste maanteede arendamisel – Tallinn–Narva, Tallinn–Tartu ja Tallinn–Pärnu–Ikla –, ning leidma põhjuseid edasi tegemiseks, mitte miks midagi teha ei saa.
Andres Sutt
AI kokkuvõte
Rääkija tõdes, et teedevõrgu ja korrashoiu vähene rahastamine on üks põhjus, miks suurem mass praegu ei ole lubatud, ning selle küsimuse arutelu toimub riigieelarve ja riigi eelarvestrateegia raames eraldi, mitte majanduskomisjonis.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar palub Arvo Alleri kõnelema.

Arvo Aller
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Rääkiti tulevaste elektriveokate veetavast massist ja tühimassist ning sellest, kui palju kaupu nendega võiks vedada, ning kas suurem kaal seab teede koormuslubades piiranguid.
Andres Sutt
AI kokkuvõte
Ta märkis, et sellist arutelu ei olnud, ning massi piirangu muutmine ei tohi sõltuda sellest, kas tulevad elektriautod või mitte, sest täismass on see, mis reguleerib.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees tänab ettekandjat, teatab, et küsimusi enam ei ole, avab läbirääkimised ning EKRE fraktsiooni nimel palub Arvo Alleri Riigikogu kõnetooli kõnelema.

Arvo Aller
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Arvo Alleri ettepanek on muuta liiklusseadust, et lubada pikemaid autoronge ja suuremat täismassi, et suurendada maanteetranspordi efektiivsust, vähendada kulusid ja soodustada regionaalset ettevõtluskeskkonna arengut maapiirkondades, võttes samas arvesse keskkonna mõju ja naabrite konkurentsi.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees lõpetas kõned, sulges läbirääkimised ja pani lõpphääletusele eelnõu 278, mille eesmärk on Liiklusseaduse muutmisega lubada pikemad ja suuremad täismassiga veod ning suurendada maanteetranspordi efektiivsust.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Enne hääletustulemuste teatavaks tegemist tõstis Kalle Grünthal käe püsti ja esitas küsimuse istungi läbiviimise protseduurist.

Kalle Grünthal
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Eelnõu liigub teisele lugemisele vaid sel juhul, kui Riigikogu koosseisus on häälteenamus.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees kinnitab, et see on tõesti nii.

Kalle Grünthal
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Kalle Grünthal arutleb, et kui Riigikohus võib otsustada teisiti ja eelnõu ei peaks Riigikogu häälteenamust nõudma, siis kas alustame otsast või muudame nõuet nii, et praeguse otsuse puhul oleks vaja lihthäälteenamust, ning mis saab edasi.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Praegune protseduur jääb samaks: hääletustulemused teatatakse, ettepaneku poolt on 15 Riigikogu liiget, vastuolijate ega erapooletute ei ole ning eelnõu 278 on tagasi lükatud.