Päevakorra profiil: Arvo Aller

Maamaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu (437 SE) esimene lugemine

2024-05-29

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugevalt eelnõu 437 SE (maamaksuseaduse muudatused) vastu, rõhutades, et tegemist on riigipoolse rahalise koormise veeretamisega kohalikele omavalitsustele ja maaomanikele. Seisukoht on väärtuspõhine, keskendudes maaomanike ja toidujulgeoleku kaitsmisele, ning lõppkokkuvõttes tehakse ettepanek eelnõu esimesel lugemisel tagasi lükata. Kriitika on suunatud valitsuse tegevuse ebaefektiivsusele ja protseduurireeglite rikkumisele.

5 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust maamaksuseaduse detailides, viidates konkreetsetele paragrahvidele (nt § 1 punkt 8) ja maksutõusu vahemikule (10–100%), lükates ümber ministri väited madalamatest tõusuprotsentidest. Samuti kasutab ta statistilisi andmeid, nagu 520 000 mõjutatud leibkonda ja maamaksu osakaal KOV eelarves (u 2,5%), ning tunneb hästi seadusloome protseduure (väljatöötamiskavatsus).

5 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on kriitiline ja protseduurikeskne, rõhutades seadusloome vigasid (väljatöötamiskavatsuse puudumine) ja valitsuse ebakompetentsust (kalkulaatori viga). Kasutatakse nii loogilisi argumente (viidates seaduse sõnastusele ja seletuskirjale) kui ka emotsionaalseid apelle (toidujulgeolek, kodukulude tõus), et rõhutada muudatuste negatiivset mõju. Tone on süüdistav, nimetades meedet "raha koorimise meetmeks".

5 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Tegevusmustrid piirduvad antud seaduseelnõu aruteluga Riigikogus, kus kõneleja esitab korduvalt küsimusi ministrile ja palub lisaaega. Ta viitab aktuaalsetele sündmustele, nagu erametsaliidu ja maaomanike korraldatud meeleavaldus, ning huvigruppide (Talupidajate Keskliit) kooskõlastustabelis esitatud seisukohtadele.

5 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Vastasseis on suunatud valitsusele ja Rahandusministeeriumile, kritiseerides teravalt nii protseduurilisi vigu (huvigruppide väljajätmine) kui ka poliitika sisu (kulude ülekandmine KOV-idele). Kriitika on intensiivne, süüdistades riiki raha koorimises ja varasema kalkulaatori vea varjamises, nõudes ministeeriumilt "tuha pähe raputamist".

5 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on siseringi toetav, viidates nõustumisele kolleegide (Aivar Kokk, Rene Kokk, Siim Pohlak) seisukohtadega, kes samuti kritiseerivad KOV-idele piitsa andmist. Koalitsiooniga kompromissi otsimist ei ilmne, vaid tehakse ettepanek eelnõu tagasi lükata.

5 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Keskendutakse riiklikele teemadele, mis puudutavad maaomanikke ja kohalike omavalitsuste finantseerimist. Rõhutatakse põllumajandustootjate ja erametsaomanike muresid, mis viitab huvile maapiirkondade ja esmatootmise vastu, sidudes maamaksu tõusu toidujulgeoleku ja rendihindade kasvuga.

5 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majandusvaated on tugevalt maksutõusu vastased, kuna see kahjustab põllumajandustootjaid, tõstab rendihindu ja ohustab toidujulgeolekut. Nähakse ohtu, et kõrged maksud sunnivad maaomanikke müüma maad suure rahakotiga väliskapitalile. Toetatakse fiskaalpoliitikat, mis ei koorma kohalikke omavalitsusi riigi kuludega.

5 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalsetest teemadest rõhutatakse kodualuse maa maksu mõju tavalistele leibkondadele (520 000 omanikku), kes kannatavad kõrgete kodukulude ja elamute remondivõla all. Keskne sotsiaalne mure on maaomanike majanduslik hakkamasaamine ja toidujulgeoleku tagamine.

5 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on Vabariigi Valitsuse algatatud maamaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu 437 tagasilükkamine. Kõneleja on eelnõu tugev vastane, rõhutades vajadust kaitsta maaomanikke ja tagada seadusloome protseduuriline korrektsus, eriti väljatöötamiskavatsuse koostamise osas.

5 Analüüsitud kõnesid