Päevakorrapunktide kaupa: Alar Laneman

Kokku päevakordi: 23

Täielikult profileeritud: 23

2025-09-24
Riigikogu otsuse "Kaitseväe kasutamise tähtaja pikendamine Eesti riigi rahvusvaheliste kohustuste täitmisel Euroopa Liidu sõjalisel operatsioonil EUNAVFOR Med/Irini" eelnõu (703 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Ebapiisavad andmed.
2025-09-09
Kaitseministri 2025. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Ei kritiseeri otseselt ühtegi poliitilist vastast ega institutsiooni. Varasemaid administratiivseid puudujääke kahetsetakse, kuid fookus on ministeeriumi praegusel adekvaatsel reageerimisel.
2025-09-04
Istungi rakendamine

XV Riigikogu, Riigikogu erakorraline istungjärk

Vastasseis on suunatud istungi juhataja tegevusele ja tema varasemale seisukohale, et Riigikogus streike ei toimu, samas kui sündmus toimus ja selle toetuseks võeti vaheaeg. Kriitika on protseduuriline ja nõuab vastutust ning selget definitsiooni toimunule.
2025-05-21
Jalaväemiinide kasutamist, varumist, tootmist ja üleandmist keelustavast ja nende hävitamist nõudvast konventsioonist taganemise seaduse eelnõu (642 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud ajaloolisele poliitilisele agendale, mis varjas end rahu eest võitlemise sildi taha, ning kaudselt neile, kes seavad konventsiooni riigikaitsest ettepoole. Otseselt kritiseeritakse idanaabrit (agressorriiki) maamiinide kasutamise eest Ukrainas, näidates leppe ebaefektiivsust tsiviilelanike kaitsmisel.
2025-04-08
Väärtpaberituru seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (588 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Otsest vastandumist ei esine, pigem tunnustatakse ministrit vastamise eest olukorras, kus kõik küsimused ei olnud heatahtlikud. Kriitika on suunatud pigem debati üldisele kvaliteedile, mis on osaliselt olnud "kummaline", viidates võimalikule rahulolematusele teiste osalejate käitumisega.
2024-12-04
Riigikogu otsuse "Kaitseväe kasutamise tähtaja pikendamine Eesti riigi rahvusvaheliste kohustuste täitmisel konfliktijärgsel rahuvalveoperatsioonil Liibanonis, Iisraelis, Egiptuses, Jordaanias ja Süürias" eelnõu (486 OE) teine lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud isolatsionistliku hoiaku pooldajate ja kahtluste külvajate vastu kaitsevõime rahastamise osas, nimetades neid "normitehnilisteks segadusteks". Eriti teravalt kritiseeritakse neid, kes seostavad missiooniotsust Vene agressioonile vastuseismisega Ukrainas, luues "kummalise koosmõju". Samuti laidab ta maha oletustele ehitatud ohuga hirmutamise.
2024-12-04
Riigikogu otsuse "Kaitseväe kasutamise tähtaja pikendamine Eesti riigi rahvusvaheliste kohustuste täitmisel Euroopa Liidu sõjalisel operatsioonil EUNAVFOR Med/Irini" eelnõu (481 OE) teine lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Ei ole piisavalt andmeid.
2024-11-06
Riigikogu otsuse "Kaitseväe kasutamise tähtaja pikendamine Eesti riigi rahvusvaheliste kohustuste täitmisel Euroopa Liidu sõjalisel operatsioonil EUNAVFOR Med/Irini" eelnõu (481 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Puuduvad viited vastastele või kriitikale. Eelnõu menetlemine ja komisjoni otsused esitatakse konsensuslikena, mis viitab vastuseisu puudumisele käsitletavas küsimuses.
2024-09-25
Regionaal- ja põllumajandusministri 2024. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud riigikaitse planeerimise otsustele ja Kaitseministeeriumi tegevusele, mida süüdistatakse regionaalaspektide eiramises ja üksi tegutsemises. Vastuseis on protseduuriline ja poliitiline, keskendudes sünergia puudumisele ja regionaalse toetuse kaotamisele. Kriitika intensiivsus on mõõdukas, esitatud küsimuse vormis.
2024-09-16
Siseministri 2024. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja ei esita otsest vastuseisu, vaid pigem kritiseerib strateegia fookuse puudumist riigi sõjaks ettevalmistamise osas, mis tema hinnangul on "natuke tasakaalust väljas". Kriitika on poliitika- ja protseduuripõhine, eesmärgiga parandada puudujääki, mitte rünnata isikuid.
2024-09-11
Kaitseministri 2024. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud varasema poliitilise kontseptsiooni ("jõukohane riigikaitse") tekitatud kahjule, mida praegune tegevus püüab parandada. Konkreetseid praeguseid poliitilisi vastaseid ei nimetata, vaid küsitakse selgitust meedias tekkinud kahtlustele moonahanke osas.
2024-05-09
Olulise tähtsusega riikliku küsimuse "E-valimised – oht demokraatiale" arutelu

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Otsest vastast ei nimetata, kuid kriitika on suunatud e-valimiste mitteusaldamisele ja kahtlemisele valimiste aususes, mida nähakse ohuna riigi vundamendile. Hoiak on kaudselt vastanduv neile, kes hübriidsõja ohtu või valimiste usaldusväärsuse murenemist alahindavad.
2024-05-06
22 Riigikogu liikme esitatud kirjalik nõue umbusalduse avaldamiseks haridus- ja teadusminister Kristina Kallasele

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Vastasseis on suunatud otseselt haridus- ja teadusministrile, kritiseerides tema poliitilist tegevust ja isiklikke väljaütlemisi meedias. Kriitika on intensiivne, kahtlustades ministri hoolimatust eesti keele ja kultuuri suhtes ning seostades haridusprobleeme tema isikliku taustaga. Ministri väljaütlemisi peetakse "väikest hoolimatust" peegeldavaks.
2024-05-02
Riigikogu avalduse "Moskva patriarhaadi kuulutamisest Venemaa Föderatsiooni sõjalist agressiooni toetavaks institutsiooniks" eelnõu (420 AE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Otsest vastuseisu ei väljendata, kuid esitatakse kahtlusi avalduse koostamise planeerimisprotsessi ja ajastuse osas, mis viitab ettevaatlikule kriitikale menetluse läbiviijate suunas. Kriitika on protseduuriline ja sotsiaalsete riskide hindamisele suunatud.
2024-04-30
Tulumaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu (416 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Peamine vastasseis on suunatud ministrile ja valitsusele, kritiseerides nende õigustust lubaduste murdmisele tingimuste muutumise tõttu. Kriitika on intensiivne ja sisuline, süüdistades valitsust ebaõige hoiaku kultiveerimises, mis ohustab ühiskondlikku usaldust. Vastuseis on suunatud nii poliitikale (majanduskeskkonna disain) kui ka moraalile.
2024-04-30
Riigilõivuseaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (417 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Vastasseis on suunatud valitsusele ja ministrile, kes esitas eelnõu, kritiseerides selle majanduslikke ja menetluslikke põhjendusi. Kriitika on suunatud poliitika sisule, eriti kontseptsioonile, et riigi teenused on "hüved".
2024-04-17
Riigikogu valimise seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (344 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Vastaspoolt (eelnõu kaitsjaid) kritiseeritakse teravalt subjektiivsuse, ebakompetentsuse ja arrogantsi pärast, eriti nende usalduse rõhutamise eest valijate usalduse arvelt. Kõige intensiivsem kriitika on süüdistus, et eelnõu toetajad viivad ellu "putinlikku lähenemist valimiste korraldamisele", samal ajal kui nad ise kritiseerivad teisi Putini jutupunktide levitamise eest. Kriitika on nii poliitika- kui ka protseduuripõhine.
2024-04-16
Kultuuriministri 2024. aasta ettekanne "Riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest" (sealhulgas "Eesti spordipoliitika põhialused aastani 2030" elluviimisest)

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud ministri ettekande ja valitsuse poliitika vastu, mis näib alahindavat saavutusspordi rolli ja jätab ambitsioonid määratlemata. Vastuseis on poliitiline ja keskendub strateegiliste eesmärkide puudumisele.
2024-04-10
Riigi strateegiliste ülesannete ja väljakutsete olulisuse järjestus

XV Riigikogu, III istungjärk, infotund

Kriitika on suunatud valitsuse prioriteetide seadmise vastu, eriti rohepöörde ja eelarve tasakaalustamise jätkamise eest riigikaitse arvelt. Vastuseis on poliitikapõhine, rõhutades, et ressursid on suunatud valedesse valdkondadesse, samal ajal kui lähenev sõjaoht nõuab kiiret tegutsemist.
2024-04-03
Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele valmistada ette ja taastada sõjaväestatud piirivalve eraldi ametina" eelnõu (274 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Peamine kriitika on suunatud kehtiva riigivalitsemise lahenduse (PPA ja Kaitseväe koostöö) vastu, mida peetakse organisatsiooniliselt ebaefektiivseks ja aeglaseks kriisiolukorras. Samuti kritiseeritakse kaudselt neid, kes seavad "rohepöörde" prioriteediks vahetu julgeolekuohu ees, nimetades rohepöördega seotud probleeme ootavateks. Kriitika on poliitika- ja protseduuripõhine, mitte isiklik, ning rõhutab, et vastutus lasub kõigil riigi juhtimisega tegelevatel võimudel.
2024-01-17
Ohuhinnangute ja kaitseplaneerimise kooskõla

XV Riigikogu, III istungjärk, infotund

Otsene kriitika on suunatud Päästeameti juhi ebaõnnestunud väljenduse vastu, mis puudutas varjevõimaluste loomist, viidates tegevusetusele tsiviilkaitses. See kriitika on suunatud konkreetsele ametkonnale ja selle suutmatusele leida sünergiat julgeoleku laia mõiste raames.
2024-01-10
Käibemaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu (241 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Ebapiisavad andmed.
2024-01-09
Riigivaraseaduse ja maakatastriseaduse muutmise seaduse eelnõu (327 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Vastasseis on suunatud ettekandja vastuste kvaliteedile, mida kritiseeritakse sisuliselt ebapiisavana ja halvaks. Kriitika puudutab nii sisulist seost riigikaitsega kui ka eelnõu koostamise protseduurilist kiirust.