Päevakorrapunktide kaupa: Yoko Alender

Kokku päevakordi: 17

Täielikult profileeritud: 17

2025-10-15
Maapõueseaduse, maakatastri seaduse ja riigivaraseaduse muutmise seaduse (taastuvenergiatootmise arendamine kaevandamisloaga alal) eelnõu (698 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline seisukoht on mõõdukalt toetav eelnõule 698 SE, mis käsitleb taastuvenergia tootmise arendamist kaevandamisloaga aladel ja turbakaevanduste korrastamist. Fookus on poliitika rakendamisel ja tehniliste lahenduste loomisel (nt mitmeotstarbeline maakasutus), rõhutades konsensuslikku menetlust. Seisukoht on selgelt poliitika- ja protseduurikeskne.
2025-10-15
Atmosfääriõhu kaitse seaduse ja teiste seaduste muutmise seaduse (taastuvenergia direktiivi muudatuste ülevõtmine) eelnõu (697 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline fookus on taastuvenergia direktiivi ülevõtmise praktilistel detailidel, eriti looduskaitseliste raiete puidu turustamise küsimusel. Suund on mõõdukas ja poliitikat selgitav, otsides kinnitust ametnike antud informatsioonile. Kõne on selgelt poliitika- ja protseduuripõhine.
2025-09-23
Jäätmeseaduse muutmise seaduse eelnõu (676 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline seisukoht on tugevalt toetav jäätmeseaduse muutmise eelnõule (676 SE), rõhutades süsteemi korrastamist ja seadustes dubleerimise kaotamist. Peamised rõhuasetused on ringmajanduse edendamisel, väärtuslike materjalide taaskasutamise majandusliku mõttekuse tagamisel ning strateegilise sõltumatuse suurendamisel kriitiliste toormete osas. Seisukoht on selgelt poliitikapõhine, keskendudes standardiseerimisele ja tootjavastutuse mehhanismidele.
2025-09-04
Istungi rakendamine

XV Riigikogu, Riigikogu erakorraline istungjärk

Kõige silmapaistvam teema on istungi päevakorra haldamine ja protseduurilised ettepanekud. Reformierakonna fraktsioon väljendab neile ettepanekutele järjekindlat ja tugevat vastuseisu, kasutades fraktsiooni nimel selget eitavat seisukohta. Poliitiline positsioon on selgelt protseduuriliselt juhitud, keskendudes istungi rakendamisele.
2025-06-16
Jäätmeseaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (657 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon on tugev toetus jäätmereformile (657 SE), mida peetakse vajalikuks sammuks ringmajanduse ja parema ressursikasutuse suunas. Toetus on poliitikapõhine, rõhutades vajadust motiveerida kodanikke (rahaline tasuvus) ja tagada ettevõtjatele kindlus ringlussevõtu võimekuse osas. Reformierakond tervitab eelnõu, nähes selles olulist sammu puhtama majanduse suunas.
2025-06-12
Kiirgusseaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (573 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja toetab tugevalt kiirgusseaduse muutmise eelnõu (573 SE), rõhutades selle ülimalt positiivset iseloomu ja bürokraatia vähendamist. Poliitiline fookus on suunatud pragmaatilisele seadusandluse parandamisele ja efektiivsuse suurendamisele. Seisukoht on selgelt poliitika- ja tulemuspõhine.
2025-06-04
Keskkonnatasude seaduse muutmise seaduse eelnõu (615 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja on tugev taastuvenergia (tuule- ja päikeseenergia) pooldaja, rõhutades selle odavust, kütusevabadust ja julgeolekupoliitilist tähtsust hajutatud tootmisena. Ta on Keskkonnatasude seaduse muutmise eelnõu (615 SE) vastu, pidades seda Reformierakonna nimel ebasiiraks ja ideoloogiliseks võitluseks taastuvenergia arendamise vastu. Poliitiline raamistik on selgelt poliitika- ja tulemuspõhine, keskendudes Eesti mitmekesise energiaportfelli ja taastuvelektri 100% tootmise eesmärkide saavutamisele.
2025-06-04
Atmosfääriõhu kaitse seaduse muutmise seaduse eelnõu (393 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon keskendub tugevalt õigusselguse loomisele atmosfääriõhu kaitse seaduses, eriti müra sihtväärtuse rakendamise osas. Toetatakse poliitilist raamistikku, mis lahendab õiguskantsleri poolt esile toodud probleemi ja tagab seaduse korrektse rakendamise. Tegemist on poliitika- ja menetluskeskse lähenemisega, mille eesmärk on kõrvaldada rakendusprobleemid.
2025-05-21
Energeetika- ja keskkonnaministri 2025. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon on tugevalt keskkonna- ja looduskaitset toetav, rõhutades Eesti eeskujulikku rolli ja teema seotust rahvusliku identiteediga. Toetab arengustrateegia "Eesti 2035" eesmärke, eriti 30% looduskaitseala tagamist teaduspõhisel alusel. Energeetikas rõhutatakse energiajulgeolekut ja mitmekesise energiamiksi vajadust. Rõhk on seatud poliitika elluviimise selgusele ja kindlusele seadusandluses.
2025-05-15
Looduskaitseseaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse (Natura hindamine) eelnõu (610 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon on tugev toetus Natura hindamise eelnõule (610 SE), rõhutades vajadust tagada looduskaitse, mis on põhiseaduslik ja väärtuspõhine prioriteet, ning tuua selgust erametsaomanike piirangutesse. Kõneleja toetab pakutud lahendust, mis väldib metsaomanike eksitamist mõjude hindamise teekonnaga aladel, kus ulatuslik raie on ekspertide hinnangul tugeva mõjuga. Eelnõu toetamise põhjendus on poliitika- ja väärtuspõhine, keskendudes parema suunas püüdlemisele ja varasemate vigade parandamisele.
2025-05-14
Jahiseaduse muutmise seaduse eelnõu (553 SE) kolmas lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline seisukoht on tugevalt toetav Jahiseaduse muudatuse suhtes, rõhutades selle olulisust varasema seadusevea parandamisel. Seisukoht on ajendatud nii poliitika praktilisest korrektsioonist kui ka väärtuspõhisest vajadusest tagada looduse ja inimese tasakaal. Kõneleja rõhutab, et seadus on vajalik rahvuslooma (hundi) huvides, et vältida inimeste viha objekti staatust. Reformierakond toetab eelnõu.
2025-05-07
Elektrituruseaduse muutmise seaduse eelnõu (555 SE) kolmas lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon keskendub tugevale toetusele energiajulgeolekule ja iseseisvusele, eriti Mandri-Euroopa sagedusalaga liitumise ja põlevkivireservi säilitamise kaudu. Käsitlus on poliitikapõhine, rõhutades seadusandlike muudatuste (nt salvestusvõimsuste kiirendamine) olulisust taskukohase ja töökindla elektrivarustuse tagamisel. Kuigi põlevkivi ei peeta tulevikusuunaks, toetatakse selle ajutist kasutamist reservina kuni uute juhitavate võimsuste valmimiseni. Reformierakond toetab eelnõu tugevalt.
2025-04-23
Elektrituruseaduse muutmise seaduse eelnõu (555 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline seisukoht on tugevalt toetav Elektrituruseaduse muutmise eelnõule (555 SE), rõhutades selle ülimat olulisust Eesti energiajulgeoleku, varustuskindluse ja taskukohasuse tagamisel. Eelnõu raamistik on poliitika- ja väärtuspõhine, sidudes põlevkivireservi hoidmise majandusliku mõistlikkusega ja desünkroniseerimise energiaiseseisvusega. Kõneleja rõhutab, et liitumine Mandri-Euroopa sagedusalaga oli aastakümnete kõige olulisem samm energiaiseseisvuse suunas.
2024-06-14
Vabariigi Valitsuse seaduse muutmise ja selle tõttu teiste seaduste muutmise seaduse (Maa-ameti ümberkorraldamine Maa- ja Ruumiametiks) eelnõu (457 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu täiendav istung

Poliitiline fookus on Maa-ameti ümberkorraldamisel Maa- ja Ruumiametiks, mida toetatakse tugevalt ja pikaajaliselt. Reformi põhjendatakse poliitiliselt ja väärtuspõhiselt, rõhutades selle olulisust riigi konkurentsivõime, inimeste tervise ja riigi rahakoti jaoks. Eesmärk on luua kompetentsikeskus elukeskkonna korralduse ja ruumiloome edendamiseks.
2024-04-18
Keskkonnakomisjoni algatatud olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Tuumaenergia kasutuselevõtmise vajadus ja võimalused Eestis" arutelu

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon on tugevalt suunatud pikaajalise energiajulgeoleku tagamisele ja rohereformi elluviimisele. Kõnelejad toetavad tuumaenergia potentsiaali uurimist ja sellega seotud õigusraamistiku väljatöötamise alustamist, nähes seda vajaliku sammuna Eesti konkurentsivõime tagamiseks. Kriitikat jagatakse varasema skepsise ja ebarealistlike energiaplaanide (biomassi põletamine) suunas, mis takistavad puhta energia eesmärke.
2024-04-09
Majandus- ja infotehnoloogiaministri ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline seisukoht on tugevalt suunatud puhta energia ja kõrge tootlikkusega tööstuse arengu toetamisele, nähes puhast energiat uue tööstuse alusena. Fookus on poliitika elluviimisel ja ministeeriumi rollil investeeringute kaasaaitamisel, mis on raamitud pikaajalise strateegia "Eesti 2035" kontekstis.
2024-03-07
Eesti Reformierakonna fraktsiooni algatatud olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Eesti energeetika tulevik 2035" arutelu

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon on tugevalt väärtuspõhine ja ambitsioonikas, rõhutades energeetika otsest seost riigi vabaduse, julgeoleku ja heaoluga. Kõneleja toetab jõuliselt rohepööret, viidates selle majanduslikule kasulikkusele (Eesti sääst 1,5 miljardit eurot), ning kritiseerib madalat ambitsiooni kõrgepalgaliste töökohtade loomisel. Energeetika on poliitikute asi, kelle ülesanne on paika panna kõrge ambitsioon, mitte ainult eksperte kuulata.