Päevakorra profiil: Jaanus Karilaid
Konkurentsiseaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (384 SE) esimene lugemine
2024-04-10
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Poliitiline seisukoht on tugevalt eelnõu 384 SE (Konkurentsiseaduse muudatused) vastu, kuna see on halvasti ette valmistatud ja puuduvad praktilised näited selle vajalikkusest. Kriitika on suunatud nii menetluslikele puudustele (kaasamise puudumine) kui ka majandust hirmutavale sisule. Fraktsioon (Isamaa) teeb ettepaneku eelnõu esimesel lugemisel tagasi lükata ja ümber kirjutada. Seisukoht on tugevalt poliitika- ja tulemuspõhine, rõhutades majanduse stimuleerimise puudumist.
3 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust õigusloome protseduurides ja konkurentsiõiguse rakendamises, keskendudes ausa ja mitteausa konkurentsi eristamisele. Rõhutatakse vajadust mõjuanalüüsi järele, küsides ressursside ja pädevuse hankimise kohta Konkurentsiametile ja halduskohtule. Samuti on oluline teadlikkus direktiivide ülevõtmise kohustusest ja dialoogivõimekusest Euroopa Komisjoniga.
3 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on kriitiline, nõudlik ja analüütiline, nõudes konkreetseid praktilisi näiteid ja probleemi lahendamise selgitamist ("teeme puust ja punaseks"). Kasutatakse teravaid väljendeid õigusloome protsessi kirjeldamiseks ("kummaline õigusloome kujundamise etapp"). Apelleeritakse peamiselt loogikale ja ekspertide (õigusteadlased, halduskohus) kriitikale.
3 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Tegevusmuster näitab aktiivset ja keskendunud osalemist Riigikogu istungil konkreetse eelnõu esimesel lugemisel. Kõneleja esitab korduvaid küsimusi sisuliste puuduste ja menetlusvigade kohta, kulmineerudes fraktsiooni ametliku vastuseisuga.
3 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Vastasseis on suunatud valitsusele, justiitsministrile ja komisjoni esindajale, keda kritiseeritakse kaasamise puudumise ja eelnõu ebamõistlikkuse eest. Kriitika on tugevalt menetlus- ja poliitikapõhine, viidates sellele, et olulised eksperdid (TÜ õigusteadlased, advokatuur, õiguskantsler) on lahenduskäigu vastu. Kompromiss lükatakse tagasi, tehes ettepaneku eelnõu tagasi lükata.
3 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on nähtav Isamaa fraktsiooni seisukoha esitamises, mis viitab fraktsioonisisesele konsensusele. Koostööd otsitakse ka väljaspool Riigikogu, viidates kriitilistele seisukohtadele, mida jagavad advokatuur, Tartu Ülikooli õigusteadlased, halduskohus ja ettevõtjad, et oma vastuseisu tugevdada.
3 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on riiklikul majanduskeskkonnal ja selle atraktiivsuse säilitamisel, samuti Euroopa Liidu direktiivi ülevõtmise küsimustel. Puuduvad viited konkreetsetele kohalikele või piirkondlikele teemadele.
3 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majandusvaated on tugevalt ettevõtluskeskkonda toetavad ja reguleerimist pelgavad. Eelnõu nähakse pigem hirmutava ja ebakõlasid tekitavana, mis halvendab ettevõtluskeskkonda. Rõhutatakse vajadust majandust stimuleerivate meetmete järele ajal, mil Eesti majandus teist aastat kukub.
3 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Ei ole piisavalt andmeid.
3 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on Konkurentsiseaduse muutmise eelnõu (384 SE) vastustamisel. Kõneleja on tugev oponent, kes nõuab eelnõu tagasilükkamist ja ümberkirjutamist, kuna see ei lahenda praktilisi probleeme ja tekitab ebakõlasid. Oluline prioriteet on kvaliteetne õigusloome ja ekspertide kaasamine.
3 Analüüsitud kõnesid