Päevakorra profiil: Mario Kadastik
Liikluskindlustuse seaduse täiendamise seaduse (kergliikurite kindlustamine) eelnõu (631 SE) esimene lugemine
2025-09-17
XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Kõneleja on tugevalt vastu antud eelnõule (631 SE), kuna see on liiga kitsas ja ei lahenda tegelikku probleemi, mis on seotud erakasutuses olevate tõukeratastega. Seisukoht on poliitika- ja regulatsioonikeskne, rõhutades vajadust terviklahenduse järele ning vältides direktiivi ülevõtmist rangemalt ilma piisava statistikata. Ta kritiseerib eelnõu kui "plaaster-eelnõu" ja vihjab, et see võib olla poliitiline "propagandateema" häälte saamiseks.
7 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib põhjalikke teadmisi liikluskindlustuse regulatsioonist, EL-i direktiividest ja õnnetusstatistikast. Ta tugineb andmetele (LKF, Politsei) ja tehnilistele detailidele (nt 25 kg piir, 70% ühe sõiduki õnnetused), et eristada rendi- ja eratõukerataste probleeme. Ta omab ka ajaloolist teadmist varasematest otsustest direktiivi ülevõtmise ranguse osas.
7 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on formaalne, analüütiline ja tugevalt toetub faktidele, komisjoni aruteludele ning statistikatele. Toon on kriitiline eelnõu kitsa ulatuse suhtes, kasutades teravaid metafoore nagu "plaaster-eelnõu" ja vihjates poliitilisele tagamõttele. Kõneleja rõhutab loogilist argumentatsiooni ja protseduurilist korrektsust.
7 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja on aktiivne seadusandlikus protsessis, täites juhtivkomisjoni ettekandja rolli. Ta osales kahel komisjoni istungil (24. aprillil ja 12. juunil) ning on olnud seotud ka varasemate liikluskindlustuse muudatuste aruteludega.
7 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine vastasseis on suunatud eelnõu toetajatele, keda kritiseeritakse kitsa ja ebaefektiivse lahenduse pakkumise eest, mis ei lahenda tegelikku probleemi. Ta märgib ära ka Rahandusministeeriumi vastuseisu eelnõule, kuna see läheb direktiivist kaugemale ja võib pärssida innovatsiooni.
7 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kirjeldab koostööd komisjonis ja ministeeriumidega, märkides, et juhtivkomisjoni ettekandja määrati konsensuslikult. Rõhutab vajadust jätkata arutelu vastava ministeeriumiga laiemate regulatsioonide teemal, viidates Urve Tiiduse ja teiste kolleegide tõstatatud vajadusele parema regulatsiooni järele.
7 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on riiklikul seadusandlusel (Liikluskindlustuse seadus) ja Euroopa Liidu direktiivi ülevõtmisel. Mainitakse probleeme linnaruumis seoses kiiresti liikuvate tõukeratastega, mis viitab kohaliku tasandi ohutusprobleemidele.
7 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Eelistab regulatiivset ettevaatlikkust, märkides, et liiga range direktiivi ülevõtmine ilma piisava statistikata võib pärssida innovatsiooni. Tunnustab turuosaliste (Bolt) ja kindlustusfondide (LKF) argumente ning on teadlik erinevatest kindlustuslahendustest turul.
7 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Keskendub avalikule ohutusele ja korrale, rõhutades vajadust reguleerida erakasutuses olevaid tõukerattaid, mis kihutavad ebaseaduslikult suurel kiirusel. Probleemiks on eeskirju eiravad kasutajad ja nende registreerimise puudumine, mis on peamine õnnetuste statistika kasvu põhjus.
7 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Vahetu seadusandlik eesmärk on eelnõu 631 SE tagasilükkamine esimesel lugemisel, mille poolt komisjon ka hääletas. Laiem fookus on tervikliku regulatsiooni loomisel elektritõukerataste valdkonnas, sealhulgas erakasutuses olevate sõidukite registreerimise nõude kehtestamisel.
7 Analüüsitud kõnesid