Istungi profiil: Annely Akkermann

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

2025-11-05

Poliitiline positsioon
Kõige olulisemad teemad on mootorsõidukimaksu kehtestamine ja selle parandamine, eelarvedistsipliin ning põhiseaduslikkuse tagamine õiguskantsleri märkuste alusel. Kõneleja toetab tugevalt automaksu kui õiglast maksu, mis katab autokasutusega seotud ühiskondlikke kulusid, kuid kritiseerib sotsiaalsete maksusoodustuste (nt suurperede busside soodustused) kehva sihitavust. Poliitiline raamistik on tugevalt poliitika- ja tulemuspõhine, keskendudes numbritele, seaduste kooskõlla viimisele ja toetuste efektiivsusele.

55 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib sügavat asjatundlikkust maksuseaduste, eelarvehalduse ja seadusandliku menetluse vallas, olles Rahanduskomisjoni ettekandja. Kasutatakse tehnilisi termineid (nt SKAIS, M- ja N-kategooria sõidukid, OECD tüüpleping) ning esitatakse detailseid statistilisi andmeid eelarvekulude (nt 85 miljonit teedele, 16 miljonit peredele) ja maksumaksjate arvu kohta. Eraldi rõhutatakse vajadust parandada tulemusnäitajate seost rahaeraldistega.

55 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kõneleja stiil on valdavalt formaalne, protseduuriline ja analüütiline, keskendudes faktidele, kuupäevadele ja komisjoni otsustele. Apellatsioonid on peamiselt loogilised ja andmepõhised, selgitades seadusemuudatuste tagamaid ja mõju. Esineb ka isiklikku tooni, eriti seoses maksusoodustuste ebaefektiivsusega, väljendades kahetsust, et toetused ei jõua sihtgrupini täpselt, ning kaitstes seadusloome pidevat parandamist kui igapäevast tööd.

55 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja tegevusmuster on tihe, keskendudes Rahanduskomisjoni tööle, kus arutelud toimusid mitmel korral (21. oktoober, 3. november jne). Mainitakse aktiivset suhtlust huvigruppidega (nt automüüjad, Puuetega Inimeste Koda) ja ministeeriumidega (Rahandusministeerium, Transpordiamet). Viidatakse ka varasemale välisvisiidile Soome, et uurida mootorsõidukimaksu disaini.

55 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kriitika on suunatud peamiselt opositsiooni (Isamaa) menetluslikele puudustele, kui nad esitasid lisaeelarvele nõuetele mittevastava muudatusettepaneku 200 miljoni eurose kulude vähendamise kohta ilma konkreetse sõnastuseta. Samuti kritiseeritakse poliitikute (viidates Kristina Kallasele) "mõtlematut sõnakasutust" automaksu tühistamise teemal, mis segab autosektori äri. Opositsiooni küsimustele vastatakse otse, kaitstes automaksu põhimõttelist õiglust.

55 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja rõhutab komisjonis valitsevat konsensust mitmete menetlusotsuste ja muudatusettepanekute osas, mis viitab koostöövalmidusele. Märgitakse, et koalitsioon võttis lastega perede maksusoodustuste osas arvesse ka opositsiooni ettepanekuid. Koostöö ministeeriumidega (Rahandusministeerium, Transpordiamet) on tihe seaduseelnõude koostamisel ja infosüsteemide arendamisel.

55 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on valdavalt riiklik ja rahvusvaheline. Rahvusvahelistest teemadest käsitletakse Liechtensteini maksulepingu ratifitseerimist ja viidatakse OECD tüüplepingule ning Soome maksukogemusele. Riiklikul tasandil mainitakse teedeehituse projekte (Pärnu ja Tartu suunad) ja Military Mobility vahendite kasutamist.

55 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Kõneleja toetab fiskaalset vastutust (kulude vähendamine lisaeelarves) ja peab mootorsõidukimaksu vajalikuks ja õiglaseks tulude allikaks ühiskondlike kulude katteks. Väljendatakse muret autosektori ärihuvide pärast, mida poliitiline ebakindlus kahjustab. Eelistatakse personaalsemaid ja sihitumaid toetusi, kritiseerides "helikopterimeetodil" maksulangetusi, mis on ebaefektiivsed ja vähendavad riigi tulusid.

55 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalsete teemade fookuses on lastega perede ja puuetega inimeste toetamine maksusoodustuste kaudu. Toetatakse 100-eurost maksusoodustust lapse kohta ja väikebusside maksustamise leevendamist, et aidata suurperesid ja puuetega inimesi. Samas rõhutatakse, et sotsiaaltoetused on poliitilised otsused ning kritiseeritakse infosüsteemide (SKAIS) puudulikkust, mis takistab toetuste täpset sihtimist.

55 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamised seadusandlikud prioriteedid on mootorsõidukimaksu seaduse parandamine, et tagada põhiseaduslikkus (Õiguskantsleri märkused) ja rakendada sotsiaalseid leevendusi (laste ja busside soodustused). Lisaks on fookuses rahvusvaheliste lepingute ratifitseerimine ja 2025. aasta lisaeelarve menetlemine. Kõneleja on peamiselt toetaja ja menetleja, kes viib komisjoni konsensuslikke otsuseid saali.

55 Analüüsitud kõnesid