Päevakorra profiil: Varro Vooglaid

Rahvusvahelise sanktsiooni seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (332 SE) kolmas lugemine

2024-05-15

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugevalt eelnõu 332 SE (rahvusvahelise sanktsiooni seaduse muudatus) vastu, rõhutades, et see on vastuolus põhiseaduse ja õigusriigi põhimõtetega. Vastuseis on raamitud Eesti parimate huvide kaitsmisena, kuna eelnõu viib riigi esimesena vastumeetmete riskide ette. Kõneleja nõuab poliitiliste ambitsioonide elluviimist põhiseaduse raames, mitte vastupidi.

2 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust põhiseadusõiguse valdkonnas, tsiteerides täpselt § 32 (vara võõrandamine ja hüvitamine) ning analüüsides õigusriigi printsiipe. Samuti on tal teadmisi välispoliitiliste riskide hindamisest, kritiseerides ametnike suutmatust esitada andmeid vastumeetmete ulatuse kohta ja viidates Venemaa ametlikele sõnumitele (TASS). Ta tugineb oma kogemusele põhiseaduskomisjoni istungitel.

2 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on terav, kriitiline ja tungiv, süüdistades vastaspoolt põhiseaduse painutamises ja kompenseerimisskeemi nimetamises "petuskeemiks". Kasutatakse nii loogilisi argumente (põhiseaduse sätete analüüs) kui ka emotsionaalseid kujundeid (Eesti lükkamine "tanki" või "karukoopasse"). Kõneleja kasutab otsekõnet ja esitab väljakutseid vastuväidete esitamiseks, hoolimata märkmete puudumisest.

2 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja on aktiivselt osalenud seadusloomes, viidates oma osalemisele ja küsimuste esitamisele põhiseaduskomisjoni avalikel istungitel. Ta on küsitlenud Välisluureameti peadirektorit Kaupo Rosinat ja Välisministeeriumi kantslerit Jonatan Vseviovi vastumeetmete riskianalüüsi teemal.

2 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamised vastased on eelnõu toetajad (sh härra Terras) ja Välisministeeriumi ametnikud, keda kritiseeritakse põhiseaduse eiramise ja riskianalüüsi puudumise eest. Kõneleja lükkab tagasi isikliku rünnaku (Kremli-meelsuse sildistamine) kui "inetu" ja süüdistab vastaspoolt sihilikus valetamises või asjadest arusaamatuses. Kompromissivalmidust ei väljendata, nõudes eelnõu tagasilükkamist.

2 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Siseriiklikult puudub viide koostööle, kuna kõneleja esindab fraktsiooni täielikku vastuseisu eelnõule. Rahvusvaheliselt nõutakse tungivalt Euroopa Liidu ühtset tegutsemist ja riskide hajutamist, et Eesti ei peaks minema esimesena, rõhutades vajadust tegutseda "kõik koos".

2 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on selgelt rahvusvaheline ja riiklik, keskendudes Eesti rollile Euroopa Liidu sanktsioonipoliitikas ja suhetele Venemaaga. Kõneleja analüüsib Eesti positsiooni võrreldes teiste riikidega (Ühendkuningriik, Rootsi, USA) ning hoiatab Venemaa vastumeetmete eest.

2 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majandusvaated keskenduvad tugevalt omandiõiguse kaitsele, nõudes põhiseadusega kooskõlas olevat kohest ja õiglast hüvitist vara võõrandamisel. Samuti rõhutatakse ohtu Eesti kodanike ja ettevõtete varale Venemaal vastumeetmete tõttu, kuna ametnikud ei tea vastumeetmete ulatust.

2 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Ei ole piisavalt andmeid.

2 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine seadusandlik fookus on eelnõu 332 SE (sanktsioonide seaduse muudatus, mis puudutab vara konfiskeerimist) vastustamine. Kõneleja on eelnõu tugev vastane, kuna see rikub õigusriigi põhimõtteid ja seab Eesti riigi tõsiste poliitiliste tagajärgede ette.

2 Analüüsitud kõnesid