Rahandus
Istung: XV Riigikogu, VI istungjärk, infotund
Kuupäev: 2025-10-15 15:14
Osalevad Poliitikud:
Sõnavõtte kokku: 18
Koosseis: 15
Päevakorra kestus: 12m
AI kokkuvõtted: 18/18 Sõnavõtud (100.0%)
Analysis: Structured Analysis
Poliitikute Kõneaeg
Poliitikud
Analüüs
Kokkuvõte
Riigikogu infotunni teine küsimus käsitles valitsuse rahanduspoliitikat ja riigieelarve strateegiat. Riigikogu liige Urmas Reinsalu (Isamaa) esitas peaminister Kristen Michalile terava kriitika seoses kavandatava eelarvedefitsiidiga, mis ulatub mitmel aastal 4,5%-ni SKP-st. Reinsalu tsiteeris Eelarvenõukogu hoiatust, et tegemist on ajalooliselt suure puudujäägiga, mis viib riigi "juhitamatutesse rahanduslikesse voogudesse" ja toob kaasa määramatud riskid uuteks maksutõusudeks. Ta küsis, kuidas kavatseb valitsus jõuda pikaajalise jätkusuutlikkuse hinnangus ette nähtud -1% defitsiidini, ning kritiseeris, et Euroopa Komisjoni antud riigikaitsekulude erandit (1,5%) kasutatakse laenurahaga Reformierakonna "maksuküüru" projekti teenindamiseks, mitte reaalajas kulude kärpimiseks.
Peaminister Michal tunnistas defitsiidi olemasolu, kuid rõhutas, et see on suuresti tingitud hädavajalikest riigikaitsekuludest (mis kasvavad 5%-ni SKP-st). Ta selgitas, et akuutsetele kriisidele reageeritakse tihtipeale laenamisega ning defitsiit hakkab langema pärast 4,5% tippu (prognoosides 3,8% ja 3,6%). Michal kaitses valitsuse poliitikat, rõhutades, et eelarvet tõmmatakse trimmi kulude kärpimise teel, viidates juba tehtud 1,4 miljardi euro suurustele kärbetele ja lubades lisakärpeid järgmistel aastatel. Ta lükkas tagasi Reinsalu väited maksuküüru kohta, märkides, et selle astmelise tulumaksu loojaks oli eelmine koalitsioon (sh Isamaa) ning et maksuküüru kaotamine toob kaasa maksukoormuse languse ja jätab keskmise palga teenijale aastas umbes 1800 eurot rohkem kätte. Lisaküsimuses kritiseeris Mart Maastik (Isamaa) 100 000 euro kulutamist Kliimaministeeriumi tellitud tuulikute tervisemõjude uuringule, mille tulemused olevat saadaval ka ChatGPT abil. Peaminister Michal kaitses teadlaste tööd, süüdistades küsijat teadlaste ründamises.
Tehtud otsused 1
Otsuseid ei tehtud
Aktiivseimkõneleja
Urmas Reinsalu (parem) oli väga aktiivne, esitades teravaid ja korduvaid küsimusi valitsuse rahanduspoliitika ja defitsiidi trajektoori kohta, nõudes selgitusi kärpemeetodite ja maksuküüru rahastamise osas. Peaminister Kristen Michal (muu) vastas detailselt, kaitstes valitsuse eelarvestrateegiat ja lükates tagasi süüdistused maksuküüru autorluse kohta.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar andis teada, et päevakorra teine küsimus on rahanduse teemal, mille esitab peaminister Kristen Michalile Riigikogu liige Urmas Reinsalu, ning palus Reinsalul kõnelema asuda.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Riigikogu istungil liiguti edasi päevakorra teise küsimuse juurde, mis oli suunatud otse peaminister Kristen Michalile. Tegemist on parlamendi töökorraldusliku etapiga, kus valitsusjuht peab vastama Riigikogu liikmete esitatud arupärimistele ja selgitama valitsuse poliitilisi seisukohti. Konkreetse küsimuse esitajaks oli Riigikogu liige Urmas Reinsalu. Tema poolt tõstatatav teema on oluline ja puudutab riigi rahandust. See viitab eelseisvale arutelule, mis keskendub Eesti majanduspoliitika ja eelarve küsimustele, nõudes peaministrilt selgitusi valitsuse finantsstrateegia ja eelarvepuudujäägi haldamise kohta. Pärast sissejuhatust ja teema määratlemist anti sõna Urmas Reinsalule, et ta saaks oma küsimuse peaministrile esitada ja algatada seeläbi parlamendisaalis sisulise debati riigi rahandusliku olukorra üle.
Urmas Reinsalu
Profiileerimine Isamaa fraktsioonAI kokkuvõte
Urmas Reinsalu väljendab sügavat muret valitsuse esitatud riigieelarve strateegia pärast, mis näeb ette ajalooliselt suure, 4,5% defitsiidi, hoiatades eelarvenõukogu ja tööandjate toetusele tuginedes kontrollimatu rahandusliku olukorra ja uute maksutõusude ohu eest, ning nõuab peaministrilt konkreetset plaani, kuidas riik kavatseb lühikese ajaga saavutada pikaajalise jätkusuutlikkuse eesmärgi ja defitsiidi vähendamise.
Urmas Reinsalu
Profiileerimine Isamaa fraktsioonAI kokkuvõte
Kõneleja tõstatab peaministrile pöördudes küsimuse valitsuse esitatud eelarvestrateegia äärmise tõsiduse kohta, mis seab riigi rahanduslikult juhitamatusse olukorda. Eelarvenõukogu hoiatustele viidates rõhutatakse, et kavandatav puudujääk, mis ulatub järgmistel aastatel läbivalt 4,5 protsendini, on Eesti riigieelarve ajaloos pretsedenditu. Selline kontrollimatu rahanduslik perspektiiv toob kaasa määramatud riskid uuteks maksutõusudeks ja "maksufestivali" korraldamiseks, mille eest on hoiatanud nii Tööandjate Keskliit kui ka teised rahanduseksperdid. Kriitika keskendub ka pikaajalise jätkusuutlikkuse puudumisele ja valitsuse ebakindlale käsitlusele. Kuigi valitsus näeb püsiva eelarvedefitsiidi tasemeks pikas perspektiivis ette –1%, jääb täiesti arusaamatuks, kuidas kavatsetakse nelja ja poole protsendi suuruselt miinuselt vaid mõne aastaga sellele madalamale tasemele jõuda. See vastuolu õõnestab usaldust ning süvendab kahtlusi riigi rahandusliku tuleviku osas. Lisaks sisulisele kriitikale heidetakse valitsusele ette vastutuse vältimist, viidates rahandusministri vastusele, et ta ei kavatse sellel ajal ametis olla. Kõneleja nõuab peaministrilt isiklikku seisukohta ja konkreetset käsitlust, kuna just tema on seadnud sellise rahanduspoliitilise trajektoori. Peaminister peab selgitama, milliste meetoditega on riik võimeline jõudma madalama defitsiidini ja vältima kontrollimatut rahanduslikku olukorda.
Peaminister Kristen Michal
AI kokkuvõte
Peaminister Kristen Michal põhjendas riigieelarve defitsiiti, mis on tingitud idanaabri agressioonist tingitud hädavajalikest kaitsekulutustest ja kriisireageerimisest, märkides, et kuigi vajalikke kulusid on kaetud nii maksutõusude kui ka laenuga, on valitsusel kavas eelarve trimmi saamiseks järgnevatel aastatel teha täiendavaid kärpeid ja investeeringute revisjone, et defitsiiti järk-järgult vähendada, eelistades majandusteoreetiliselt kulude kärpimist tulude suurendamisele.
Peaminister Kristen Michal
AI kokkuvõte
Kõneleja selgitas, et riigieelarve defitsiit on suuresti tingitud hädavajalikest kaitsekuludest, mille kasvu toetab valdav enamus Riigikogust. See kulude kasv on otsene vastus idanaabri agressioonile Ukrainas ning ohule, mida see kujutab Euroopa Liidu ja NATO liikmesriikidele. Akuutse kriisi tingimustes on rahanduslikult loogiline reageerida laenu võtmisega, et katta suurenenud kulutused, mis on antud hetkel vältimatud. Eelarve tasakaalustamiseks on kaalutud nii tulude suurendamist maksude kaudu kui ka kulude kärpimist. Viidates Eelarvenõukogu seisukohale, rõhutas kõneleja, et majandusteoreetiliselt on eelistatum kulusid kärpida, kuigi riik on juba toonud sisse uusi tulusid, nagu auto aastamaks teede ehituse rahastamiseks ja käibemaksu tõus. Vaatamata neile meetmetele püsib eelarve endiselt defitsiidis. Palku suudeti tõsta vaid viies prioriteetses valdkonnas (politsei, pääste, kultuur, haridus ja erihooldus) ning kaitsekulud kasvavad 5 protsendini SKP-st. Eelarve defitsiit on prognoositud järgmistel aastatel 4,5 protsendi tasemel, mis hakkab seejärel langema. Kuigi Eesti on avaliku sektori investeeringute poolest Euroopa Liidus esikohal ja investeeringute revisjone on juba tehtud, on eelarve trimmi tagasi tõmbamiseks vajalikud lisameetmed. Valitsus valmistab ette täiendavaid kärpeid nii järgmiseks kui ka ülejärgmiseks aastaks, et eelarve olukorda parandada.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esitatud tekst ei ole iseseisev kõne, vaid Riigikogu istungi juhataja poolt tehtud protseduuriline märkus, mis suunab edasist arutelu. Lühike sissejuhatus "Suur tänu!" tähistab eelneva kõne lõppu ning annab märku üleminekust küsimuste ja vastuste voorule. Seega puuduvad antud lõigus sisulised poliitilised argumendid või seisukohad, mida saaks kokku võtta. Teksti peamine funktsioon on anda sõna konkreetsele Riigikogu liikmele, Urmas Reinsalule, kes soovib esitada täpsustava küsimuse. See viitab sellele, et eelnevalt on toimunud sisuline ettekanne või debatt, mille detailid vajavad täiendavat selgitamist. Juhataja kutse "Palun!" on viisakas ja ametlik suunamine, mis tagab parlamendi töökorra järgimise ja arutelu sujuva jätkumise. Kokkuvõttes on tegemist pelgalt tehnilise vahepalaga, mis kinnitab, et parlamendi töö käib ettenähtud reeglite kohaselt. See lõik rõhutab Riigikogu istungite formaalset struktuuri, kus ettekannetele järgnevad alati võimalused täpsustavate küsimuste esitamiseks, et tagada arutletava teema maksimaalne selgus.
Urmas Reinsalu
Profiileerimine Isamaa fraktsioonAI kokkuvõte
Kõneleja kritiseerib teravalt valitsuse rahanduspoliitikat, seades kahtluse alla plaanitava 3,5% SKP-st kärpimise ambitsiooni ja valitsemiskulude vähendamise eesmärgi. Ta juhib tähelepanu vastuolule, kus valitsus räägib küll kulude "trimmi tõmbamisest", kuid tegelikkuses näeb kõneleja valitsemiskulude kasvu, prognoosides 2026. aastaks 1,9 miljardi euro suurust eelarvet. Esitatakse küsimus, miks oodatakse kulude vähendamisega ära riigi eelarvestrateegia järgne aeg, selle asemel et rakendada kärpeid ja kulude vähendamist koheselt, reaalajas, vältimaks Eesti riigi jaoks juhitamatut rahanduspoliitikat. Lisaks heidab kõneleja valitsusele ette Euroopa Komisjoni antud riigikaitsekulude vabastusklausli (1,5%) mittesihipärast kasutamist. Kuigi riigikaitsekulude vajalikkuses ollakse ühel meelel, kulutatakse see erand laenurahaga Reformierakonna maksuküüru projekti teenindamiseks. See toimub olukorras, kus eelarvedefitsiit on tõusnud 4,5%-ni. Kõneleja rõhutab, et selline laenurahaga elluviidav poliitika, mida on kritiseerinud ka Eelarvenõukogu juht, toob vältimatult kaasa uued maksutõusud. Lõpetuseks nõutakse selgitust, kuidas kavatseb valitsus saavutada -1% defitsiidi eesmärgi, kui nad ei suuda vastata küsimusele, miks nad ei tee kulude vähendamist tegelikkuses koheselt.
Urmas Reinsalu
Profiileerimine Isamaa fraktsioonAI kokkuvõte
Urmas Reinsalu seab kahtluse alla valitsuse rahanduspoliitika, kritiseerides teravalt nii lubatud 3,5% SKP kärgete edasilükkamist ja valitsemiskulude kasvu kui ka riigikaitse erandite ning laenuraha kasutamist Reformierakonna maksuküüru projekti elluviimiseks, mis viib eelarvedefitsiidi 4,5%-ni ja teeb riigi rahanduse juhitamatuks, ennustades eelarvenõukogu hoiatuste kohaselt uusi maksutõuse.
Peaminister Kristen Michal
AI kokkuvõte
Kõneleja alustas oma ametinimetuse selgitamisega, kinnitades, et on endiselt peaminister, mitte rahandusminister. Seejärel asus ta kaitsma valitsuse maksupoliitikat, keskendudes teravalt nn maksuküüru teemale. Ta rõhutas, et vigase astmelise tulumaksu ehk maksuküüru autorid on ajalooliselt Keskerakond, sotsiaaldemokraadid ja Isamaa, kritiseerides eriti viimast selle süsteemi loojana. Peaminister selgitas, et see astmeline tulumaks on tekitanud suuri probleeme, sundides näiteks õpetajaid ja ajakirjanikke maksma ligi poolteist tuhat eurot rohkem makse. Ta kinnitas, et valitsus kaotab selle maksuküüru, lahendades seeläbi eelkäijate loodud probleemi. Maksukoormuse langus on kõneleja sõnul oluline ja selge: see langeb 36,6%-lt sel aastal prognoositavalt 35,2%-le järgmisel aastal. See tähendab, et keskmise palga teenijal (umbes 2100 eurot) jääb järgmisel aastal kätte ligi 1800 eurot rohkem raha, mis võrdub sisuliselt 13. palgaga. Lisaks maksukoormuse langusele on valitsus suutnud riigi rahandust korrastada ja defitsiiti edukalt allapoole suruda, langedes planeeritud 3%-lt prognoositavalt 1% kanti. Peaminister tõi esile, et juba Kaja Kallase valitsusest alates on tehtud 1,4 miljardi euro ulatuses kärpeid ning lisakärped on planeeritud ka järgmisteks aastateks eelarve revisjonide kaudu. Ainsad valdkonnad, mis kasvavad, on prioriteedid: kaitsekulud ja pensionid.
Peaminister Kristen Michal
AI kokkuvõte
Peaminister Kristen Michal, kes kinnitas endiselt peaministri ametinimetust, süüdistas opositsiooni (Keskerakond, SDE, Isamaa) nn maksuküüru ehk vigase astmelise tulumaksu loomises, lubades selle kaotada, mis toob kaasa maksukoormuse languse (36,6%-lt 35,2%-le) ja jätab keskmise palgasaaja kätte ligi 1800 eurot rohkem raha; lisaks rõhutas ta valitsuse edukat defitsiidi vähendamist ja 1,4 miljardi euro ulatuses tehtud kärpeid, märkides, et kasvavad vaid prioriteetsed valdkonnad nagu kaitsekulud ja pensionid.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esitatud tekst ei sisalda Riigikogu kõnet, vaid on lühike protseduuriline teade, millega antakse sõna järgmisele esinejale. Seega puudub tekstis igasugune sisuline argumentatsioon, poliitiline seisukoht või teemaarendus, mida saaks kokku võtta. Teade annab teada, et Riigikogu istungi päevakorras on jõutud punkti, kus kolleeg Mart Maastikule antakse võimalus esitada lisaküsimus. See viitab sellele, et eelnevalt on toimunud debatt või küsimustele vastamine, millele Maastiku küsimus järgneb. Kokkuvõte piirdub seega vaid sellega, et istungi juhataja on andnud Maastikule loa oma küsimuse esitamiseks, märkides sellega ära ülemineku uuele kõnelejale. Sisulise kokkuvõtte koostamine eeldaks Maastiku poolt esitatud küsimuse või sellele järgneva debati sisu olemasolu.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar tänas ja andis koheselt sõna kolleeg Mart Maastikule, et too saaks esitada lisaküsimuse.
Mart Maastik
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Riigikogu liige tõstatas terava küsimuse Kliimaministeeriumi tellitud tuulikute tervisemõjusid käsitleva ülevaateuuringu asjus, mille maksumus oli 100 000 eurot. Kõneleja kritiseeris valitsuse rahanduspoliitikat, pidades sellist kulutust äärmiselt ebamõistlikuks ja ebaproportsionaalseks. Uuringu eesmärk oli süstemaatiline ülevaade viimase 15 aasta teadusajakirjades avaldatud materjalidest, millega tegeles väidetavalt pool aastat kuus Tartu Ülikooli teadlast. Saadik rõhutas, et ta sai samad vastused uuringuküsimustele ChatGPT-d kasutades kõigest ühe minuti jooksul, seades kahtluse alla teadlaste töö mahu ja vajalikkuse. Tema hinnangul on tegemist lihtsa internetist leitava kokkuvõttega, mille eest kulutati ebamõistlikult suur summa riigi raha. Lisaks efektiivsuse puudumisele väljendas kõneleja muret ka uuringu erapooletuse pärast, kahtlustades, et töö oli tehtud "tellija materjalist", ehk arvesse võeti vaid ministeeriumi poolt soovituks peetud uuringuid. Peaministrilt nõuti selget kommentaari, kas selline 100 000-eurone kulu lihtsa kirjandusülevaate eest on kooskõlas riigi vastutustundliku rahanduspoliitikaga.
Mart Maastik
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Mart Maastik väljendab teravat kriitikat Kliimaministeeriumi tellitud 100 000 eurot maksnud tuulikute tervisemõjude ülevaateuuringu aadressil, mille vastused olid tema hinnangul nii lihtsad, et ta sai need kätte ChatGPT-st ühe minutiga, seades kahtluse alla, kas selline raha kulutamine lihtsale teaduskirjanduse kokkuvõttele on vastutustundlik rahanduspoliitika.
Peaminister Kristen Michal
AI kokkuvõte
Peaminister Kristen Michal süüdistab küsijat Isamaa ekrestumises ja teadlaste ründamises, rõhutades, et teadust ei tohiks kritiseerida pelgalt seetõttu, et uurimistulemused (nt tuulikute tervisemõjude kohta) ei meeldi, ning soovitab täpsemate andmete saamiseks pöörduda otse uuringu tegijate poole, mitte toetuda ChatGPT-le või guugeldamisele, mis teaduslikule konsensusele ei lähene.
Peaminister Kristen Michal
AI kokkuvõte
Kõneleja alustas oma vastust poliitilise tähelepanekuga, märkides, et tal on tunne, et küsija erakond (viidates Isamaa "EKREstumisele") on võtnud sihikule teadlaste ründamise. Ta rõhutas, et teadustöö tulemused, isegi kui need ei meeldi poliitikutele, ei tohiks olla rünnaku objektiks. Teadlaste ülesanne on koguda fakte ja teha need avalikkusele kättesaadavaks, eriti sageli küsitud teemade, näiteks tuulikute tervisemõjude kohta. Kõneleja hoiatas, et teaduse ründamine on lubamatu, kui uuringute tulemused ei vasta ootustele. Ta tõi esile ohu, et inimesed jõuavad järeldusteni, kasutades selleks lihtsaid vahendeid nagu ChatGPT või Google’i otsing, kuid need järeldused ei lähene tihtipeale teaduslikule konsensusele. Seetõttu rõhutas kõneleja, et täpsema informatsiooni ja uuringu detailide saamiseks tuleb pöörduda otse asutuse poole, kus teadustöö tehti ja telliti, mitte rünnata teadlasi nende töö eest.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Kõnealune sõnavõtt Riigikogu saalis oli lühike ja puhtalt menetluslik, olles suunatud istungi päevakorra juhtimisele ja korra hoidmisele. Tegemist ei olnud sisulise poliitilise kõnega, mis esitaks argumente või seisukohti, vaid pigem eesistuja või menetluse eest vastutava isiku teatega. Sõnavõtu peamine eesmärk oli anda teada, et käesolev arutelu on lõppenud ning parlament liigub edasi järgmiste päevakorrapunktide juurde. Täpsemalt teavitati saadikuid, et lõpetatakse tänase istungi teise küsimuse käsitlemine. See märkis selget piiri ühe arutelu lõppemise ja järgmise menetlusliku etapi alguse vahel. Selline teade on standardne osa parlamendi töökorraldusest, tagades, et istung kulgeb plaanipäraselt ja et iga päevakorrapunkt saab oma ettenähtud aja. Lõpetuseks väljendati lühidalt tänu (Suur tänu!), mis on standardne viisakusvormel Riigikogu töökorralduses. Kokkuvõttes oli tegemist istungi juhtimise ja päevakorra haldamise teatega, mis kinnitas, et teema arutelu on ammendatud ja aeg on edasi liikuda.