Teede ohutus
Istung: XV Riigikogu, VI istungjärk, infotund
Kuupäev: 2025-10-08 15:17
Osalevad Poliitikud:
Sõnavõtte kokku: 11
Koosseis: 15
Päevakorra kestus: 11m
AI kokkuvõtted: 11/11 Sõnavõtud (100.0%)
Analysis: Structured Analysis
Poliitikute Kõneaeg
Poliitikud
Analüüs
Kokkuvõte
Riigikogu liige Lauri Laats esitas taristuminister Kuldar Leisile arupärimise teedeohutuse teemal, keskendudes pidurdumatule kergliiklusanarhiale linnades, mis on tingitud tõukeratastest ja pisimopeedidest, mille üle puudub efektiivne järelevalve ja mille tekitatud õnnetuste kohta puudub ühtne register. Laats rõhutas, et nii munitsipaalpolitseil kui ka Eesti Vabariigi politseil puuduvad piisavad volitused olukorra kontrollimiseks ning hoiatas, et ametkonnad püüavad vastutusest kõrvale hiilida, kuni juhtub traagiline õnnetus. Ta tõi esile ka kindlustuskohustuse erisuse, mis jätab alla 25 kg kaaluvad renditõukerattad (nagu Bolt) kindlustusnõudest välja.
Minister Leis tunnistas probleemi tõsidust, eriti suurlinnades ja valglinnastutes, ning kinnitas, et Kliimaministeerium ja Transpordiamet tegelevad teemaga. Ta teatas, et kergliikurite olukord on lisatud Vabariigi Valitsuse liikluskomisjoni 29. oktoobri istungi päevakorda. Leis rõhutas, et lahendus peab olema kompleksne, kaasates Siseministeeriumi, Politsei, Sotsiaalministeeriumi ja Tallinna linna, ning see võib hõlmata nii halduskoormuse suurendamist (nt lubade nõue) kui ka karistuste karmistamist. Lisaküsimuses kritiseeris Anastassia Kovalenko-Kõlvart valitsusparteisid sarnaste eelnõude mahahääletamise eest ja küsis, kas ettevõtlusvabadus kaalub üles laste tervise kaitse, viidates renditõukerataste piirarvu, vanuselise kontrolli ja kiivri kasutamise reguleerimise vajadusele. Minister kinnitas, et kõik varasemad ettepanekud vaadatakse liikluskomisjonis süsteemselt üle.
Tehtud otsused 1
Otsuseid ei tehtud
Aktiivseimkõneleja
Riigikogu liige Lauri Laats (muu/opositsioon) oli teema algatajana ja täpsustavate küsimuste esitajana kõige aktiivsem. Ta tõi esile kergliiklusvahendite anarhia, andmete puudumise ja kindlustuskohustuse erisused, mis soosivad rendifirmasid.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar tutvustas päevakorra teist punkti, milleks oli Riigikogu liikme Lauri Laatsi teedeohutust puudutav küsimus taristuminister Kuldar Leisile, andes seejärel sõna küsijale.

Lauri Laats
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Lauri Laats juhtis tähelepanu linnades valitsevale pidurdamatule kergliiklus anarhiale, kus kontrollimatult kõnniteedel liikuvad mopeedid ja tõukerattad tekitavad ohtlikke olukordi, rõhutades, et ametkondadel puudub nii järelevalve teostamise volitus kui ka ühtne register õnnetuste kohta, mistõttu on vaja ministrite kiiret sekkumist, et vältida traagilisi tagajärgi, enne kui olukord viib õnnetusteni nagu hiljuti Riias.
Taristuminister Kuldar Leis
AI kokkuvõte
Taristuminister Kuldar Leis rõhutab kergliikurite, eriti reguleerimata kiirusega eratõukerataste, kasvavat ja tõsist liiklusohutuse probleemi suurlinnades ning kinnitab, et Kliimaministeerium ja Transpordiamet tegelevad sellega süsteemselt. Kuna lahendus peab olema kompleksne ja kaasama kõik osapooled (politsei, ministeeriumid, omavalitsused), arutatakse teemat Vabariigi Valitsuse liikluskomisjoni istungil 29. oktoobril, eesmärgiga kehtestada süsteemsed muudatused, mis hõlmavad nii halduskoormuse suurendamist (nt load) kui ka karmimaid karistusi.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar andis sõna Lauri Laatsile, et too saaks esitada täpsustava küsimuse.

Lauri Laats
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Lauri Laats rõhutab kergliikuritega seotud õnnetuste ja ohtliku liikluskäitumise tõsidust, tuues näiteid alaregistreerimisest ja hooletusest, ning nõuab ametkondade kiiret koostööd inimelude säästmiseks. Lisaks kritiseerib ta hiljuti kehtestatud kergliikurite kindlustusnõude kaalupiirangut (alla 25 kg), mis jätab paljud sõidukid kindlustamata, ning teeb ettepaneku kehtestada kohustuslik kindlustus kõikidele linnateedel sõitvatele kergliikuritele.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar tänas eelkõnelejat ja andis seejärel sõna üle ministrile, paludes tal kõnelema asuda.
Taristuminister Kuldar Leis
AI kokkuvõte
Taristuminister Kuldar Leis rõhutas, et kuigi kindlustusreeglid on EL-i tasandil ühtlustatud, nõuab kergliikuritega seotud teema, mis muutub uute ja ohtlikumate mudelite tõttu üha keerulisemaks, süsteemset ülevaatamist ning tihedat koostööd Tallinna, politsei ja Sotsiaalministeeriumiga, et parandada õnnetuste registreerimist haiglates, kuna praegused umbes 400 registreeritud juhtumit aastas ei anna tegelikust olukorrast täielikku pilti.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar tänas eelmist kõnelejat ning andis seejärel sõna kolleeg Anastassia Kovalenko-Kõlvartile, et too saaks esitada lisaküsimuse.

Anastassia Kovalenko-Kõlvart
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Anastassia Kovalenko-Kõlvart kritiseerib teravalt Reformierakonna ja Eesti 200 vastuseisu kergliikurite ja pisimopeedide regulatsiooni eelnõudele, rõhutades, et praegune olukord on ohtlik, eriti lastele, kuna puudub vanusekontroll, kiivrinõue ning kindlustuskohustus (viidates Bolti tõukerataste 25 kg piiri alla jäämisele), ning küsib ministrilt, kas ettevõtlusvabadus kaalub üles inimeste, eelkõige laste tervise kaitse.
Taristuminister Kuldar Leis
AI kokkuvõte
Taristuminister Kuldar Leis rõhutab vajadust vaadata teemat süsteemselt, mitte piirduda üksikute ettepanekute arvessevõtmisega, ning kinnitab, et koos liikluskomisjoniga vaadatakse kõik varasemad, arvesse võtmata jäänud ettepanekud uuesti ja terviklikult üle.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar lõpetas tänase teise päevakorrapunkti käsitlemise, väljendades selle eest osalejatele tänu.