Teede ohutus

Istung: XV Riigikogu, VI istungjärk, infotund

Kuupäev: 2025-10-08 15:17

Sõnavõtte kokku: 24

Koosseis: 15

Päevakorra kestus: 11m

AI kokkuvõtted: 24/24 Sõnavõtud (100.0%)

Analysis: Structured Analysis

Poliitikute Kõneaeg

Poliitikud

Analüüs

Kokkuvõte

Riigikogu liige Lauri Laats tõstatas taristuminister Kuldar Leisile suunatud küsimuses teedeohutuse, keskendudes eelkõige kergliikurite (tõukerattad ja pisimopeedid) põhjustatud "pidurdamatule kergliiklusanarhiale" linnades. Laats rõhutas järelevalve puudumist, liiklusõnnetuste ebatäpset registreerimist (viidates Pärnu näitele, kus haigla andmetel oli ühe aasta jooksul 72 õnnetust, samas kui riiklik register puudub) ning munitsipaalpolitsei volituste puudumist olukorra kontrollimiseks. Ta kritiseeris ka hiljutist kindlustusnõude erisust (alla 25 kg kaaluvatele sõidukitele), mis tema hinnangul soosib teatud ettevõtteid, ning kutsus üles kiirele ametkondadevahelisele koostööle.

Minister Kuldar Leis tunnistas probleemi tõsidust ja selle kasvavat ohtlikkust suurlinnades ja nende valglinnastutes. Ta kinnitas, et Kliimaministeerium ja Transpordiamet tegelevad teemaga süsteemselt. Minister teatas, et kergliikurite olukorda arutatakse Vabariigi Valitsuse liikluskomisjoni plaanilisel istungil 29. oktoobril, kaasates Siseministeeriumi, Sotsiaalministeeriumi, Tallinna linna ja Tehnikaülikooli. Leis pakkus välja, et lahendus peab olema mitmetahuline, hõlmates nii karmistamist, halduskoormuse suurendamist (nt lubade nõue) kui ka karistuste lisamist. Lisaküsimuses kritiseeris Anastassia Kovalenko-Kõlvart valitsusparteide (Reformierakond ja Eesti 200) poolt varasemate regulatsioonieelnõude mahahääletamist. Ta pakkus välja lahendusi, nagu renditavate kergliikurite piirarvu kehtestamine kohaliku omavalitsuse poolt, vanusekontrolli kohustus äpis ja kiivri kasutamise reguleerimine, seades kahtluse alla, kas ettevõtlusvabadus kaalub üles laste tervise kaitse. Minister rõhutas, et lahendus peab olema terviklik ja süsteemne, mitte pelgalt üksikute meetmete rakendamine.

Tehtud otsused 1
Kollektiivne otsus

Otsuseid ei tehtud

Aktiivseimkõneleja
Lauri Laats
Lauri Laats

Eesti Keskerakonna fraktsioon

Riigikogu liige Lauri Laats oli kõige aktiivsem kõneleja, esitades detailse küsimuse ja täpsustuse kergliikluse anarhia ja kindlustusnõuete teemal. (Positsioon: muu)

Esimees Lauri Hussar
15:17:18
AI kokkuvõte

Esimees Lauri Hussar tutvustas päevakorra teist punkti, milleks oli Riigikogu liikme Lauri Laatsi teedeohutust puudutav küsimus taristuminister Kuldar Leisile, andes seejärel sõna küsijale.

Esimees Lauri Hussar
15:17:18
AI kokkuvõte

Esimees Lauri Hussar liikus edasi päevakorra teise küsimuse juurde, milleks on teede ohutus, ning andis Riigikogu liikmele Lauri Laatsile sõna küsimuse esitamiseks taristuminister Kuldar Leisile.

Lauri Laats
Lauri Laats
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioon
15:17:25
AI kokkuvõte

Lauri Laats kritiseerib teravalt linnades valitsevat pidurdamatut kergliiklusanarhiat, mis on tingitud kontrollimatutest tõukeratastest ja mopeedidest kõnniteedel, rõhutades, et puudub järelevalve, ühtne õnnetuste register ja ametkondadevaheline koostöö, ning nõuab valitsuselt kiiret sekkumist olukorra lahendamiseks, et vältida Riias hiljuti aset leidnud traagiliste õnnetuste kordumist Eestis.

Lauri Laats
Lauri Laats
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioon
15:17:25
AI kokkuvõte

Lauri Laats juhtis tähelepanu linnades valitsevale pidurdamatule kergliiklus anarhiale, kus kontrollimatult kõnniteedel liikuvad mopeedid ja tõukerattad tekitavad ohtlikke olukordi, rõhutades, et ametkondadel puudub nii järelevalve teostamise volitus kui ka ühtne register õnnetuste kohta, mistõttu on vaja ministrite kiiret sekkumist, et vältida traagilisi tagajärgi, enne kui olukord viib õnnetusteni nagu hiljuti Riias.

Taristuminister Kuldar Leis
15:19:36
AI kokkuvõte

Taristuminister Kuldar Leis rõhutab kergliikurite (eriti reguleerimata kiirusega eratõukerataste) ohutuse tõusvat ja tõsist probleemi suurlinnades, märkides, et Kliimaministeerium ja Transpordiamet on teema võtnud süsteemse lahendamise alla, viies selle Vabariigi Valitsuse liikluskomisjoni arutellu 29. oktoobril, kus kaalutakse komplekseid meetmeid alates halduskoormuse suurendamisest kuni võimaliku lubade nõudmiseni kõigile kergliikurite kasutajatele.

Taristuminister Kuldar Leis
15:19:36
AI kokkuvõte

Taristuminister Kuldar Leis rõhutab kergliikurite, eriti reguleerimata kiirusega eratõukerataste, kasvavat ja tõsist liiklusohutuse probleemi suurlinnades ning kinnitab, et Kliimaministeerium ja Transpordiamet tegelevad sellega süsteemselt. Kuna lahendus peab olema kompleksne ja kaasama kõik osapooled (politsei, ministeeriumid, omavalitsused), arutatakse teemat Vabariigi Valitsuse liikluskomisjoni istungil 29. oktoobril, eesmärgiga kehtestada süsteemsed muudatused, mis hõlmavad nii halduskoormuse suurendamist (nt load) kui ka karmimaid karistusi.

Esimees Lauri Hussar
15:22:35
AI kokkuvõte

Esimees Lauri Hussar piirdus vaid lühikese protseduurilise märkusega, andes järgmisele kõnelejale sõna ja alustades tema ettenähtud aega.

Taristuminister Kuldar Leis
15:22:38
AI kokkuvõte

Taristuminister Kuldar Leis pakkus välja alternatiivse meetmena kaaluda senisele olukorrale rangemate karistuste lisamist.

Esimees Lauri Hussar
15:22:43
AI kokkuvõte

Esimees Lauri Hussar andis sõna Lauri Laatsile, et too saaks esitada täpsustava küsimuse.

Lauri Laats
Lauri Laats
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioon
15:22:44
AI kokkuvõte

Lauri Laats rõhutab kergliikuritega seotud õnnetuste ja ohtliku liikluskäitumise tõsidust, tuues näiteid alaregistreerimisest ja hooletusest, ning nõuab ametkondade kiiret koostööd inimelude säästmiseks. Lisaks kritiseerib ta hiljuti kehtestatud kergliikurite kindlustusnõude kaalupiirangut (alla 25 kg), mis jätab paljud sõidukid kindlustamata, ning teeb ettepaneku kehtestada kohustuslik kindlustus kõikidele linnateedel sõitvatele kergliikuritele.

Lauri Laats
Lauri Laats
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioon
15:22:44
AI kokkuvõte

Lauri Laats rõhutab kergliikuritega seotud õnnetusjuhtumite (nt Pärnus registreeritud 72 juhtumit aastas) tõsidust, mis ohustavad nii tõukerattureid kui ka jalakäijaid, nõudes ametkondade kiiret koostööd olukorra lahendamiseks. Lisaks kritiseerib kõneleja hiljuti kehtestatud kindlustusnõude erisust, mis vabastab alla 25 kg kaaluvad tõukerattad kohustusest, ning leiab, et kõik linnateedel liikuvad kergliikurid peavad olema inimelude kaitseks kindlustatud.

Esimees Lauri Hussar
15:24:46
AI kokkuvõte

Esimees Lauri Hussar andis lühikese fraasiga "Teie aeg!" järgmisele esinejale sõna, märkides sellega kõneaja algust.

Lauri Laats
Lauri Laats
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioon
15:24:48
AI kokkuvõte

Lauri Laats toonitab, et kõnealune ettepanek on kindlasti väärt arutamist ümarlaua raames.

Esimees Lauri Hussar
15:24:51
AI kokkuvõte

Esimees Lauri Hussar tänas eelkõnelejat ja andis seejärel sõna üle ministrile, paludes tal kõnelema asuda.

Taristuminister Kuldar Leis
15:24:52
AI kokkuvõte

Taristuminister Kuldar Leis kinnitas, et kuigi kindlustusreeglid on EL-i tasandil paigas, on kergliikurite (tõukside ja minimopeedide) arvu kasvades teema muutunud keerulisemaks ja ohtlikkust suurendavaks, mistõttu on vaja süsteemset ülevaatust, tihedat koostööd Tallinna, Politsei ja Sotsiaalministeeriumiga ning haiglates registreeritud õnnetusandmete (praegu umbes 400 aastas) täpsustamist, kuna need ei anna täit pilti tegelikust olukorrast.

Taristuminister Kuldar Leis
15:24:52
AI kokkuvõte

Taristuminister Kuldar Leis rõhutas, et kuigi kindlustusreeglid on EL-i tasandil ühtlustatud, nõuab kergliikuritega seotud teema, mis muutub uute ja ohtlikumate mudelite tõttu üha keerulisemaks, süsteemset ülevaatamist ning tihedat koostööd Tallinna, politsei ja Sotsiaalministeeriumiga, et parandada õnnetuste registreerimist haiglates, kuna praegused umbes 400 registreeritud juhtumit aastas ei anna tegelikust olukorrast täielikku pilti.

Esimees Lauri Hussar
15:26:09
AI kokkuvõte

Esimees Lauri Hussar tänas eelneva eest ning andis sõna kolleeg Anastassia Kovalenko-Kõlvartile, et too saaks esitada lisaküsimuse.

Esimees Lauri Hussar
15:26:09
AI kokkuvõte

Esimees Lauri Hussar tänas eelmist kõnelejat ning andis seejärel sõna kolleeg Anastassia Kovalenko-Kõlvartile, et too saaks esitada lisaküsimuse.

15:26:12
AI kokkuvõte

Anastassia Kovalenko-Kõlvart kritiseerib teravalt Reformierakonna ja Eesti 200 vastuseisu kergliikurite ja pisimopeedide regulatsiooni eelnõudele, rõhutades, et praegune olukord on ohtlik, eriti lastele, kuna puudub vanusekontroll, kiivrinõue ning kindlustuskohustus (viidates Bolti tõukerataste 25 kg piiri alla jäämisele), ning küsib ministrilt, kas ettevõtlusvabadus kaalub üles inimeste, eelkõige laste tervise kaitse.

15:26:12
AI kokkuvõte

Anastassia Kovalenko-Kõlvart rõhutab, et kergliikurite ja pisimopeedide ohtlik olukord linnaruumis nõuab kiiret regulatsiooni, tuues esile Reformierakonna ja Eesti 200 vastuseisu eelnõudele, mis oleksid kehtestanud rendisõidukite arvu piirangud, vanusekontrolli, kiivrikohustuse kaalumise ja kindlustuskohustuse, kritiseerides eriti Bolti 25 kg kaalupiiri vältimist ja küsides, kas ettevõtlusvabadus kaalub üles inimeste, eelkõige laste tervise kaitse.

Taristuminister Kuldar Leis
15:28:31
AI kokkuvõte

Taristuminister Kuldar Leis rõhutab, et probleemi lahendamiseks on vaja süsteemset lähenemist, mitte pelgalt ühe või paari ettepaneku arvestamist, ning kinnitab, et liikluskomisjon vaatab kõik varasemad ettepanekud terviklikult uuesti üle, et leida terviklik lahendus.

Taristuminister Kuldar Leis
15:28:31
AI kokkuvõte

Taristuminister Kuldar Leis rõhutab vajadust vaadata teemat süsteemselt, mitte piirduda üksikute ettepanekute arvessevõtmisega, ning kinnitab, et koos liikluskomisjoniga vaadatakse kõik varasemad, arvesse võtmata jäänud ettepanekud uuesti ja terviklikult üle.

Esimees Lauri Hussar
15:29:13
AI kokkuvõte

Esimees Lauri Hussar lõpetas tänase teise päevakorrapunkti käsitlemise, väljendades selle eest osalejatele tänu.

Esimees Lauri Hussar
15:29:13
AI kokkuvõte

Esimees Lauri Hussar lõpetas tänase teise küsimuse käsitlemise, väljendades samas tänu.