Päevakorra profiil: Madis Timpson
Naiste diskrimineerimise kõigi vormide likvideerimise konventsiooni fakultatiivprotokolliga ühinemise ja konventsiooni artikli 20 lõike 1 muudatuse heakskiitmise seaduse eelnõu (583 SE) esimene lugemine
2025-03-20
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Toetab eelnõu edasiliikumist, rõhutades, et komitee jõudis konsensuslikele otsustele esimese lugemise lõpetamise osas. Tema seisukoht on protseduuriline ja poliitiliselt toetav, viidates õiguskantsleri varasematele soovitustele protokolli ülevõtmiseks. Ta rõhutab, et protokoll annab võimaluse pöördumiseks rahvusvahelisele tasandile juhul, kui siseriiklikud lahendused ebaõnnestuvad.
2 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Näitab asjatundlikkust seadusandlikus protseduuris ja komisjoni töö juhtimises, esitades detailse ülevaate aruteludest, küsimustest ja otsustest. Omab üldist arusaama õigussüsteemi toimimisest, märkides, et õigusteadus kipub olema "elust maas" ja reguleerib olukordi tagantjärele. Ta suudab hallata keerulist sotsiaal-juriidilist diskussiooni, mis puudutab soodefinitsioone ja rahvusvahelisi lepinguid.
2 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on formaalne, kirjeldav ja protseduuriline, olles tüüpiline komisjoni ettekandja kõnele. Toon on neutraalne ja informatiivne, keskendudes kolleegide küsimuste ja ministeeriumi vastuste edastamisele. Kasutab mõningaid rahvalikke väljendeid ("topelt ei kärise") ja säilitab kontrolli, paludes saalist segajaid vaikida.
2 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Aktiivne seadusandlikus töös, olles juhtivkomisjoni esindaja ja esitades täiskogule detailse ülevaate komisjoni 10. märtsi istungist. Tema tegevusmuster on seotud eelnõu menetlemise ja protseduuride juhtimisega, tagades, et komitee otsused viiakse täiskogule edasi.
2 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Ei väljenda isiklikku vastuseisu, kuid refereerib neutraalselt kolleegide vastuväiteid, mis puudutasid protokolli aegunud sisu, meeste diskrimineerimise ohtu ja bürokraatia kasvu. Ta haldab opositsiooni küsimusi, suunates need ministeeriumi esindajatele vastamiseks ja tagades, et isegi vastuolulised teemad (nt "saunajuhtum") saavad käsitletud.
2 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Väga koostööaldis, rõhutades, et kõik komisjoni otsused eelnõu edasise menetlemise kohta tehti konsensusega. Ta tegutseb vahendajana, tagades ministeeriumi esindajate ja kolleegide vahelise dialoogi ning paludes vajadusel ministeeriumilt kirjalikke andmeid komisjonile edastamiseks.
2 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Keskendub rahvuslikele (siseriiklik diskrimineerimisjuhtumite arv) ja rahvusvahelistele (ÜRO konventsioon, Läti olukord) küsimustele. Märgib, et Eesti ja Läti on ainsad riigid, kes ei ole protokolliga liitunud. Puudub regionaalne või kohalik fookus Eesti siseselt.
2 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud seisukohad piirduvad kolleegi poolt tõstatatud küsimusega bürokraatia ja kulude kohta. Ta edastab ministri vastuse, et eelnõu rakendamine ei nõua lisaraha ja lahendatakse olemasoleva eelarve raames, viidates fiskaalsele vastutusele.
2 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Keskne teema on naiste diskrimineerimise likvideerimine ja sooküsimused, sealhulgas bioloogilise ja sotsiaalse soo defineerimine konventsiooni kontekstis. Ta vahendab ministeeriumi seisukohta, et konventsioon sugu ei defineeri ja et diskrimineeritud mehed saavad pöörduda võrdõigusvoliniku või kohtu poole.
2 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine seadusandlik prioriteet on Naiste diskrimineerimise kõigi vormide likvideerimise konventsiooni fakultatiivprotokolliga ühinemine (583 SE). Ta on eelnõu menetluse juhtija ja toetaja, tagades esimese lugemise lõpetamise konsensusliku otsusega ning märkides, et hetkel puudub meeste õiguste fakultatiivprotokoll.
2 Analüüsitud kõnesid