Istungi profiil: Urve Tiidus
XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung
2025-10-22
Poliitiline positsioon
Kõneleja toetab tugevalt digitaalse taristu arendamist reguleerivat eelnõu 655, rõhutades selle kasulikkust kulude säästmisel ja tööprotsessi lihtsustamisel. Poliitiline fookus on suunatud tehnilisele seadusandlusele ja õigusselguse tagamisele sideettevõtjatele. Seisukoht on selgelt poliitika- ja protseduurikeskne, keskendudes eelnõu edasiviimisele.
4 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab üles asjatundlikkust ehitusseadustiku ja sidetaristu regulatsioonide alal, kasutades täpseid termineid nagu "aktiivseadme paigaldamine" ja "digitaristu". Ta esitab detailse ülevaate komisjoni menetlusest, viidates konkreetsetele eelnõude numbritele (655, 683, 746 UA) ja huvirühmade seisukohtadele. Asjatundlikkus väljendub ka võimes selgitada muudatusettepanekute eesmärke (nt õigusselguse tagamine).
4 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kõneleja retooriline stiil on formaalne ja protseduuriline, täites juhtivkomisjoni ettekandja rolli. Toon on neutraalne ja informatiivne, esitades loogiliselt struktureeritud ülevaate muudatusettepanekutest, hääletustulemustest ja konsensuslikest otsustest. Emotsionaalseid või isiklikke apelle ei kasutata, keskendudes faktidele ja seadusandlikule keelele.
4 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja tegevusmuster on seotud seadusandliku protsessi juhtimisega, esitades aruandeid majanduskomisjoni istungitelt ja vastates täiskogu küsimustele. Ta mainib laialdast huvirühmade kaasamist (kokku 50 rühma) eelnõu menetlusse ning konkreetseid menetlusettepanekuid eelnõu lõpphääletuseks.
4 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Otsest vastasseisu ei väljendata, kuid kõneleja teatab Isamaa fraktsiooni muudatusettepaneku (mis puudutas okupatsioonirežiimide sümboolikat) tagasilükkamisest komisjonis. Tagasilükkamine oli protseduuriline, kuna ettepanek ei haakunud eelnõu 655 digitaristu teemaga, ning toimus ministeeriumi vastuseisu toel.
4 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on konsensuslik ja kaasav, rõhutades, et enamik komisjoni otsuseid ja muudatusettepanekuid võeti vastu konsensuslikult. Oluline on tihe koostöö huvirühmadega, eriti Eesti Infotehnoloogia ja Telekommunikatsiooni Liidu ning Kaubandus-Tööstuskojaga, kelle seisukohad olid aluseks mitmele vastuvõetud muudatusettepanekule.
4 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Andmeid ebapiisavalt.
4 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud seisukohad toetavad regulatiivset selgust ja prognoositavust sideettevõtjatele, eesmärgiga säästa kulusid ja lihtsustada tööprotsesse. Toetatakse äriringkondade (ITL, Kaubandus-Tööstuskoda) ettepanekuid, mis suurendavad sideettevõtjate õigusselgust ja vähendavad riigi asutuste subjektiivset otsustusruumi.
4 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalsetest küsimustest puudutatakse okupatsioonirežiimide sümboolika keelustamise teemat, kuid kõneleja käsitleb seda ainult protseduuriliselt. Ta teatab Isamaa fraktsiooni vastava muudatusettepaneku tagasilükkamisest, kuna see ei puudutanud eelnõu 655 regulatsiooni eset.
4 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on ehitusseadustiku muutmisel, et tagada kiire internetiühenduse taristu planeerimine uutes kortermajades. Kõneleja on juhtivkomisjoni ettekandja, kes keskendub tehniliste muudatusettepanekute (nt kulude hüvitamise täpsustamine, õigusselgus) menetlemisele ja eelnõu jõustumise aja määramisele 1. jaanuarile 2026.
4 Analüüsitud kõnesid