Päevakorra profiil: Urve Tiidus

Täiskasvanute koolituse seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (465 SE) esimene lugemine

2024-09-19

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Poliitiline fookus on haridusreformi detailidel, eriti mikrokraadide rahvusvahelise tunnustamise ja akadeemilise aktsepteeritavuse küsimusel. Seisukoht on pigem poliitikapõhine ja suunatud eelnõu praktilise rakendamise selgitamisele, mitte selle vastustamisele või toetamisele. Küsimuse esitamise intensiivsus on mõõdukas, otsides selget piiri rahvusvahelise tunnustamise osas.

1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust kõrghariduse ja akadeemiliste kraadide (magistri-, doktori- ja mikrokraadid) valdkonnas. Eriti rõhutatakse rahvusvahelise tunnustamise, Euroopa Liidu võrdluse ja akadeemilise aktsepteeritavuse tehnilisi aspekte.

1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on formaalne, lugupidav ja keskendub loogilisele küsimuseasetusele ("Lugupeetud juhataja! Lugupeetud minister!"). Kõneleja kasutab otseseid küsimusi, et saada selgust poliitika detailides, vältides emotsionaalseid või ründavaid apelle.

1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Andmed näitavad ühte esinemist seadusandliku arutelu käigus, kus esitati konkreetne küsimus ministrile seaduseelnõu sisu kohta. Muster viitab osalemisele detailsetes seadusandlikes aruteludes.

1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Vastuseis puudub; kõneleja pöördub ministri poole selgituse saamiseks, mitte kriitikaga. Kriitika asemel otsitakse selgust eelnõu rahvusvahelise mõju osas.

1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on ametlik ja küsitlev, suunatud dialoogile ministriga seaduseelnõu detailide osas. Kõneleja osaleb konstruktiivselt seadusloomes, püüdes tagada eelnõu selguse ja rahvusvahelise kehtivuse.

1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on rahvusvahelistel haridusküsimustel, eriti Euroopa Liidu ja laiemal rahvusvahelisel tunnustamisel. Tähelepanu on suunatud Eesti ülikoolide poolt antavate kraadide välisele võrreldavusele.

1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Ebapiisavad andmed.

1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalsetest küsimustest rõhutatakse kõrghariduse kvaliteeti ja akadeemiliste kraadide (sh mikrokraadide) staatust. Eesmärk on tagada hariduse rahvusvaheline aktsepteeritavus ja võrreldavus.

1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on Täiskasvanute koolituse seaduse muutmise seaduse eelnõul (465 SE). Kõneleja on eelnõu arutelu aktiivne osaline, keskendudes mikrokraadide juriidilisele ja akadeemilisele regulatsioonile esimesel lugemisel.

1 Analüüsitud kõnesid