Istungi profiil: Tarmo Tamm
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
2025-06-18
Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on keskendunud keskkonnaalase regulatsiooni (HKS laevanduses) tehnilisele ja finantsmõjule. Ta esitab neutraalselt ministeeriumi seisukohti ja vastuseid huvigruppide (nt Kaubandus-Tööstuskoda) muredele, näidates üles pragmaatilist, poliitikal põhinevat lähenemist. Oluline teema on Eesti laevandussektori kulude ja riigi potentsiaalse tulu tasakaalustamine HKS-i raames.
1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib põhjalikke teadmisi EL-i heitkogustega kauplemise süsteemist (HKS) laevanduses ja jääklassilaevade eranditest. Ta kasutab tehnilisi termineid ja esitab konkreetseid finantsprognoose (nt 15 miljonit eurot tulu vs 8 miljonit eurot kulu, ühiku hind 60 eurot), mis viitab tugevale valdkondlikule autoriteedile. Ta selgitab detailselt HKS-i katvuse reegleid (50% vs 100%) ja tulu jaotamise mehhanisme.
1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on väga formaalne, objektiivne ja informatiivne, keskendudes komisjoni istungi sisu ja protseduuriliste otsuste edastamisele. Kõne on loogiline ja põhineb faktidel (küsimused, vastused, prognoosid), vältides emotsionaalseid või poleemilisi apelle. Toon on neutraalne ja eesmärk on tagada täiskogu teadlikkus komisjoni tööst.
1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Tegevusmuster hõlmab juhtivkomisjoni esindamist ja istungite tulemuste ettekandmist täiskogule. Konkreetne sündmus oli Keskkonnakomisjoni istung 9. juunil, mille otsuseid ta 18. juunil ettekandjana edastab. Ta on määratud juhtivkomisjoni esindajaks konsensuslikult.
1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Otsest poliitilist vastuseisu ei väljendata, kuid mainitakse Kaubandus-Tööstuskoja ja Tallinki seisukohta eelnõu põhiseadusvastasuse kohta tagasiulatuva ebasoodsa mõju tõttu. Kõneleja esitab neutraalselt ministeeriumi vastuväite sellele kriitikale, kinnitades, et põhiseaduslikkusega ei ole probleeme.
1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on konsensuslik ja kollegiaalne, rõhutades, et kõik olulised protseduurilised otsused (eelnõu päevakorda võtmine, esimese lugemise lõpetamine, esindaja määramine) tehti komisjonis üksmeelselt. Ta viitab aktiivsele küsimuste ja vastuste voorule komisjonis, kus osales enamus liikmetest.
1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on tugevalt rahvusvahelistel ja riiklikel merendusküsimustel, eriti EL-i regulatsioonide mõjul Eestile. Mainitakse spetsiifiliselt Läänemere-äärseid riike, kes on saanud erandi jääklassilaevade osas, ning Eesti laevandusettevõtteid (Tallink) ja riigi finantskasu.
1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majandusvaated on pragmaatilised ja regulatiivsed, keskendudes finantsmõju hindamisele, arvutades nii potentsiaalse tulu (15 miljonit eurot) kui ka kulu laevandussektorile (8 miljonit eurot). Toetatakse selgust HKS-i tulu jaotamisel ja ministeeriumi seisukohta, et topeltmaksustamist (EL ja IMO süsteemide vahel) tuleb vältida. Eelistatakse olukorda, kus Eesti laevade heide on väike.
1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Ebapiisavalt andmeid.
1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on EL-i heitkogustega kauplemise süsteemi (HKS) rakendamise eelnõul laevanduses. Kõneleja on juhtivkomisjoni esindaja rollis, kes teeb ettepaneku eelnõu täiskogu päevakorda võtta ja esimene lugemine konsensuslikult lõpetada. Ta keskendub eelnõu tehniliste detailide ja põhiseaduslikkuse selgitamisele.
1 Analüüsitud kõnesid