Päevakorra profiil: Rain Epler
Riigieelarve seaduse muutmise seaduse eelnõu (511 SE) esimene lugemine
2024-10-16
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugevalt kriitiline Riigieelarve seaduse muutmise eelnõu 511 SE suhtes, kuna see annab ministritele liiga suure vabaduse kulusid eelarveaasta jooksul Riigikogu teadmata ringi tõsta. Peamine rõhk on suunatud riigieelarve läbipaistvuse ja parlamentaarse kontrolli tugevdamisele, viidates Riigikontrolli poolt tuvastatud 2,4 miljardi euro suurusele selgusetule rahaliikumisele. Stants on poliitika- ja tulemuspõhine, nõudes seaduses "võib" asemel "peab" kasutamist.
3 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab üles sügavat asjatundlikkust riigieelarve seaduse ja finantskontrolli küsimustes, keskendudes seaduseelnõu tehnilistele detailidele, nagu sõna "võib" kasutamine ning kulude majandusliku jaotuse lahtikirjutamise kohustuslikkus. Ekspertiisi toetab viitamine Riigikontrolli analüüsile ja ettepanek kehtestada ministritele raha ümbertõstmiseks piirmäärad. Ta suudab eristada investeeringuteks ja muudeks kuludeks mõeldud raha liigutamise tagajärgi.
3 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on valdavalt analüütiline ja kriitiline, sisaldades otseseid küsimusi ja süüdistusi ministri demagoogilises kõnepruugis (analoogia rahakotist oli "rumalavõitu ja ei olnud kohane"). Kuigi esialgne toon on skeptiline ja nõudlik, lõpetab kõneleja optimistliku noodiga, rõhutades lootust, et tema kavandatavad muudatusettepanekud leiavad toetust. Kasutatakse loogilisi argumente ja viiteid institutsionaalsetele uuringutele.
3 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja on aktiivne seadusandlikus protsessis, osaledes intensiivselt riigieelarve seaduse muutmise eelnõu esimesel lugemisel. Ta viitab varasemale (eile toimunud) debatile sama ministriga, mis näitab järjepidevat ja vahetut tegelemist teemaga.
3 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Vastuseis on suunatud rahandusministrile ja valitsuse eelnõule, mida kritiseeritakse eelkõige protseduuriliste puuduste ja ministritele antava liigse suvaõiguse tõttu raha liigutamisel. Kriitika on poliitikapõhine, kuid sisaldab ka isiklikku hinnangut ministri retoorikale. Kompromiss on võimalik, kuna kõneleja plaanib esitada muudatusettepaneku, millele minister on väidetavalt hästi reageerinud.
3 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kuigi kõneleja alustab kriitiliselt ja süüdistab ministrit demagoogias, näitab ta üles valmisolekut konstruktiivseks koostööks. Ta kavatseb esitada muudatusettepaneku, mille eesmärk on parandada eelnõu puudusi, ja väljendab optimismi, et see ettepanek leiab ka rahandusministri toetuse.
3 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Not enough data.
3 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud vaated rõhutavad riigieelarve läbipaistvust ja ranget fiskaalset distsipliini, nõudes kulude kohustuslikku lahtikirjutamist majanduslike kulude järgi. Eesmärk on piirata ministrite suvalist raha ümberpaigutamist, mis võib puudutada investeeringuteks mõeldud miljoneid, tagamaks, et raha kasutamine oleks Riigikogule jälgitav.
3 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Not enough data.
3 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on Riigieelarve seaduse muutmise eelnõul (511 SE), millele kõneleja on vastane, kuid kavatseb esitada muudatusettepanekud. Eesmärk on muuta majanduslike kulude järgi eelarve lahtikirjutamine kohustuslikuks ning piirata ministrite raha ümbertõstmise õigust mõistlike piirmääradega.
3 Analüüsitud kõnesid