Päevakorra profiil: Aivar Sõerd
Riigikogu otsuse "Riigi 2023. aasta majandusaasta koondaruande kinnitamine" eelnõu (503 OE) teine lugemine
2024-12-04
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Poliitiline seisukoht on kahesugune: toetatakse 2023. aasta majandusaasta aruande raamatupidamise osa kinnitamist, kuna Riigikontrolli hinnangul on see korrektne. Samas kritiseeritakse mõõdukalt kehtivat eelarveraamistikku, mis võimaldab ministritel teha suuri (nt 10 miljoni euro) ümberpaigutusi ilma Riigikogu kinnituseta, pidades seda potentsiaalselt põhiseadusega vastuolus olevaks. Fookus on tugevalt protseduurilisel ja tulemuspõhisel raamistikul.
6 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib sügavat asjatundlikkust riigi raamatupidamise, eelarve täitmise aruannete ja Riigikogu menetluskorra osas. Kasutatakse tehnilisi termineid nagu "tulemusnäitajad" ja "programmitegevused" ning viidatakse järjepidevalt Rahanduskomisjoni aruteludele ja Riigikontrolli soovitustele, eriti seoses kasutamata vahendite ülekandmise kiirusega.
6 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kõnestiil on äärmiselt formaalne, protseduuriline ja analüütiline. Toon on mõõdetud ja objektiivne, keskendudes faktidele, komisjoni tööle ja seadusandluse nõuetele. Emotsionaalsete apellide asemel toetutakse loogilistele argumentidele ja viidetele (nt Riigikontrolli seisukohad) ning eristatakse selgelt raamatupidamise korrektsust eelarve läbipaistvuse probleemidest.
6 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja on aktiivne seadusandlikus menetluses, esinedes ettekandjana Rahanduskomisjoni nimel ja andes ülevaate eelnõu (503 OE) menetluskäigust. Mainitakse konkreetseid kuupäevi (6. november, 21. november, 4. detsember), mis näitab osalemist regulaarsetes komisjoni ja täiskogu istungites.
6 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kriitika on suunatud eelkõige kehtivale eelarvereeglistikule, mis annab ministritele liiga laiad volitused teha programmide sees suuri rahalisi muudatusi (nt 10 miljonit eurot) ilma Riigikogu kinnituseta. See kriitika on protseduuriline ja põhineb murel Riigikogu põhiseadusliku kontrolli vähenemise pärast riigieelarve üle.
6 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja rõhutab koostööd Rahanduskomisjonis, märkides, et otsus eelnõu lõpphääletusele viimiseks oli "konsensuslik seisukoht". Samuti näidatakse üles koostöövalmidust välise järelevalveorganiga (Riigikontroll), nõustudes nende soovitustega eelarve läbipaistvuse ja tulemusnäitajate parandamise osas.
6 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Ebapiisavad andmed.
6 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majandusvaated keskenduvad fiskaalsele korrektsusele ja läbipaistvusele. Toetatakse seisukohta, et riigi raamatupidamine on heas korras, kuid nõutakse paremat eelarve täitmise aruandlust, kiiremat kasutamata vahendite ülekandmist ning tulemusnäitajate parandamist, et need vastaksid paremini tegelikule olukorrale.
6 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Hariduse valdkonda puudutati seoses näitega, kus Haridus- ja Teadusminister suunas raha ümber e-keskkonna arvutipargi täienduseks programmi "üldharidusele juurdepääsu tagamine" sees. Sotsiaalsete teemade käsitlus on aga rangelt piiratud rahastamismehhanismide ja ministri volituste analüüsiga.
6 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine seadusandlik prioriteet on Riigi 2023. aasta majandusaasta koondaruande kinnitamine. Lisaks rõhutatakse vajadust muuta eelarve raamistikku, et suurendada Riigikogu kontrolli ministrite eelarveotsuste üle ja parandada tulemusnäitajate kasutamist riigi eelarvepoliitika kujundamisel.
6 Analüüsitud kõnesid