Päevakorra profiil: Aivar Sõerd
Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele pangandussektori ajutise solidaarsusmaksu kehtestamise kohta" eelnõu (487 OE) esimene lugemine
2024-10-22
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Poliitiline seisukoht on tugev vastuseis pangandussektori ajutisele solidaarsusmaksule (487 OE). Seisukoht on poliitikapõhine, rõhutades, et maksustamine ajutise soodsa konjunktuuri alusel on ebaõige ning eelnõu on lootusetult hiljaks jäänud, kuna panganduse hea konjunktuur on möödunud ja Euribor langeb. Poliitikakujunduses rõhutatakse stabiilsuse ja välisinvestorite usalduse säilitamise tähtsust.
13 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõrge asjatundlikkus finantspoliitika, maksunduse ja pangandussektori analüüsi valdkonnas. Kasutab tehnilisi termineid ja andmeid, näiteks viidates juriidilise isiku tulumaksu laekumise rekordilisele tasemele (80% eelarvest) ja pankade avansilise tulumaksu kordades kasvanud laekumistele. Toetab oma argumente majandusprognooside (Euribori langus) ja välisekspertide (Leedu SEB panga peaanalüütik) hinnangutega.
13 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on analüütiline, formaalne ja korrigeeriv, keskendudes loogilistele ja majanduslikele argumentidele. Toon on asjalik, sageli parandades küsijate eeldusi (nt maksustamise ajastuse osas) ning rõhutades, et maksustamine ei saa olla üles ehitatud ajutiselt soodsa konjunktuuri põhjal. Kasutab andmeid ja võrdlusi (Leedu kogemus) oma seisukohtade toetamiseks.
13 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Tegutseb Riigikogu rahanduskomisjoni esindajana (ettekandjana) antud eelnõu arutelul. Viitab osalemisele komisjoni istungil 17. septembril, kus eelnõu lühidalt tutvustati. Mainib regulaarseid arutelusid Pangaliidu ja Eesti Pangaga finantssektori olukorra laiemaks käsitlemiseks.
13 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Vastandub eelnõu algatajatele poliitilise sisu ja ettevalmistuse puudulikkuse osas, süüdistades neid vajaliku analüüsi esitamata jätmises seletuskirjas. Kritiseerib teravalt maksustamise aluseks olevat ajutise soodsa konjunktuuri põhimõtet, nimetades seda liialduseks ja hoiatades riigi "maksueksperimentide" eest.
13 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on formaalne ja protseduuriline, tegutsedes juhtivkomisjoni raames. Märgib, et komisjoni otsused eelnõu täiskogu päevakorda võtmiseks ja esindaja määramiseks olid konsensuslikud. Hoiab vastustes selgelt protseduurilisi piire, viidates sellele, mis jäi komisjoni arutelu raamidesse.
13 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Keskendub rahvusvahelisele ja regionaalsele võrdlusele, analüüsides põhjalikult Leedu pangamaksu kogemust ja selle negatiivset mõju välisinvestorite atraktiivsusele. Rõhutab Eesti majanduse seotust Skandinaavia turgudega (Soome, Rootsi) ja majanduskeskkonna erinevusi võrreldes Leeduga (nt Euriborist sõltuvate laenude osakaal).
13 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Eelistab stabiilset ja prognoositavat maksukeskkonda, hoiatades, et ajutised maksueksperimendid peletavad välisinvestoreid, kes näevad Eestit soodsama investeerimiskeskkonnana. Rõhutab, et pangad maksavad juba praegu olulist avansilist tulumaksu, mis on toonud rekordilise maksutulu laekumise. Leiab, et maksud maksab lõppkokkuvõttes kinni tarbija.
13 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Ei ole piisavalt andmeid.
13 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine seadusandlik fookus on Riigikogu otsuse eelnõu 487 OE (pangandussektori solidaarsusmaks) vastustamine, rõhutades selle hilinemist ja ebaefektiivsust. Juhib tähelepanu juriidilise isiku tulumaksu (avansiline tulumaks) laekumise kasvule kui tõendile, et pangad on juba korralikult maksustatud.
13 Analüüsitud kõnesid