Täiskogu istungite kaupa: Margit Sutrop

Kokku istungeid: 39

Täielikult profileeritud: 39

2025-10-09
XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja näitab üles asjatundlikkust teadus- ja arendustegevuse rahastamise ning toetusmeetmete osas. Kasutatakse spetsiifilisi termineid nagu "1% SKP-st", "2% klubi" ja sotsiaalmaksu katmine, viidates ka kaitseuuringute valdkonnale. Esitatakse võrdlus Soome toetustingimustega, mis näitab teadmisi rahvusvahelisest praktikast.
2025-10-07
XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja näitab üles detailset asjatundlikkust kõrghariduse rahastamise ja eelarve (RES) osas, kasutades konkreetseid numbreid ja statistikat. Mainitakse täpseid andmeid (nt 10,6% kasv, 13,7 miljonit doktoriõppe reformiks) ning spetsiifilisi termineid (tegevustoetus, doktoriõppe kohad). Eriti rõhutatakse üliõpilaste toimetuleku statistikat, viidates 7000 toetuse saajale.
2025-06-18
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja näitab üles kõrget asjatundlikkust meditsiinieetika ja tervishoiuõiguse valdkonnas, eriti mis puudutab patsiendi tahteavaldusi ja mõttetu ravi lõpetamist. Ta kasutab spetsiifilist terminoloogiat (nt informeeritud nõusolek, Võlaõigusseadus, patsienditestament) ning eristab käsitletavat eelnõud eutanaasiast ja assisteeritud enesetapust. Samuti on ta kursis haridusvaldkonna regulatsioonidega, viidates Kultuurikomisjoni aruteludele.
2025-06-11
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja demonstreerib sügavat asjatundlikkust bioeetika (patsiendi autonoomia, paternalistlik meditsiin, eetikakomitee kogemus) ja teaduskorralduse vallas, viidates Frascati Manualile ja teadusfilosoofia mõistetele. Ta selgitab üksikasjalikult teaduseetika komiteede loomist ja rahastamismudelite keerukust, kasutades täpseid tehnilisi termineid.
2025-06-10
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja näitab teadmisi professionaalse ettevalmistuse mudelite kohta, tuues võrdluseks arstide residentuuri süsteemi kohtunike väljaõppega. See viitab asjatundlikkusele õigussüsteemi reformi, kohtunike kvalifikatsiooni ja juhendatud praktika rakendamise küsimustes.
2025-05-15
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja demonstreerib teadmisi kõrghariduspoliitikast ja struktuursetest eesmärkidest, viidates konkreetsele analüüsile (akadeemik Jaak Aaviksoo) ja protsentuaalsetele sihtidele (40%). Kasutatakse spetsiifilist terminoloogiat nagu "rakenduskõrgharidus" ja arutletakse rahapaigutuse üle erialade lõikes.
2025-05-13
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja näitab asjatundlikkust kohtureformi, kulude optimeerimise ja tehisaru rakendamise osas õigusvaldkonnas, tuues näiteks transkriptsiooni. Samuti on tal hea ülevaade seadusandlikest protsessidest, küsides hiljuti vastuvõetud seaduse muutmise vajalikkuse kohta.
2025-04-23
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja demonstreerib sügavat asjatundlikkust meditsiinieetika ja elulõpu hoolduse valdkonnas, kasutades spetsiifilist terminoloogiat nagu palliatiivravi, toitmissond ja meditsiinieetika printsiibid (autonoomia, heategemine, mittekahjustamine). Ekspertiis põhineb pikaajalisel osalemisel töörühmades, eetikakomiteedes (kliinikum, PERH) ja seaduseelnõu ettevalmistamisel alates 2020. aastast. Samuti viidatakse seaduseelnõu väljatöötamise detailidele, nagu Läti ja Saksamaa eeskujud ning vajadus arstide koolitamiseks.
2025-04-22
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja näitab asjatundlikkust tehisintellekti ja kultuurivaldkonna ristumiskohas, kasutades tehnilisi näiteid (digiteerimine, ajalooliste tekstide tõlkimine, kahjustatud kunstiteoste taastamine) ja juriidilisi termineid (autoriõigused). Eriti rõhutatakse AI mõju loomeinimeste töövõimalustele ja väärtusele, viidates isegi ehtekunstnike seas valitsevale "suurele masendusele".
2025-04-10
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja näitab asjatundlikkust maksude administreerimise ja tehniliste lahenduste osas, viidates Eesti Maksu- ja Tolliameti (EMTA) varasematele seisukohtadele. Ta käsitleb detailselt automaksu sisseviimisel tekkinud probleeme, nagu kuupõhise maksmise keerukus ja süsteemide ümberseadistamise kulukus. Ta on teadlik seadusloome algsest arutelust ja tehniliste lahenduste tagasilükkamisest.
2025-03-11
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja demonstreerib sügavat asjatundlikkust teadus- ja arendustegevuse (TAI) korralduses, kõrghariduse rahastamises ja tehisintellekti rakendamises. Kasutatakse tehnilist keelt (projektipõhisus, baasrahastus, tõukefondid) ning viidatakse konkreetsetele andmetele ja juhtumianalüüsidele (nt MindTitan, 0,2% SKT lünk). Eraldi tuuakse esile vajadus arendada eestikeelset tehisaru ja maksimeerida EL-i 200 miljardi euro suurust AI-rahastust.
2025-02-26
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Poliitik demonstreerib sügavat asjatundlikkust teadus- ja arendustegevuse korralduses, rahastamisskeemides (sh baasfinantseerimise garantiid, tegevustoetused ja osakaalud) ning teaduseetika regulatsioonides. Ta kasutab tehnilist terminoloogiat, viitab seaduse paragrahvidele ja varasemale seadusloome ajaloole, tuues esile detailseid probleeme (nt 3000 euro suuruse summa fikseerimine, alusuuringu definitsiooni laiendamise vajadus). Ta on teadlik andmekaitse üldmääruse rakendamisega seotud raskustest teadusuuringutes.
2025-02-20
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja näitab spetsiifilist teadmist sporditeaduse ja hariduse valdkonnas, tuues esile Tartu Ülikooli Liikumislabori ja auhinnatud programmi "Liikuma kutsuv kool". Rõhk on treenerite ettevalmistamisel, spordieetikal ja andmete kasutamisel noortespordis. Ekspertiis väljendub detailsetes küsimustes teadlaste rolli ja ülikoolide panuse kohta.
2025-02-11
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja näitab teadmisi välispoliitika ja diplomaatia valdkonnas, viidates konkreetsele Palestiina-teemalisele hääletusele ÜRO Peaassambleel eelmise aasta septembris. Rõhutatakse ajalooliste sõprussuhete tähtsust riikidevahelises suhtluses.
2025-01-22
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja näitab üles põhjalikke teadmisi teadus- ja arendustegevuse (T&A) rahastamise, teaduspõhise poliitikanõustamise ning akadeemilise asutuse autonoomia printsiipide osas. Detailne teadmine ulatub seaduseelnõu menetlemise protseduuridest (tähtajad, paragrahvid) kuni spetsiifiliste teemadeni nagu OECD raport ja doktoriõppe eestikeelsus.
2024-12-18
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Esineja näitab teadmisi ravimite hankimise korraldamise ja rahvusvahelise koostöö osas, viidates konkreetselt Balti Assamblee tegevusele. Ekspertiis väljendub detailsetes küsimustes selle kohta, kas praktikaid on testitud ja millistele kogemustele täpselt toetutakse.
2024-12-11
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja näitab üles sügavat asjatundlikkust alushariduse ja lastehoiu valdkonnas, käsitledes õiguslikke aluseid, kvalifikatsiooninõudeid ja õppekava sisu. Ekspertiisi toetab viitamine PISA uuringutele, tuues esile Eesti hariduse tugevused ja muukeelsete laste tulemuste mahajäämuse. Kasutatakse spetsiifilist terminoloogiat, nagu "tugispetsialistid" ja "ühtne õiguslik alus".
2024-12-05
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja näitab teadmisi seadusandluse ajaloost, olles teadlik, et kodakondsuse seaduse muutmise eelnõu on esitatud vähemalt viis korda selle koosseisu jooksul. Ekspertiis seisneb seaduseelnõude korduvate versioonide ja nende erinevuste jälgimises ning võrdlemises.
2024-12-04
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Näitab sügavat asjatundlikkust alushariduse seadusandluse, rahastamise (konkreetsed eurosummad, nt KOV-ide panus 390 miljonit eurot) ja pedagoogiliste standardite osas. Tugineb isiklikule 15-aastasele kogemusele lasteaedade analüüsimisel ja viitab Tartu Ülikooli eetikakeskuse projektidele ning värskelt ilmunud raamatule "Hea lasteaia käsiraamat". Kasutab täpseid tehnilisi termineid (kvalifikatsiooninõuded, toidukulu päevamaksumuse otsustustasand) ja viitab seaduse paragrahvidele.
2024-11-20
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja demonstreerib sügavat asjatundlikkust hariduspoliitika ja kutsehariduse valdkonnas, kasutades ulatuslikult statistilisi andmeid (nt 2035. aasta eesmärgid, väljalangevuse põhjused) ja rahalisi arvutusi (98 000 eurot tulu). Ta viitab teaduskirjandusele ja seletuskirjale, käsitledes probleeme süsteemselt (individuaalsed, pere-, kooli- ja kogukonnaga seotud põhjused). Samuti on ta kursis seaduseelnõude tehniliste detailidega, küsides täpsustusi õppimise piirangute kohta kutse- ja kõrghariduses.
2024-11-14
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja näitab üles sügavat asjatundlikkust teadusasutuste seadusandluse ja haldusstruktuuri osas, käsitledes detailselt Teaduste Akadeemia seaduse muudatusi ja nende eesmärke. Ta kasutab tehnilisi termineid (nt eestseisus, akadeemik, TAI seadus) ning selgitab institutsioonide autonoomia ja ministeeriumi järelevalve suhteid. Ta on teadlik teaduseetika süsteemi uuendamise takistustest ja seadusandlikest kattuvustest.
2024-09-18
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Ekspertiis on nähtav kõrghariduse ja regulatsiooni valdkonnas, eriti mikrokraadide süsteemi ja selle seadustamise ajaloos. Kõneleja on teadlik, et kraade on antud juba mitu aastat, ning kasutab tehnilisi termineid nagu "väljastatud kraadid" ja "tööandja peaks neid arvestama".
2024-09-11
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Ekspertiis on selgelt seotud riigikaitse, kaitsetööstuse arendamise ja innovatsiooniga. Kõneleja kasutab spetsiifilisi termineid nagu "kaitsetahe" ning rõhutab teadusasutuste ja teadusmahukate ettevõtete kaasamist kaitsetööstuse arendamisse.
2024-06-11
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja näitab üles teadmisi rahvusvahelisest diplomaatiast ja Eesti suursaadiku volitustest Gruusias ja Armeenias. Ta rõhutab isiklikku varasemat nõustamiskogemust Gruusias kõrghariduse, teaduse ja väärtusarenduse valdkondades, mis annab talle teema käsitlemisel autoriteedi.
2024-06-10
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja demonstreerib sügavat asjatundlikkust teadus- ja arendustegevuse rahastamise ning statistilise arvestuse valdkonnas. Ta kasutab spetsiifilisi termineid nagu TAI ja Frascati käsiraamat ning esitab konkreetseid andmeid (0,77% vs 1%) ja summasid (19,4 miljonit), et vaidlustada ministeeriumi arvestusmeetodeid. Ekspertiis põhineb Statistikaameti ja rahvusvaheliste standardite teadmisel.
2024-05-30
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja näitab asjatundlikkust eelarve tasakaalustamise ja teadus- ja arendustegevuse investeeringute teemal. Kasutatakse võrdlevat analüüsi Rootsiga ning viidatakse erasektori panuse ebapiisavusele T&A valdkonnas. Fookus on majandusstrateegia tehnilistel detailidel.
2024-05-14
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Näitab sügavat asjatundlikkust alushariduse rahastamise ja seadusandluse valdkonnas, kasutades konkreetseid finantsandmeid (nt KOV-ide 460 miljoni eurone panus) ja viidates akadeemilistele analüüsidele (Jaak Aaviksoo). On kursis seaduseelnõu detailidega, sh personalinõuete (magistrikraad, B2/C1 keelenõuded) ja õiguskantsleri soovitustega lastehoiu defineerimisel.
2024-05-07
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja demonstreerib detailset asjatundlikkust hariduspoliitikas, eriti õpetajate palgastruktuuride (miinimumpalk, diferentseerimisfond 20% vs 25%) ja koolivõrgu korrastamise teemal. Esitatakse tehnilisi teadmisi maksupoliitikast, viidates konkreetsetele tuluvahemikele (1200–2100 eurot) ja maksuküüru mõjule. Samuti on teadlik kultuuripärandi ja juurdeehituse konfliktist (UNESCO pärand vs kultuuriruum).
2024-04-18
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Kompetents ilmneb energiapoliitika ja tuumaenergia kasutuselevõtuga seotud sotsiaalsete ja turvalisuse aspektide käsitluses. Ta kasutab mõisteid nagu "väärtuste kaalumine" ja "turvaline tehnoloogia", näidates teadlikkust teema keerukusest ja avalikest murekohtadest.
2024-04-16
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja demonstreerib asjatundlikkust teadusrahastuse ja akadeemilise poliitika valdkonnas, mainides konkreetselt ETAG-i grante ja Kultuuriministeeriumi programme. Ta kasutab tehnilisi termineid (alusteadused, loovmajandus) ning rõhutab oma seotust ülikooliga ("ülikooli inimesena"). Esitatakse ka konkreetne rahaline näitaja (6,1 miljonit) ministeeriumi toetuse kohta.
2024-04-10
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Ekspertiis on ilmne hariduspoliitika rahastamise detailides, viidates tagamaalisuse koefitsiendi rakendamisele ja väikekoolide lisatoetuse summadele (2,4–3 miljonit eurot). Samuti näidatakse teadmisi seadusloome protseduuridest, detailiseerides komisjoni arutelude etapid ja muudatusettepanekute menetlemise. Kommunikatsiooniteemadel kasutatakse teadmisi info hankimise viisidest (veebiotsingud, TikTok) ja kriisikommunikatsiooni olulisusest.
2024-03-19
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja näitab asjatundlikkust tervishoiu tööjõu planeerimise osas, viidates arstiteaduskonna prognoosile 10% arstide arvu vähenemisest. Eraldi rõhutatakse spetsiifiliste erialade (psühhiaatrid, radioloogid) katastroofilist puudust, mis näitab teema sügavamat tundmist. Samuti mainitakse Tartu Ülikooli arstiteaduskonna valmisolekut väljaõpet suurendada.
2024-03-12
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Ekspertiis ilmneb riigieelarve ja finantspoliitika valdkonnas, keskendudes põhiseaduslike institutsioonide eelarvete läbirääkimiste protsessidele. Kõneleja näitab teadmisi institutsioonide ja valitsuse vaheliste seisukohtade ja kompromisside otsimise kohta, kasutades termineid nagu "põhiseaduslikud institutsioonid" ja "kompromissettepanek".
2024-03-07
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja näitab teadmisi taastuvenergia tehniliste väljakutsete (voogude stabiliseerimine, salvestustehnoloogiad) ja energeetika julgeolekuaspektide kohta. Ekspertiisi kinnitamiseks tsiteeritakse Tartu Ülikooli professor Lusti, rõhutades vajadust keskenduda keskse tähtsusega tehnilistele küsimustele.
2024-03-05
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja näitab üles tugevat asjatundlikkust haridusvaldkonnas, eriti matemaatikaõpetajate kvalifikatsiooni ja õpilaste väljalangemise statistika osas. Kasutatakse konkreetseid andmeid (nt 313 õpetajat keskharidusega, 5 põhiharidusega) matemaatikaõppe olukorra katastroofiliseks hindamiseks. Asjatundlikkus väljendub ka oskuses siduda väljalangemine otseselt matemaatikaalase võimekuse puudumisega.
2024-02-13
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja näitab asjatundlikkust väliskaubanduse ja julgeoleku ristumiskohas, viidates Saksamaa 2023. aasta Hiina-strateegiale kui eeskujule. Kasutatakse konkreetseid andmeid, näiteks Eesti 94 miljoni euro suurune elektriseadmete ja mehaaniliste masinate eksport Hiinasse. Samuti on teadlik varasematest majanduslikest kahjudest (2011) ja praegustest julgeolekuprobleemidest (Balticconnector).
2024-02-07
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Omab sügavat ja tehnilist asjatundlikkust kõrghariduspoliitika, doktoriõppe korralduse ja teaduse rahastamise (baasfinantseerimine, konkurentsipõhine rahastus) valdkonnas. Kasutab argumentide toetamiseks konkreetseid andmeid ja statistikat, näiteks viidates ESI viidatavuse näitajatele (Eesti 4. koht) ja humanitaarteaduste madalale grantide edukuse määrale (1/11). Selgitab detailselt magistriõppe keelepiirangute probleeme, mis takistavad Erasmuse tudengite kaasamist.
2024-01-23
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Tugev ekspertiis teaduspoliitika, kõrghariduse ja teadusstatistika valdkonnas. Kasutatakse konkreetseid andmeid ja rahvusvahelisi võrdlusi (nt Eesti 4. koht teadusrikkuselt, ESI viitamisnäitajad, võrdlus Läti ja Soomega). Eraldi rõhutatakse vajadust panustada sotsiaalteadustesse, eriti majandus- ja haridusteadusesse, ning tehisintellekti potentsiaali.
2024-01-18
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Kõrge asjatundlikkus hariduspoliitika ja koolivõrgu teemal, kasutades spetsiifilisi termineid nagu karjäärimudel, õmblusteta haridus ja koolivõrgu ruumianalüüs. Poliitik viitab ajaloolistele faktidele (Forselius, Ignatsi Jaak) ja kaasaegsetele analüüsidele, näidates sügavat teadmiste baasi. Rõhutatakse, et tugev kool tähendab head haridust andvat kooli, mitte ainult suurt kooli.