Istungi profiil: Margit Sutrop

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

2024-01-23

Poliitiline positsioon
Kõige olulisem teema on teadus- ja arendustegevuse (TAI) rahastamine ja korraldus. Toetatakse valitsuse 1% teadusleppe hoidmist, kuid kritiseeritakse Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumi (MKM) plaani luua uus rakendusuuringute keskus, mis dubleerib ülikoole. Poliitiline fookus on ressursside efektiivsel kasutamisel, akadeemilise järelkasvu tagamisel ning TAIKS-i seaduse kiirel vastuvõtmisel. Stants on poliitika- ja tulemuspõhine, rõhutades vajadust hoida tegelikke kulutusi teadusele.

4 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Tugev ekspertiis teaduspoliitika, kõrghariduse ja teadusstatistika valdkonnas. Kasutatakse konkreetseid andmeid ja rahvusvahelisi võrdlusi (nt Eesti 4. koht teadusrikkuselt, ESI viitamisnäitajad, võrdlus Läti ja Soomega). Eraldi rõhutatakse vajadust panustada sotsiaalteadustesse, eriti majandus- ja haridusteadusesse, ning tehisintellekti potentsiaali.

4 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on formaalne, lugupidav ja tugevalt analüütiline, toetudes loogilistele argumentidele ja akadeemilistele allikatele (Jüri Allik, Marek Tamm). Kõneleja tasakaalustab tunnustuse (1% leppe hoidmine) murede ja kriitikaga (MKM dubleerimine, akadeemiline järelkasv). Toon on asjatundlik ja veenev, rõhutades andmete abil Eesti teaduse tippsaavutusi ja samas ka süsteemseid probleeme.

4 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõne peeti täiskogu istungil, pöördudes otse peaministri poole. Viidatakse varasemale aktiivsusele kultuurikomisjonis TAIKS-i seaduse arutamisel ning osalemisele 2023. aasta oktoobris toimunud teaduspoliitika konverentsil Riigikogus.

4 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine kriitika on suunatud Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumi (MKM) tegevuse vastu, mis on otsustanud luua rakendusuuringute keskuse Metroserti baasil. Kriitika on poliitika ja protseduuripõhine, rõhutades, et see tekitab ülikoolidega konkureerimist niigi nappide inimressursside ja rahastuse pärast.

4 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Tunnustatakse valitsuse kokkuleppeid (1% teaduslepe, kõrghariduse 15% kasv) ja viidatakse laiapõhjalisele üksmeelele teadlaste ja Riigikogu liikmete vahel tehisintellekti kasutamise osas. Eetikaküsimustes väljendatakse eriarvamust Teaduste Akadeemia presidendiga, eelistades Eesti head teadustava ALLEA koodeksile.

4 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on riiklikul teadus- ja kõrghariduspoliitikal ning Eesti positsioonil rahvusvahelises teaduskonkurentsis, tuues esile võrdlusi naaberriikide ja teiste teadusrikaste riikidega. Puuduvad viited konkreetsetele kohalikele piirkondadele või kogukondadele Eestis.

4 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Toetatakse tugevalt avaliku sektori investeeringute suurendamist teadusesse ja kõrgharidusse, nähes seda konkurentsivõime mootorina. Rõhutatakse vajadust panustada tehisintellekti ja korrigeeritakse avaliku sektori TAI rahastuse tegelikku osakaalu SKP-st (0,7% asemel 1%). Tunnustatakse erasektori (eriti info- ja sideettevõtete) kasvavat panust TAI-sse.

4 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne fookus on haridusteadusel ja õpetajate rahulolu parandamisel, viidates streigiolukorrale ja PISA uuringutele. Tõstetakse esile ka akadeemilise järelkasvu puudumise probleemi ja akadeemiliste töötajate kõrget vanust. Rõhutatakse teaduseetika riikliku korralduse vajadust.

4 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine seadusandlik prioriteet on teadus- ja arendustegevuse ning innovatsiooni korralduse seaduse (TAIKS) vastuvõtmine. Seadus on vajalik teadusasutuste võrgustiku korrastamiseks, eraõiguslike asutuste juurdetekkimise reguleerimiseks ja riikliku eetikakomiteede korralduse loomiseks.

4 Analüüsitud kõnesid