Päevakorra profiil: Margit Sutrop
Teadus- ja arendustegevuse ning innovatsiooni korralduse seaduse eelnõu (554 SE) esimene lugemine
2025-02-26
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Kõneleja toetab tugevalt teadus- ja arendustegevuse seaduseelnõu (TAIKS) eesmärke, kuid rõhutab vajadust tagada teadusasutuste finantsautonoomia ja kaitsta neid poliitilise sekkumise eest, viidates Ameerika Ühendriikide negatiivsele kogemusele. Olulised poliitilised seisukohad on teaduseetika reguleerimine seaduse tasemel ja stabiilse rahastamise (1% kokkulepe) tagamine, kuigi viimase mõõtmine on ebaselge. Seisukoht on pigem poliitika- ja väärtuspõhine, keskendudes süsteemi usaldusväärsusele ja pikaajalisele jätkusuutlikkusele.
7 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib sügavat asjatundlikkust teaduskorralduse, rahastamismehhanismide ja teadusfilosoofia valdkonnas. Ta käsitleb tehnilisi detaile, nagu baasfinantseerimise osakaalud, infrastruktuuri kulude katmine, halduslepingute roll ning alus- ja rakendusuuringute tasakaal, viidates ka teadusfilosoof Ilkka Niiniluoto seisukohtadele. Eraldi rõhutatakse teaduseetika ja andmekaitse regulatsioonide keerukust teadustöö läbiviimisel.
7 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kõneleja stiil on formaalne, analüütiline ja põhjalik, keskendudes faktidele ja protseduurilistele detailidele, eriti Kultuurikomisjoni istungite sisu ja menetluskäigu edasiandmisel. Toon on konstruktiivne ja ettevaatlik, väljendades muret süsteemi haavatavuse pärast (nt poliitiline sekkumine ja inflatsioon) ning kasutades loogilisi argumente seaduseelnõu nõrkade kohtade esiletoomiseks.
7 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja on aktiivne seadusandlikus protsessis, olles Kultuurikomisjoni esindaja ja andes detailse ülevaate komisjoni mitmetest istungitest (20. jaanuar, 10. veebruar, 18. veebruar) TAIKS-i eelnõu arutamisel. Ta mainib ka osalemist väljaspool eelnõu arutelu toimunud komisjoni kuulamistel (nt Arenguseire Keskuse ülevaade õpetajate järelkasvust).
7 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kriitika on suunatud potentsiaalsete tulevaste poliitiliste sekkujate vastu, kes võiksid püüda suunata teadustoetusi valedele teemadele, ning ministeeriumidevahelise konflikti vastu teadusraha jagamise standardite kehtestamisel. Samuti kritiseeritakse Rahandusministeeriumi suutmatust välja töötada süsteemi teaduskulude mõõtmiseks ja Andmekaitse Inspektsiooni tekitatud takistusi andmepõhise poliitika kujundamisel.
7 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja rõhutab konsensuse saavutamist Kultuurikomisjonis menetluslike otsuste tegemisel ja näitab üles avatust koostööle. Ta toetab vajadust tihendada koostööd Andmekaitse Inspektsiooni ja Eesti Teadusagentuuri vahel ning leiab, et ministeeriumidevahelise konflikti lahendamine teaduse kvaliteedistandardite osas nõuab Riigikogu vastutust.
7 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on riiklikul teadus- ja arendustegevuse süsteemil Eestis, sealhulgas Eesti Teadusagentuuri (ETAG) ja erinevate ministeeriumide rollidel. Rahvusvahelist fookust kasutatakse võrdlusena (USA poliitiline sekkumine, Helsingi Ülikooli rahastussüsteem), et rõhutada vajadust kaitsta Eesti süsteemi.
7 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Kõneleja toetab teaduse stabiilset rahastamist, rõhutades vajadust tagada teadusasutuste finantsiline jätkusuutlikkus (nt 85% garantii). Ta on mures inflatsiooni mõju pärast väikestele rahastussummadele ja rõhutab, et teaduse 1% rahastamise kokkuleppe täitmiseks on vaja selgeid mõõtmismehhanisme, et vältida ebamäärast deklareerimist.
7 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Kõneleja keskendub teaduseetika küsimustele, toetades riikliku teaduseetika komitee loomist ja inimuuringute eetilise kooskõlastuse tagamist. Ta rõhutab rahvusteaduste (Eesti ajalugu, keeleteadus, folkloristika jne) olulisust eestlaste enesemääratlusele ja toetab nende rahastamise suurendamise võimalust.
7 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine seadusandlik prioriteet on Teadus- ja arendustegevuse ning innovatsiooni korralduse seaduse eelnõu (554 SE) esimene lugemine. Kõneleja on eelnõu toetaja ja juhtivkomisjoni esindaja, keskendudes eeskätt rahastamise paindlikkuse, institutsioonilise autonoomia ja teaduseetika regulatsioonide täpsustamisele.
7 Analüüsitud kõnesid