Istungi profiil: Riina Solman
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
2024-09-11
Poliitiline positsioon
Kõneleja rõhutab tugevalt hea seadusloome tava järgimist, kritiseerides Kliimaministeeriumi suutmatust kaasata turuosalisi jäätmeseaduse muutmise eelnõu ettevalmistamisel. Teine oluline poliitiline seisukoht on riigikaitse ja kriisivalmiduse toetamine, nõudes bürokraatliku rahastamismudeli (Naiskodukaitse) kiiret muutmist. Seisukohad on peamiselt protseduurilised ja poliitika tulemuslikkusele suunatud, kritiseerides ebaefektiivsust ja usalduse puudumist.
3 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib detailset asjatundlikkust jäätmekäitluse ja keskkonnaregulatsiooni valdkonnas, tuues esile spetsiifilised probleemid nagu liiga suured tagatisnõuded ja kindlustusandjate riskide suurendamine. Samuti on tal teadmisi riigikaitse ja kriisivalmiduse rahastamismudelitest, osates täpselt kirjeldada ministeeriumidevahelist kohmakat rahaketti Naiskodukaitseni. Kõneleja viitab oma varasemale ministrikogemusele, mis lisab autoriteeti.
3 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on formaalne ja analüütiline, keskendudes loogilistele ja protseduurilistele argumentidele (hea seadusloome tava, bürokraatlikud takistused). Kuigi kõneleja kritiseerib teravalt ministeeriumi tööd ja kaasamise puudulikkust, pöördub ta ministri poole isiklikult lugupidavalt, nimetades teda "heaks ministriks" ja "tubliks töömeheks", pakkudes samas ka julgustust ja nõu. Toon on kriitiline, kuid konstruktiivne.
3 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja on aktiivne täiskogu istungitel, esitades detailseid küsimusi nii kaitse- kui ka keskkonnavaldkonna ministritele. Ta viitab varasemale tegevusele, mainides, et küsis sama asja (Naiskodukaitse rahastamine) kohta juba kevadel ning osales Riigikogu Kaitseliidu toetusgrupis. See näitab järjepidevat tegelemist valitud teemadega.
3 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kriitika on suunatud valitsuse ja ministeeriumide (Kaitseministeerium, Siseministeerium, Kliimaministeerium) tegevusele, keskendudes eelkõige protseduurilistele puudujääkidele ja bürokraatlikule ebaefektiivsusele. Kõneleja heidab ministrile ette, et ta usaldas ministeeriumi kolleege ega kontrollinud kaasamise tööd üle, mis on poliitilise sisendi andmisel vajalik. Kriitika on poliitika- ja protseduuripõhine, mitte isiklik.
3 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja viitab koostööle Riigikogu Kaitseliidu toetusgrupis, mis näitab valmisolekut fraktsioonideüleseks tööks. Kuigi ta kritiseerib Kliimaministrit, pakub ta talle endise ministrina nõu ja julgustust, mis viitab soovile parandada seadusloomet pigem juhendamise kui otsese vastandumise kaudu.
3 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Not enough data
3 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Kõneleja on tugevalt turuosaliste huvide kaitsja, vastandudes regulatsioonidele, mis suurendavad ettevõtjate kulusid ja riske. Ta hoiatab, et jäätmeseaduse muudatused võivad sundida olulisi jäätmekäitlejaid tegevuse lõpetama, eriti neid, kes tegelevad taaskasutuse ja ringlusse suunamisega. Ta rõhutab vajadust hinnata muudatuste laiemat mõju turule.
3 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Kõneleja rõhutab sotsiaalses plaanis kriisivalmiduse ja kogukondade toetamise tähtsust, tuues esile Naiskodukaitse olulise rolli. Ta näeb eestlaste kaitsetahte ülesehitamist igapäevase ja kaasava tegevusena.
3 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine seadusandlik fookus on Jäätmeseaduse muutmise eelnõu (430) vastustamine selle puuduliku kaasamise ja negatiivse majandusmõju tõttu. Teine prioriteet on algatada muudatused Kaitseliidu/Naiskodukaitse rahastamise bürokraatliku mudeli otsemaks ja kiiremaks muutmiseks.
3 Analüüsitud kõnesid