Istungi profiil: Riina Solman
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
2024-05-02
Poliitiline positsioon
Poliitiliselt positsioneerib kõneleja end tugeva suhkrumaksu vastasena, kritiseerides seda kui eelarve täitmise meedet, mis ei lahenda terviseprobleeme. Ta rõhutab hea õigusloome tava ja kaasamise olulisust, süüdistades valitsust silmakirjalikkuses tootjate arvamuste ignoreerimisel. Samuti on oluline väärtuspõhine seisukoht usuvabaduse ja usklike tunnete kaitsel, seistes Kirikute Nõukogu palve eest.
4 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib teadmisi maksupoliitika mõjude ja asendusefektide osas, tuues näiteks magustatud jookide maksustamise järel suureneda võiva pagaritoodete tarbimise. Ta rõhutab vajadust teaduspõhiste uuringute ja teiste riikide näidete järele ning tunneb hästi seadusloome protseduure ja kaasamise põhimõtteid. Lisaks näitab ta teadmisi Eesti kultuuriloost ja ärkamisaja seostest kirikuga.
4 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kõneleja stiil on otsene, kriitiline ja kohati konfronteeriv, kasutades tugevaid hinnanguid nagu "silmakirjalik" ja "demagoogia meistriklass". Ta ühendab loogilised argumendid (asendusefekt, kaasamise puudumine) emotsionaalsete ja väärtuspõhiste apellidega, kaitstes usklike "õrnu tundeid" ja usuvabadust. Kasutab retoorilisi küsimusi, et rõhutada vastaspoole arusaamatust ja ebakompetentsust.
4 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja on täiskogu istungil väga aktiivne, esitades ühe päeva jooksul korduvalt küsimusi nii majanduspoliitika (suhkrumaks) kui ka protseduuriliste ja väärtuspõhiste teemade (usuvabadus) kohta. See viitab kõrgele osalusaktiivsusele ja valmisolekule sekkuda erinevatesse debattidesse. Väliseid kohtumisi või reise kõnedes ei mainita.
4 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kõneleja kritiseerib teravalt ministrit ettevõtjate ettepanekute eiramise ja demagoogia kasutamise eest, võrreldes toidutootjaid tubakatootjatega. Ta ründab ka kaasliiget Juku-Kalle Raidi ebakohaste hinnangute andmise ja kultuuriloo mittetundmise eest, süüdistades teda usklike tunnete solvamises. Kriitika on suunatud nii poliitilisele sisule, protseduuridele kui ka isiklikule käitumisele saalis.
4 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja rõhutab vajadust kuulata ära ja arvestada tootjate, asjatundjate ja Kirikute Nõukogu arvamust, näidates avatust ekspertide ja huvigruppide kaasamisele. Ta märgib koostööd Isamaa fraktsiooniga usuvabaduse avalduse toetamisel, viidates valmisolekule koondada toetust väärtuspõhistel teemadel.
4 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Andmeid ebapiisavalt. (Kõne keskendub riiklikele maksupoliitika ja parlamendi protseduuride teemadele.)
4 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Kõneleja on kriitiline valitsuse maksupoliitika suhtes, mis tema hinnangul on eelkõige suunatud eelarve täitmisele, mitte tervise parandamisele. Ta kaitseb ettevõtjate huve, nõudes toiduainegruppide võrdsemat kohtlemist ja tootjate arvamuste arvestamist maksude kehtestamisel.
4 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Kõneleja võtab tugeva seisukoha usuvabaduse ja usklike tunnete kaitsel, nõudes Kirikute Nõukogu presidendi ärakuulamist ja kritiseerides usulisi tundeid solvavaid avaldusi. Ta seob kiriku rolli Eesti rahvusliku identiteedi ja ärkamisajaga.
4 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine seadusandlik fookus on magustatud jookide maksustamise eelnõu vastustamine, nõudes selle muutmist laiemaks ja õiglasemaks või selle tagasilükkamist. Lisaks on ta aktiivne parlamendi protseduuriliste küsimuste ja väärtuspõhiste avalduste (usuvabadus) toetamisel.
4 Analüüsitud kõnesid