Päevakorra profiil: Riina Solman
Arupärimine Eesti Kunstiakadeemia rahvusvahelise koostöö kohta (nr 677)
2025-02-17
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugevalt väärtuspõhine, keskendudes Iisraeli-meelsusele ja juudi kogukonna turvalisusele Eestis. Kõneleja kritiseerib teravalt EKA rektori poliitilist otsust lõpetada koostöö Iisraeli ülikoolidega, rõhutades, et riigi rahastatavad asutused peavad arvestama ühiskonnas levivate arvamustega ja vältima haavavat tegevust. Ta seob kohalikud akadeemilised otsused laiemate geopoliitiliste sündmustega, nagu USA presidendi valik ja ÜRO hääletused.
2 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab detailset teadmist EKA juhtumist, sealhulgas konkreetsete kuupäevade (18. detsember, 7. veebruar) ja isikute (Mart Kalm, Julia Maria Künnap, Jonathan Ventura) mainimisega. Erialateadmised on seotud akadeemilise autonoomia, riigipoolse rahastamise ja haldusmenetlusega (teabenõude kvalifitseerumine selgitustaotluseks). Ta on kursis ka juudi kogukonna tunnetega ja välispoliitiliste hääletustega.
2 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on tõsine ja moraalne, rõhutades eetilist vastutust ja juudi kogukonna tunnete usaldamise vajadust. Kasutatakse emotsionaalseid apelle, viidates hirmule, vaimsele tervisele ja 7. oktoobri sündmuste jõhkrale iseloomule. Kuigi toon on nõudlik, tänab kõneleja ministrit tasakaaluka vastuse eest.
2 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja on aktiivne algataja, esitades nii teabenõude kui ka arupärimise, et nõuda vastuseid ja selgitusi EKA otsuste kohta. Ta kasutab avalikku platvormi (postitused) poliitiliste ja eetiliste seisukohtade nõudmiseks rektorikandidaatidelt.
2 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamised kriitikaobjektid on EKA endine rektor Mart Kalm tema poliitilise otsuse eest ja EKA juhtkond, kes lubab juudivastaseid meeleolusid ja "valikulist inimlikkust". Kriitika on ka protseduuriline (teabenõudele vastamise viivitus) ja suunatud välisminister Margus Tsahknale Palestiina poole valimise eest ÜRO hääletustel.
2 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on formaalne ja nõudlik (arupärimine), kuid kõneleja tunnustab haridusministrit tasakaaluka ja kiire reageerimise eest meedias ning põhjaliku kirjaliku vastuse eest. Ta kasutab ministri kohalolekut võimalusena esitada täiendavaid eetilisi küsimusi.
2 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on rahvusvahelistel suhetel (Iisraeli koostöö lõpetamine, USA presidendi valik, ÜRO hääletused) ja Eesti riiklikul institutsionaalsel tasandil (EKA autonoomia ja rahastamine).
2 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Not enough data
2 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne teema on juudi kogukonna turvalisus ja vaimne tervis Eestis, eriti seoses antisemiitlike meeleoludega EKA-s. Kõneleja nõuab Hamasi rünnakute brutaalse iseloomu käsitlemist ja hukkamõistmist, rõhutades, et juudi kogukonna ebaturvalisuse tunnet tuleb uskuda.
2 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on järelevalvel ja vastutuse nõudmisel, mida teostatakse arupärimise (nr 677) esitamise kaudu haridusministrile. Eesmärk oli saada tagasiulatuvaid kommentaare EKA otsuste ja praeguse meelsuse kohta ning hoida ära antisemiitlikke meeleolusid.
2 Analüüsitud kõnesid