Päevakorra profiil: Riina Sikkut

Arupärimine õpetajate töötasude erinevuste kohta (nr 790)

2025-09-15

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Poliitiline fookus on haridusvaldkonna rahastamisel ja õpetajate töötasude reguleerimisel. Kõneleja nõuab selgust, kas eesmärk on tõsta õpetajate miinimumi, keskmist palka või saavutada regionaalne ühtsus. Ta seab kahtluse alla praeguse pearahapõhise rahastamise mudeli, otsides aktiivselt alternatiive. Poliitiline raamistik on selgelt poliitikapõhine, keskendudes lahenduste leidmisele õpetajate lahkumise probleemile.

1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust haridusrahastuse mudelite osas, kasutades spetsiifilisi termineid nagu pearahapõhine rahastamine ja palgakoefitsient. Expertise on näidatud seoses loodusainete ja matemaatikaõpetajate lahkumise probleemiga ning selle otsese mõjuga õpilaste edasisele hariduskäigule ja sissetulekule. Ta on teadlik regionaalsete palgakoefitsientide (Ida-Virumaa) olemasolust ja toimimisest.

1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on formaalne ja küsimustele keskenduv, olles suunatud otse ministrile arupärimise vormis. Kõne on loogiline ja poliitikapõhine, otsides selgitusi ja arutades alternatiivseid lahendusi, mitte emotsionaalseid üleskutseid. Küsimused on detailsed ja suunatud konkreetsete poliitikamehhanismide (koefitsiendid, rahastamismudelid) arutamisele.

1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Ebapiisavalt andmeid.

1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kriitika on suunatud olemasolevatele haridusrahastuse ja palgamaksmise probleemidele, eriti seoses õpetajate lahkumisega kriitilistest ainetest. Konkreetseid vastaseid ei nimetata, vaid esitatakse küsimusi ministrile praeguste lahenduste puuduste kohta, nõudes alternatiivide kaalumist.

1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja stiil on dialoogiline, otsides ministrilt aktiivselt teavet ja arutades alternatiivsete lahenduste võimalikkust praegustele probleemidele. Koostöövalmidus väljendub valmisolekus kaaluda uusi rahastamismudeleid ja palgakoefitsientide laiendamist. Tegemist on ametliku dialoogiga täitevvõimuga.

1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Regionaalne fookus on selgelt esindatud, viidates Ida-Virumaa palgakoefitsiendi rakendamisele ja selle edukusele. Samuti otsitakse regionaalset ühtsust õpetajate töötasudes, mis viitab soovile vähendada piirkondlikke palgaerinevusi.

1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud vaated keskenduvad riiklikule palgapoliitikale haridussektoris ja vajadusele kasutada sihtotstarbelisi palgakoefitsiente õpetajate puuduse leevendamiseks. Rõhutatakse matemaatikaõppe olulisust laste edasisele sissetulekule, viidates investeeringu ja pikaajalise majandusliku tulu seosele.

1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne teema on hariduse kvaliteet ja õpetajate lahkumine, eriti loodusainete ja matemaatika valdkonnas. See on raamitud kui oluline küsimus laste edasise hariduskäigu ja sissetuleku tagamiseks, rõhutades seega sotsiaalset mobiilsust hariduse kaudu.

1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on suunatud haridusvaldkonna rahastamisskeemide muutmisele ja alternatiivide leidmisele pearahapõhisele rahastamisele. Prioriteediks on kaaluda uute palgakoefitsientide rakendamist, näiteks matemaatikaõpetajatele, et lahendada spetsiifilisi tööjõupuuduse probleeme.

1 Analüüsitud kõnesid