Istungi profiil: Pipi-Liis Siemann
XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung
2025-11-03
Poliitiline positsioon
Kõneleja toetab tugevalt sündide registreerimise tsentraliseerimist maakonnakeskustesse, rõhutades halduslikku efektiivsust, kõrgemat kompetentsi ja e-teenuste laialdast kasutamist. Seisukoht on poliitikapõhine, keskendudes seaduse sätete varajasele jõustumisele ja menetluse kiirendamisele. Ta kaitseb ministeeriumi seisukohti erandite loomise ja broneerimissüsteemi muutmise osas, viidates rahalistele kulutustele ja ebaotstarbekusele.
6 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab üles põhjalikku asjatundlikkust seadusandlikus protsessis ja rahvastikuregistri halduses, viidates konkreetsetele kuupäevadele ja menetlusotsustele. Ta selgitab detailselt teenuste osutamise sagedust, ametnike koolitamise vajadust ja kohalike omavalitsuste rahastamise eraldisi riigieelarvest. Samuti on ta kursis kodus sündide registreerimise erandjuhtumite ja tõendamise nõuetega.
6 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on väga formaalne, protseduuriline ja informatiivne, keskendudes Põhiseaduskomisjoni töö detailsele ettekandmisele. Apellatsioonid on peamiselt loogilised ja tõenduspõhised, viidates Siseministeeriumi arvamustele ja hääletustulemustele. Kõneleja korrigeerib teravalt teise saadiku (härra Grünthal) valearusaama "maffia" ja tasude kohta, säilitades samas professionaalse ja selgitava tooni.
6 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja on aktiivne seadusandliku protsessi juhtija, esitades detailseid aruandeid kahe komisjoni istungi (20. ja 21. oktoober) kohta. Tema tegevusmuster on seotud juhtivkomisjoni esindamisega, menetlusotsuste tutvustamisega ja täiskogu päevakorra (3. ja 10. november) ajastamisega.
6 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine opositsioon tuli Isamaa fraktsioonilt, kelle muudatusettepanekut tsentraliseerimise vastu Siseministeerium ja juhtivkomisjon ei toetanud (hääletus 5 poolt, 5 vastu). Kõneleja lükkas kategooriliselt ümber teise saadiku (härra Grünthal) süüdistuse "maffia" ja riigilõivude kohta, selgitades, et sündide registreerimine on tasuta. Ta märgib ka Linnade ja Valdade Liidu ettepanekuid, mida ministeerium ei pidanud otstarbekaks toetada.
6 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on formaalne ja protseduuriline, hõlmates Siseministeeriumi ametnike ja huvigruppide (Linnade ja Valdade Liit, Tallinna linn) kaasamist komisjoni istungitele. Menetlusotsused eelnõu päevakorda võtmise ja teise lugemise lõpetamise osas tehti konsensuslikult, näidates valmisolekut fraktsioonideüleseks kokkuleppeks protseduurilistes küsimustes.
6 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Tugev fookus on kohalike omavalitsuste halduskorraldusel ja teenuste ümberpaigutamisel maakonnakeskustesse. Arutelu puudutab otseselt kõiki 79 omavalitsust ja nende võimekust perekonnaseisutoimingute pädevust säilitada. Rõhutatakse, et teenuste koondamine maakonnakeskustesse on vajalik kõrgema kompetentsi hoidmiseks.
6 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud vaated on kitsalt seotud halduskulude ja eelarvega, märkides, et tsentraliseerimine ei nõua maakonnakeskustes lisaametnike palkamist. Samuti rõhutatakse, et riigieelarvest eraldatakse kohalikele omavalitsustele toetust perekonnaseisutoimingute eest. Broneerimissüsteemi täiendamise ettepanek lükati tagasi, kuna see tooks kaasa rahalisi kulutusi.
6 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Käsitletav sotsiaalne küsimus on sündide registreerimise kättesaadavus ja lihtsus, eriti erandjuhtudel (kodused sünnid, eestkostega seotud olukorrad). Rõhutatakse, et perede võimalused lapse sündi registreerida e-teenuste kaudu ei muutu ning vajadusel on omavalitsusel kohustus abistada transpordiga isikuid, kes peavad maakonnakeskusesse kohale minema.
6 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on sündide registreerimist puudutaval eelnõul, mille eesmärk on tsentraliseerida pädevus maakonnakeskustesse ja edendada e-teenuseid. Kõneleja roll on juhtivkomisjoni ettekandja, kes koordineerib menetluse lõpetamist, lükkab tagasi Isamaa muudatusettepaneku ja ajastab lõpphääletuse 10. novembriks.
6 Analüüsitud kõnesid