Istungi profiil: Helir-Valdor Seeder

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

2025-06-04

Poliitiline positsioon
Kõneleja seisab kindlalt pikaajalise strateegilise riigikaitsepoliitika eest, rõhutades idanaabri poolt lähtuva ohu püsivust ja kritiseerides varasemaid lühinägelikke otsuseid (nt 2004. aasta konventsiooniga ühinemine). Siseriiklikult toetab ta tugevalt erakondade rahastamise järelevalve süsteemi reformimist, pidades ERJK tegevust süsteemituks ja ebaõiglaseks. Poliitiline raamistik on tugevalt väärtuspõhine ja kriitiline valitsuse tegevuse suhtes nii julgeoleku kui ka maksupoliitika osas.

7 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib autoriteeti riigikaitse strateegilistes küsimustes, kasutades ajaloolisi viiteid (aastasajad, 2004. aasta hääletus) ja vanasõnu ning analüüsides sõjapidamise arengut. Samuti on tal põhjalikud teadmised erakondade rahastamise järelevalve regulatsioonidest ja protseduurilistest puudujääkidest, tuues esile konkreetseid näiteid ebavõrdsest kohtlemisest. Maksupoliitika osas näitab ta teadlikkust maamaksu tõusu ettemääratud ja hilisema järsu muutmise mehhanismidest.

7 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kõneleja stiil on kriitiline ja analüütiline, kasutades loogilisi ja ajaloolisi argumente, et rõhutada ettenägemisvõime puudumist. Ta kasutab teravat keelt, kritiseerides "naiivset ja lühinägelikku riigikaitsepoliitikat" ning ERJK-s tekkinud "ärapanemise kultuuri". Kuigi toon on formaalne, on see kohati ka reaktiivne, kuna ta võttis sõna eelmiste kõnelejate ärgitusel.

7 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja oli aktiivne 2025. aasta 4. juuni täiskogu istungil, osaledes mitmes debatis, sealhulgas riigikaitses, erakondade rahastamises ja maksupoliitikas. Ta märkis, et tema sõnavõtt julgeolekuteemal oli ajendatud teiste kolleegide esitatud argumentidest, viidates reaktiivsele, kuid põhjalikule osalemisele aruteludes.

7 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kõneleja on kriitiline nii varasemate parlamentide (2004) kui ka praeguse valitsuse suhtes, heites ette poliitilise tahte ja ettenägemisvõime puudumist riigikaitses. Erakondade rahastamise kontekstis kritiseerib ta teravalt ERJK struktuuri ja tegevust, süüdistades seda süsteemituses ja ebaõiglases üksikisikute väljanokkimises.

7 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja rõhutab oma erakonna (Isamaa) ajaloolist järjepidevust ja vastuseisu kaitseküsimustes juba 2004. aastal. Ta kutsub kolleege üles toetama eelnõu, mis annaks järelevalve funktsiooni Riigikontrollile, otsides konsensust süsteemse reformi osas, hoolimata komisjoni vastuseisust.

7 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Kõneleja fookus on selgelt riiklikul ja rahvusvahelisel tasandil, keskendudes Eesti julgeolekule idanaabri suhtes ja riiklikele järelevalveorganitele (ERJK, Riigikontroll). Puuduvad viited konkreetsetele kohalikele või piirkondlikele küsimustele Eestis.

7 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Kõneleja kritiseerib valitsuse otsust tõsta järsult maamaksu kuni 100%, leides, et see pööras pea peale varasema maksutõusuredeli ja muudab elu kallimaks nii ettevõtjatele kui ka majaomanikele. Ta rõhutab vajadust maksupoliitika ettemääratavuse järele ja märgib, et esitletava eelnõu mõju on inflatsiooni vähendav.

7 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Andmeid ebapiisavalt.

7 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamised seadusandlikud prioriteedid on riigikaitseline (varasema konventsiooniga ühinemise vea parandamine) ja haldusreformi puudutav. Ta on eestvedaja erakondade rahastamise järelevalve ülesannete andmisel Riigikontrollile, rõhutades vajadust reguleerida valimisliitude ja erakonnastuvate MTÜ-de tegevust.

7 Analüüsitud kõnesid