Istungi profiil: Helir-Valdor Seeder

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

2024-12-04

Poliitiline positsioon
Kõneleja on tugev opositsioonipoliitik, kes keskendub valitsuse vastutusele, eelarve läbipaistvusele ja seadusloome protseduuride järgimisele. Ta vastustab laiapõhjalist maksutõusu (nn julgeolekumaks) ja nõuab kaitsekulutuste sihtotstarbelisust. Poliitiline fookus on tugevalt suunatud kodu- ja töökorra seaduse rikkumiste ning hariduspoliitika (eestikeelne keskkond) teemadele, raamides oma seisukohti õigusliku ja väärtuspõhise lähenemisega.

17 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab üles põhjalikke teadmisi Riigikogu kodu- ja töökorra seadusest, kritiseerides rahanduskomisjoni otsuseid ja juhataja tegevust protseduuriliste rikkumiste eest. Tal on detailne arusaam haridusministeeriumi tegevusetusest (täiskasvanute gümnaasiumid ja 10 miljoni rea puudumine) ning maksude sihtotstarbelise kasutamise teooriast ja praktikast. Ta viitab spetsiifilistele seaduse paragrahvidele ja põhiseaduse sätetele (nt § 12) hariduseelnõu arutelul.

17 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on võitlev, kiireloomuline ja teravalt kriitiline, eriti protseduuriliste küsimuste osas, kasutades tugevaid väljendeid nagu "absurdne põhjendus," "räige rikkumine" ja "pöörasesse olukorda." Apelleerib järjepidevalt seadustele, läbipaistvusele ja tervele mõistusele, nõudes vastutust ja selgust. Toon on formaalne, kuid emotsionaalselt laetud, kui ta tunneb, et opositsiooni vaigistatakse.

17 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja on väga aktiivne täiskogu istungitel 4. ja 5. detsembril, osaledes korduvalt debattides, esitades protseduurilisi küsimusi ja paludes muudatusettepanekute hääletamist. Muster on reaktiivne ja keskendunud vahetule seadusloomele ning protseduuride vaidlustamisele. Ta viitab ka kohtumistele ettevõtjate ja tavaliste inimestega maksuteemal.

17 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamised vastased on valitsus (ministeeriumid), rahanduskomisjon ja istungi juhataja. Kriitika on intensiivne ja keskendub protseduurilistele rikkumistele (muudatusettepanekute eemaldamine) ja poliitilisele ebaaususele (maksuraha sihtotstarbe puudumine, eelarveaukude lappimine). Süüdistab enamust opositsiooni vaigistamises ja "kambaka" tegemises, mis õõnestab usaldust riigi vastu.

17 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostöö toimub Isamaa fraktsiooni sees, esitades ettepanekuid fraktsiooni nimel. Valitseva enamusega kompromissi otsimise asemel nõutakse vigade parandamist ja seaduse järgimist, pakkudes juhatajale võimalust menetlus kooskõlla viia. Puuduvad viited erakondadeülesele koostööle.

17 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Regionaalne fookus on piiratud, tuues esile Viljandi linna näite täiskasvanute gümnaasiumi ülevõtmata jätmise kontekstis, et illustreerida ministeeriumi tegevusetust. Ülejäänud teemad (maksundus, riigikaitse, haridusseadus) on riiklikud.

17 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Vastustab tugevalt käibemaksu ja tulumaksu tõstmist, eriti kui see ei korrasta maksusüsteemi ega loo stabiilsust. Nõuab kaitsekulutusteks mõeldud maksude sihtotstarbelist kasutamist, et tagada läbipaistvus ja vältida eelarveaukude lappimist. Keskendub fiskaalsele vastutusele ja usalduse säilitamisele.

17 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Keskendub haridusküsimustele, rõhutades vajadust säilitada eestikeelne kasvukeskkond lasteaedades. Toetab Isamaa muudatusettepanekut, mis tagaks eesti emakeelega lastele koha valdavalt eestikeelses rühmas, põhjendades seda laste heaolu ja põhiseaduslike sätetega. Vastustab Haridus- ja Teadusministeeriumi seisukohta, et selline ettepanek on diskrimineeriv või põhiseadusvastane.

17 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamised seadusandlikud prioriteedid on maksuseaduste (julgeolekumaks) ja haridusseaduste (lasteaiarühmad) muutmine. Ta on aktiivne vastane valitsuse eelnõudele, esitades ja nõudes hääletamist muudatusettepanekute üle, mis sisuliselt tühistaksid suuri osi maksuseadusest või parandaksid eestikeelse hariduse kvaliteeti. Keskendub menetluse kvaliteedi parandamisele ja katkestamise ettepanekutele.

17 Analüüsitud kõnesid