Istungi profiil: Helir-Valdor Seeder

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

2024-11-13

Poliitiline positsioon
Kõneleja seisukoht on tugevalt opositsiooniline, keskendudes valitsuse eelarvepoliitika ja Riigikogu menetluskorra teravale kritiseerimisele. Ta rõhutab majanduse kolmeaastast kahanemist ja peab eelarvemenetlust "absurditeatriks" ning "brutaalseks kodu- ja töökorra seaduse rikkumiseks". Poliitiline raamistik on tugevalt protseduuriline ja fiskaaldistsipliini nõudev, esindades Isamaa fraktsiooni seisukohti.

23 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib põhjalikke teadmisi riigieelarve koostamise protseduuridest, eriti seoses baasseaduse, kodu- ja töökorra seaduse ning muudatusettepanekute esitamise reeglitega. Ta on ekspert tegevuspõhise eelarve (TPE) kriitikas, selgitades selle mõju ministeeriumideülesele juhtimisele ja Rahandusministeeriumi võimu kasvule. Samuti on ta detailne maamaksuseaduse ja õiguskindluse põhimõtete osas.

23 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on resoluutne, kriitiline ja kohati väga konfronteeriv, kasutades tugevaid väljendeid nagu "vägivaldne ja pahatahtlik tõlgendus" ning "ahelreaktsioonina" toimuv seaduserikkumine. Kõneleja apelleerib peamiselt loogikale ja seaduslikkusele, nõudes korduvalt hääletamist ja protestides ebaõiglase menetluse vastu. Pikemad kõned on struktureeritud ja analüütilised, kuid üldine toon on murelik ja protestiv.

23 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja on istungil äärmiselt aktiivne, esitades korduvalt protseduurilisi küsimusi juhatajale ja paludes hääletada mitmeid Isamaa muudatusettepanekuid. Ta esines ka pika fraktsioonikõnega riigieelarve teisel lugemisel, keskendudes menetlusvigade ja eelarve sisu kritiseerimisele. Tema tegevusmuster näitab püüet menetlust takistada ja opositsiooni häält kuuldavaks teha.

23 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamised kriitika sihtmärgid on valitsuskoalitsioon, Rahanduskomisjon ja Riigikaitsekomisjon, keda süüdistatakse Isamaa muudatusettepanekute ebaseaduslikus kõrvaldamises ja kodu- ja töökorra seaduse rikkumises. Kriitika on suunatud ka ministritele (Jürgen Ligi, Piret Hartman) ja rahanduskomisjoni esimehele (Annely), süüdistades neid ebakompetentsuses ja eelarve koostamise kvaliteedi languses. Kõneleja protestib resoluutselt ja peab kompromissi antud menetlusolukorras võimatuks.

23 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja tegutseb tihedas koostöös oma fraktsiooniga (Isamaa), esitades nende nimel muudatusettepanekuid ja fraktsioonikõne. Ta toetab ka teiste opositsiooniliikmete (nt Andres Metsoja) ettepanekute hääletamist. Koostöö valitsuskoalitsiooniga on puudulik, kuna kõneleja näeb nende tegevuses pahatahtlikku vägivalda ja seaduserikkumist.

23 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on peamiselt riiklikul eelarvepoliitikal ja keskvalitsuse kuludel. Regionaalne mõõde ilmneb kohalike omavalitsuste rahastamise ja maamaksu teema käsitlemisel, märkides, et maamaksu tõusu tõttu tekib omavalitsustel tulu puudujääk. Samuti tõstatatakse ühistranspordi doteerimise küsimus, kuid konkreetseid piirkondi ei esitata.

23 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Kõneleja toetab fiskaaldistsipliini, nõudes keskvalitsuse kulude vähendamist 200 miljoni euro ulatuses, et suunata kokkuhoitud vahendid riigireservi. Ta on tugevalt vastu maksutõusudele, eriti maamaksu tõusule, mis tema hinnangul rikub õiguskindlust ja kahjustab ettevõtjaid ning koduomanikke. Ta kritiseerib valitsuse poliitikat, mis on viinud kolm aastat kestnud majanduskriisini, ja peab tegevuspõhist eelarvet ebakvaliteetseks.

23 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalküsimused ei ole kõnede peamine teema, kuid kõneleja kasutab õiguskindluse põhimõtte rikkumist maamaksu kontekstis, tuues võrdluseks koalitsioonisaadikute vastuseisu kodakondsuseta isikutelt hääleõiguse äravõtmisele. Konkreetseid seisukohti hariduse, tervishoiu või sotsiaalpoliitika osas esitatud materjalides ei ole.

23 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine seadusandlik fookus on 2025. aasta riigieelarve eelnõu ja sellega seotud seadusemuudatused. Kõneleja on aktiivne muudatusettepanekute algataja (Isamaa 8 ettepanekut) ja nõuab nende hääletamist. Ta on ka protseduuriline vastane, nõudes eelarve teise lugemise katkestamist, et võimaldada uute, mõistuspäraste ettepanekute esitamist.

23 Analüüsitud kõnesid