Istungi profiil: Helir-Valdor Seeder

XV Riigikogu, Riigikogu erakorraline istungjärk

2024-07-29

Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugevalt opositsiooniline valitsuse maksupoliitikale, eriti automaksule ja KOV tulubaasi ümberjagamisele. Kriitika on suunatud nii menetluslikele vigadele (põhiseadusvastane kokkusidumine) kui ka sisulisele kahjulikkusele, süüdistades valitsust "maksusõjas oma rahva vastu" ja juhtimiskriisis. Kõneleja rõhutab, et maksupoliitika halvendab Eesti regionaalset tasakaalu ja lööb eelkõige vaesemat elanikkonda.

14 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust seadusloome protseduurides ja maksukorralduses, viidates põhiseaduslikkuse ja Maksukorralduse seaduse nõuete rikkumisele. Eriti rõhutatakse vajadust detailse mõjuanalüüsi järele konkreetsete sihtrühmade (nt lasterikkad pered, maaelanikud) kohta, mitte abstraktse keskmise inimese kohta. Samuti on esitatud argumenteeritud seisukohti regionaalpoliitika ja ühistranspordi korraldamise majanduslikust loogikast.

14 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on teravalt kriitiline ja võitluslik, kasutades tugevaid ja hukkamõistvaid väljendeid (nt "täielik rumalus," "pahupidi regionaalpoliitika," "jaga-ja-valitse-eelnõu"). Apelleeritakse nii loogikale (mõjuanalüüsi puudumine) kui ka emotsioonidele, rõhutades maksude ebaõiglast mõju maaelanikele. Kõne on formaalne, esitatakse fraktsiooni nimel, ning sisaldab korduvaid viiteid naaberriikide (Läti, Leedu, Soome) erinevatele poliitilistele valikutele.

14 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja on istungjärgul väga aktiivne, pidades kaks pikka kõnet fraktsiooni nimel (Automaks ja KOV tulubaas) ning esitades korduvalt protseduurilisi palveid muudatusettepanekute hääletamiseks. Tegevusmuster on keskendunud opositsioonilisele sekkumisele ja seadusloome protsessi pidurdamisele.

14 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine vastane on Vabariigi Valitsus ja koalitsioon, keda kritiseeritakse valede poliitiliste valikute ja juhtimiskriisi eest, mis on viinud Eesti maksusõjani oma rahva vastu. Kriitika on suunatud nii poliitilisele sisule (automaks on vastuolus julgeolekupoliitikaga) kui ka protseduuridele (muudatusettepanekute põhiseadusvastane kokkusidumine). Kompromissi asemel taotletakse eelnõude lugemise katkestamist.

14 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostöö on selgelt fraktsioonisisene, kuna kõned esitatakse Isamaa fraktsiooni nimel. Ristparteiline koostöö puudub, kuid kõneleja apelleerib välisele institutsioonile, avaldades lootust, et president jääb põhiseaduse kaitsele ja seadust välja ei kuuluta.

14 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Regionaalne fookus on äärmiselt tugev ja keskendub maapiirkondade ning hõredalt asustatud alade elanike kaitsmisele. Rõhutatakse, et automaks ja ühistranspordivõrgu kärpimine löövad just maainimesi, kellele auto on vältimatult vajalik, ning kritiseeritakse avalike teenuste tsentraliseerimist linnadesse. Poliitikat nimetatakse "pahupidi regionaalpoliitikaks."

14 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Kõneleja vastandub uute maksude (Automaks, käibemaks, aktsiisid, ettevõtete tulumaks) kehtestamisele, mis laekuvad riigieelarvesse, väites, et need löövad vaesemat elanikkonda ja maapiirkondi. Toetab regionaalset tasandamist, kuid nõuab, et see toimuks riigi tulude arvelt, mitte omavalitsuste vahel ümberjagamise teel. Leiab, et riik peaks soodustama autostumist maapiirkondades, kuna see on riigile odavam kui kuluka ühistranspordi korraldamine.

14 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalsete teemade käsitlus keskendub maksude majanduslikule mõjule haavatavatele sihtrühmadele, nagu lasterikkad pered ja puuetega inimesed, kellele automaksukoormus langeb kõige valusamalt. Kritiseeritakse uue bürokraatia loomist toetuste süsteemi kaudu puuetega inimeste jaoks.

14 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on valitsuse kahe peamise eelnõu (Automaks ja KOV tulubaasi ümberjagamine) vastustamisel. Kõneleja roll on tugev oponent, kes teeb ettepaneku teine lugemine katkestada, et anda võimalus eelnõusid paremaks teha ja vältida nende vastuvõtmist praegusel kujul.

14 Analüüsitud kõnesid