Istungi profiil: Helir-Valdor Seeder
XV Riigikogu, III istungjärk, infotund
2024-02-07
Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugevalt valitsuse maksutõusude, eriti automaksu, vastane, nimetades seda "rumaluseks." Ta esitab alternatiivse poliitilise ettepaneku loobuda maksuküüru kaotamisest, et vältida uusi makse. Lisaks rõhutab ta vajadust parandada Riigikogu infotunni protseduurilist efektiivsust, et tagada ministrite võrdsem vastamisaeg.
3 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust Riigikogu töökorralduse ja infotunni reeglite osas, teades küsimuste järjekorda ja jaotamise põhimõtteid. Samuti on tal detailne teadlikkus maksupoliitikast, kritiseerides automaksu eelnõu toorust ja küsides spetsiifiliste sõidukite (traktorid, ATV-d, vanasõidukid) maksustamise kohta.
3 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on kriitiline ja otsene, kasutades tugevaid hinnanguid nagu "rumalus" valitsuse maksupoliitika kirjeldamiseks. Ta kasutab nii protseduurilist loogikat (infotunni jaotus) kui ka majanduslikke argumente (konkurentsivõime, toimetulek) oma seisukohtade põhjendamiseks. Tone on ametlik, kuid sisaldab teravat poliitilist rünnakut.
3 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja osaleb aktiivselt Riigikogu infotunnis, keskendudes parlamendi rutiinsetele järelevalvemehhanismidele. Ta viitab peaministri iganädalasele ja teiste ministrite paari kuu tagant toimuvale osalemisele infotunnis, püüdes parandada info jagamise korda.
3 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine vastasseis on suunatud valitsuse maksupoliitikale, mida kritiseeritakse kui majanduse konkurentsivõimet ja inimeste toimetulekut halvendavat. Kriitika on nii sisuline (automaks on rumalus) kui ka protseduuriline (eelnõu on toores ja ignoreerib koalitsioonipartneri ettepanekuid). Ta kritiseerib peaministrit otseselt, küsides, miks ta ei arvestanud oma erakonnakaaslase ettepanekuid.
3 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Protseduurilistes küsimustes aktsepteerib ta olemasolevat konsensuslikku lähenemist, kuid pakub parendusi efektiivsuse nimel. Poliitika osas rõhutab ta valitsuse sisemise koostöö puudumist, tuues esile peaministri suutmatuse arvestada kultuuriministri ettepanekutega vanasõidukite maksust vabastamise osas.
3 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Kõneleja keskendub regionaalsetele probleemidele, rõhutades, et automaks süvendab ebavõrdsust väljaspool suuremaid linnasid elavate inimeste jaoks. Ta rõhutab auto tähtsust tarbesõidukina piirkondades, kus puudub piisav ühistranspordivõrk, eriti võrreldes Tallinna tasuta ühistranspordiga.
3 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majandusvaated on tugevalt maksutõusude vastased, kuna need vähendavad ettevõtluse konkurentsivõimet ja halvendavad inimeste toimetulekut. Ta peab valitsuse maksutõuse "majanduse ravimiseks" ebaefektiivseks. Ta eelistab vältida uusi makse, soovitades selle asemel jätta ära olematu maksuküüru kaotamise, mis tooks suurema rahalise võidu.
3 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Ei ole piisavalt andmeid.
3 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine seadusandlik fookus on automaksu eelnõu vastustamisel, mida ta peab tooresks ja halvasti ettevalmistatuks. Ta rõhutab parlamendi võimalust jätta jõustumata maksuküüru kaotamine, mis on tema hinnangul mõistlikum alternatiiv uute maksude kehtestamisele. Ta on aktiivne seadusandluse kriitik ja vastustaja.
3 Analüüsitud kõnesid