Päevakorra profiil: Helir-Valdor Seeder
Arupärimine regionaalsete esindajate kohta (nr 706)
2025-02-17
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugevalt opositsiooniline, keskendudes regionaalpoliitika ja halduskorralduse vigadele. Kõige teravamalt vastustatakse uute regionaalsete haldusüksuste loomist ja automaksu, mida peetakse maainimesevaenulikuks. Kriitika on suunatud valitsuse praktilistele tulemustele ja haldusreformi kulukusele, rõhutades, et varasem reform läks maksumaksjale kallimaks. Poliitiline raamistik on tugevalt tulemuspõhine, kritiseerides loosungite ja tegelikkuse lahknevust.
4 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust regionaalhalduse, haldusreformi finantsmõjude ja maakondlike arenduskeskuste ümberkorraldamise teemadel. Ta viitab Rahandusministeeriumi ametlikule vastusele haldusreformi kulukuse kohta ja kasutab argumente ajalooliste haldusjaotuste (maakonnad) optimaalsuse kohta. Lisaks toob ta konkreetseid näiteid riigiasutuste (kohtumaja, MTA, töötukassa) lahkumisest Põlva maakonnast.
4 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on teravalt kriitiline ja võitluslik, kasutades tugevaid emotsionaalseid väljendeid (nt "Tule taevas appi!", "kõige ebaõiglasem maks") ja süüdistades ametnikke "kurja plaani" elluviimises. Kõneleja nõuab ministrilt konkreetseid kommentaare, mitte ametnike poolt ettevalmistatud materjali ettelugemist. Ta tasakaalustab loogilisi argumente (haldusreformi kallinemine) emotsionaalse apellatsiooniga maainimeste olukorrale.
4 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Tegevusmuster piirdub arupärimise esitamise ja sellele järgnevate täiendavate küsimuste esitamisega Riigikogu istungil. Kõneleja viitab varasematele aruteludele (nt tuuleparkide teema) ja teiste ministrite käitumisele arupärimistel.
4 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamised vastased on keskvalitsus, eriti regionaalminister, keda süüdistatakse parteipoliitikas ja regionaalpoliitika eiramises. Eriti intensiivselt kritiseeritakse ametnikke, kes töötavad kabinetivaikuses välja ebaloogilisi halduskavasid, mille eesmärk on vabaneda kohalikest omavalitsustest kui partneritest. Kriitika on suunatud nii poliitilistele otsustele (automaks) kui ka protseduuridele (konsulteerimise puudumine).
4 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja kritiseerib keskvalitsuse ja kohalike omavalitsuste vahelist halba koostööd ning rõhutab vajadust suhelda 15 maakonnaga ja kasutada olemasolevaid omavalitsuste liite riigi partnerina. Ta on vastu abstraktsetele, kõiki kaasavatele leppele, millel puudub praktiline sisu ja kontakt reaalse eluga. Ta toetab läbimõeldud riiklike maavalitsuste taastamist, et luua riigile maakondlik partner.
4 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on tugevalt regionaalne, rõhutades maapiirkondade muresid ja vajadust säilitada 15 maakonda optimaalse regionaalse haldusüksusena. Eraldi tuuakse näiteid Põlva maakonnast riigiasutuste lahkumise kohta ning kritiseeritakse Euroopa Liidu raha ebavõrdset jaotust, kus 90% läheb "kuldsesse ringi". Kõneleja rõhutab, et maakondlik jaotus on ajalooliselt ja kultuuriliselt välja kujunenud.
4 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majandusvaated on suunatud maksupoliitika kriitikale, eriti automaksu ebaõiglusele, mis karistab hajaasustusega piirkondade elanikke. Ta kritiseerib haldusreformi kui maksumaksjale kallimat lahendust ja Euroopa Liidu raha jagamist, mis on kontsentreerunud Tallinna ümbrusesse. Ta toetab lahendusi, mis võimaldaksid maainimestel ise oma transporti finantseerida, kuna riik ei suuda rahuldavat ühistranspordivõrku tagada.
4 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalprobleemidest rõhutatakse maapiirkondade elanike olukorda, keda karistab automaks ja kelle elukvaliteeti halvendab riigiasutuste (töötukassa, kohtumaja) ja erasektori teenuste lahkumine. Peamine mure on sotsiaalne õiglus ja teenuste kättesaadavus hajaasustusega aladel, kus ühistransport on järjest hõredam.
4 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on suunatud valitsuse haldusreformi kavadele vastuseismisele, eriti uute, ebaloogiliste regionaalsete piirkondade ja piirkonnajuhtide loomisele. Kõneleja toetab riiklike maavalitsuste taastamist uute funktsioonidega, et luua optimaalne regionaalse juhtimise üksus. Ta viitab ka tuuleparkide mõjude ja kompensatsioonide teema olulisusele maapiirkondades.
4 Analüüsitud kõnesid