Päevakorra profiil: Helir-Valdor Seeder

Segadust tekitav asendustegevus

2024-12-11

XV Riigikogu, IV istungjärk, infotund

Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugevalt valitsuse tegevuse vastane, süüdistades seda vajalike otsuste asendamises mittevajaliku bürokraatia ja segadust tekitava asendustegevusega. Kriitika on suunatud konkreetsete poliitiliste tulemuste puudumisele hariduse ja ühistranspordi rahastamise vallas. Rõhutatakse vajadust järgida traditsioonilisi läbirääkimisprotsesse kohalike omavalitsustega, mitte luua uusi arusaamatuid regionaalseid struktuure. Seisukoht on tugevalt tulemuspõhine ja protseduuriline.

2 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust kohalike omavalitsuste rahastamise, riigieelarve strateegia ja ühistranspordikorralduse teemadel, kasutades termineid nagu "eelarvestrateegia" ja "liikuvusreform". Eriti rõhutatakse teadmisi põhiseaduse muutmise protseduuridest ja juriidiliste ekspertide seisukohtadest valimisõiguse küsimuses. Ta viitab otseselt sellele, et koalitsiooni pakutud lahendust ei toeta ükski konsulteeritud jurist ega ekspert.

2 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on kriitiline ja formaalne, kuid säilitab viisakuse ("Auväärt minister!", "lubage mul jääda viisakalt eriarvamusele"). Kasutatakse korduvalt terminit "asendustegevus" valitsuse tegevuse iseloomustamiseks ning rõhutatakse konkreetsete rahaliste kohustuste ja katte puudumist. Apelleeritakse loogikale ja protseduuride järgimisele, süüdistades valitsust poliitilises kemplemises ja vandenõuteooriate levitamises.

2 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Andmed piirduvad kahe kõnega ühel kuupäeval (2024-12-11), mis viitab aktiivsusele Riigikogu istungitel, kus arutatakse ministrite tegevust ja riigieelarvet. Tegevusmuster on suunatud valitsuse tegevuse ja eelarveplaanide otsesele küsimuse alla seadmisele.

2 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamised vastased on valitsusliikmed, eriti haridusminister ja regionaalminister, ning sotsiaaldemokraadid seoses põhiseaduse muudatusega. Kriitika on intensiivne ja keskendub protseduurilistele vigadele, nagu traditsiooniliste läbirääkimiste ignoreerimine ja raha raiskamine ebaefektiivsele tegevusele. Valitsuse tegevust nimetatakse ebamõistlikuks vandenõuteooriaks ja poliitiliseks kemplemiseks.

2 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja kritiseerib valitsuse poolt pakutud koostöövorme (Hariduslepe, regionaalsed kokkulepped) kui konkreetsete tulemusteta "hullutamist". Ta toetab koostööd, mis toimub traditsiooniliste ja aastakümneid toiminud läbirääkimiste raames kohalike omavalitsuste esinduskoguga, kus fikseeritakse ülesanded ja rahastamine.

2 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Tugev regionaalne fookus on kohalike omavalitsuste (KOV) rahastamisel, eriti hariduskulude katmisel ja ühistranspordi korraldamisel. Vastustatakse regionaalministri plaane moodustada arusaamatuid regioonide struktuure ja luua uusi keskvalitsuse käepikendusi, rõhutades olemasolevate omavalitsuste rolli.

2 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majandusvaated keskenduvad eelarvedistsipliinile ja läbipaistvusele, nõudes, et poliitilistel kokkulepetel (nt õpetajate palgad, ühistransport) oleks konkreetne rahaline kate riigieelarves ja eelarvestrateegias. Kritiseeritakse raha ja energia kohutavat kulutamist asendustegevusele, mis ei lahenda tegelikke rahastamisprobleeme.

2 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalvaldkonnas käsitletakse hariduspoliitikat, eriti õpetajate palga ja kutsehariduse rahastamise puudumist Haridusleppes. Tugev seisukoht on võetud kohalike omavalitsuste valimisõiguse piiramise osas, toetades põhiseaduse muutmist, et hääleõigus oleks ainult Eesti ja EL-i kodanikel, välistades agressorriigi kodanikud ja kodakondsuseta isikud.

2 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on põhiseaduse muudatusel, mis puudutab valimisõigust kohalikel valimistel, olles vastu koalitsiooni eelnõule, mida eksperdid peavad põhiseadusega vastuolus olevaks. Toetatakse lihtsat muudatust, mis fikseeriks hääleõiguse ainult Eesti ja EL-i kodanikele. Samuti nõutakse konkreetsete rahastamisotsuste lahendamist järgmise aasta riigieelarves ühistranspordi ja hariduskulude katteks.

2 Analüüsitud kõnesid