Istungi profiil: Urmas Reinsalu
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
2024-10-22
Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon keskendub teravalt ettevõtete halduskoormuse hüppelisele kasvule majanduslanguse keskkonnas. Kõneleja vastandub valitsuse poliitikale, süüdistades seda koalitsioonileppe lubaduste rikkumises bürokraatia vähendamise osas, nimetades seda "valelikuks poliitikaks". Seisukoht on tugevalt vastanduv ja põhineb valitsuse tegevuse ebaefektiivsuse ja ebaaususe kriitikal. Eesmärk on vältida uue bürokraatliku normi jõustumist, mis ei vasta lubatud "üks sisse, üks välja" reeglile.
6 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab üles sügavat asjatundlikkust rahanduse ja halduskoormuse arvutamise vallas, nõudes korduvalt seaduseelnõu konsolideeritud maksumuse täpset matemaatilist tehet. Ta viitab spetsiifilistele andmetele seletuskirjast (lehekülg 44) ja esitab oma arvutused (36 miljonit eurot lisakulu), rõhutades detailide olulisust. Kasutatakse tehnilisi termineid nagu "kestlikkusaruanne" ja "audiitorkontrolli teostamise kulu".
6 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on väga võitlev, nõudlik ja süüdistav, keskendudes ministri vastuste puudulikkusele ja kõrvalehiilimisele ("kõrvalehiilimine ja vingerdamine"). Kõneleja esitab korduvalt samu konkreetseid küsimusi, süüdistades valitsust valetamises ja küünilises käitumises. Kasutatakse formaalset, kuid teravat keelt, nõudes istungi juhatajalt isegi ministri vastuse tõlkimist, mis rõhutab frustratsiooni ja objektiivse info puudumist.
6 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõik kõned toimusid ühel täiskogu istungi päeval, näidates aktiivset osalemist seadusandlikus debatis ja valitsuse esindajate küsitlemist. Tegevusmuster seisneb korduvates ja järjekindlates küsimustes ühel kriitilisel teemal, püüdes sundida valitsust esitama konkreetseid rahalisi andmeid.
6 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine vastasseis on suunatud valitsusele ja rahandusministrile (härra Ligi), keda kritiseeritakse nii eelnõu sisuliste puuduste kui ka ebaausa käitumise eest parlamendi ees. Kriitika on intensiivne, süüdistades valitsust koalitsioonileppe rikkumises ja poliitika valelikkuses, kuna lubadust halduskoormust mitte suurendada peetakse utoopiliseks. Kõneleja teeb ettepaneku eelnõu tagasi lükata kui "kõlbmatu".
6 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostöövalmidus puudub; kõneleja väljendab sügavat pettumust valitsuse esindaja vastuste puudumise üle ja nõuab eelnõu tagasi lükkamist. Viidatakse Isamaa erakonna vastuseisule algatusele. Puuduvad viited kahepoolsele või erakondadeülesele koostööle.
6 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on laiapõhjaline, hõlmates Eesti majanduse terviklikke huve ja konkurentsivõimet regioonis, samuti Euroopa Liidu tasandi regulatsioonide ratsionaalsust. Konkreetne regionaalne või kohalik fookus puudub, keskendutakse riiklikule majanduskeskkonnale.
6 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majandusvaated on tugevalt ettevõtluskesksed, rõhutades vajadust vähendada bürokraatiat ja halduskoormust majanduslanguse ajal. Kõneleja kritiseerib valitsust majanduse selgroogu murdvate lisakoormiste ja maksutõusude (miljard eurot) kehtestamise eest, mis pikendavad majanduslangust. Uue regulatsiooni (34 miljonit eurot netokulu) kehtestamist peetakse Eesti majandushuvidele mittevastavaks ja vastutustundetuks.
6 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Not enough data
6 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on Raamatupidamise seaduse muutmise eelnõu vastustamisel, mis kehtestab ettevõtetele kestlikkusaruannete koostamise kohustuse. Kõneleja on algatuse tugev vastane, nõudes selle tagasilükkamist esimesel lugemisel, kuna see toob kaasa hüppelise halduskoormuse kasvu.
6 Analüüsitud kõnesid