Istungi profiil: Urmas Reinsalu

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

2025-06-17

Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugevalt eelnõu vastu, mis puudutab andmekaevet, isikute profileerimist ja superandmebaasi loomist, rõhutades, et see on samm teadmatusse. Seisukoht on väärtuspõhine, keskendudes vabaduse ulatusele ja õigusliku pretsedendi loomise ohtudele Eesti õiguskorras. Esindatakse Isamaa fraktsiooni seisukohta, tehes ettepaneku eelnõu teine lugemine katkestada. Poliitiline raamistik on kriitiline valitsuse tegevuse suhtes, mis rikub hea õigusloome põhimõtteid.

3 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib põhjalikke teadmisi õigusloome protseduuridest (nt väljatöötamiskavatsuseta menetlemine, kooskõlastustabel) ja andmetöötluse tehnilistest aspektidest (andmekaeve, profileerimine, depersonifitseerimine, superandmebaas). Samuti on esile toodud asjatundlikkus rahapesu tõkestamise ja finantskuritegevuse (e-residentsus, krüptoraha regulatsioon, tegelikud kasusaajad) valdkonnas. Kasutatakse spetsiifilisi juriidilisi termineid nagu "pretsedent" ja "pangasaladus".

3 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on kriitiline, analüütiline ja kiireloomuline, keskendudes peamiselt õiguslikele ja menetluslikele argumentidele. Kasutatakse tehnilist ja formaalset keelt, rõhutades eelnõu mõju tahtlikku pisendamist ja sisulise dialoogi puudumist. Kõneleja esitab korduvalt küsimusi (nt õiguskantsleri seisukoht, pretsedendi olemasolu) ja hoiatab ühiskonna teadmatusse astumise eest.

3 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja viitab hiljutisele suhtlusele ettevõtjate ja ajakirjanikega, kellega kõneldi "eile ja täna", et hinnata ühiskonna teadlikkust eelnõust. Tegevusmuster on seotud parlamendi istungite ja komisjonide tööga, esitades korduvaid küsimusi eelnõu ettekandjale.

3 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine kriitika on suunatud koalitsiooni ja valitsuse vastu eelnõu menetlemise tempo ja viisi pärast, süüdistades neid hea õigusloome põhimõtete rikkumises. Kriitika on ka sisuline, puudutades rahapesu ja kaughasartmängu tegelikke kasusaajaid, keda seostatakse hämara tegevusega Vene, Valgevene ja Gruusia kodanikega. Vastuseisu intensiivsus on kõrge, kuna nõutakse teise lugemise katkestamist.

3 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja rõhutab sisulise dialoogi ja ühiskondliku kokkuleppe puudumist eelnõu menetlemisel. Koostöö vallas tehakse ettepanek valitsusele küsida arvamust ettevõtjate nõukojalt, viidates vajadusele kaasata laiem ring huvigruppe.

3 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on riiklikul tasandil (Eesti õiguskord, andmebaasid) ja rahvusvahelistel finantskuritegevuse riskidel, viidates rahapesuskandaalidele ja kaughasartmängu tegelikele kasusaajatele välisriikidest (Vene, Valgevene, Gruusia kodanikud).

3 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majandusvaated keskenduvad finantsregulatsioonile ja rahapesu tõkestamisele, tunnistades varasemaid probleeme (pangaskandaalid, krüptoraha). Kriitikat pälvib plaan muuta Eestit kaughasartmängu keskuseks seoses hämarate tegelike kasusaajatega. Rõhutatakse pangasaladuse tagamise ja ettevõtjate (Pangaliit, ettevõtjate nõukoda) kaasamise olulisust.

3 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne küsimus on isikuvabaduste ja riikliku järelevalve vaheline tasakaal. Kõneleja hoiatab, et kiirkorras vastuvõetav seadus avab ukse isikute profileerimisele ja andmete ulatuslikule töötlemisele, mis ohustab vabaduse ulatust ühiskonnas, kuna puudub sisuline arutelu andmete kogumise piiride üle.

3 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on eelnõul, mis puudutab kesksete registrite päringusüsteemi loomist ja andmekaeve meetodite kasutuselevõttu rahapesu tõkestamiseks. Kõneleja on selle eelnõu tugev vastane, kritiseerides selle kiirmenetlust (jõustumine 1. juulist) ja tehes ettepaneku teine lugemine katkestada.

3 Analüüsitud kõnesid