Päevakorra profiil: Urmas Reinsalu

Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele algatada Euroopa Liidus läbirääkimised kestlikkusaruannete koostamise kohustuse kehtetuks tunnistamiseks" eelnõu (601 OE) esimene lugemine

2025-05-21

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Kõneleja on Isamaa esindajana tugevalt vastu Euroopa Liidu õigusest tulenevale kestlikkusaruannete kohustusele, pidades seda ideoloogiliseks initsiatiiviks, mis ohustab ettevõtlusvabadust ja konkurentsivõimet. Poliitiline seisukoht on tugevalt väärtuspõhine (vabaduse idee) ja tulemuspõhine (halduskoormus), nõudes nii siseriikliku kohustuse edasilükkamist kui ka kogu bürokraatia püramiidi tingimusteta kõrvaldamist EL-i õigusest.

9 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib põhjalikke teadmisi Euroopa Liidu õigusest (CSRD, Fit for 55, ETS2), Eesti seadusandlusest (raamatupidamise seadus) ja finantsmajanduslikust analüüsist. Ta kasutab spetsiifilist terminoloogiat (halduskoormus, finantsmajanduslik analüüs, Coreper) ja esitab konkreetseid kulusid puudutavaid hinnanguid (36 miljonit eurot kestlikkusaruannete puhul, 200 miljonit eurot elektrienergia tasude puhul).

9 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kõne on analüütiline, kriitiline ja võitluslik, kasutades tugevaid süüdistusi valitsuse aadressil (tahtlikult ja süsteemselt ühiskonda eksitatud, valetatud ja petetud). Apellatsioonid on peamiselt loogilised ja faktipõhised, tuginedes numbritele ja õigusriigi põhimõtetele, vastandades valitsuse tegevust seadustele ja ratsionaalsusele.

9 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja on aktiivne Riigikogu menetlustes, viidates hiljutistele hääletustele (neli kuud tagasi), tänasele infotunnile ja Isamaa algatatud eelnõule. Ta on kursis nii Euroopa Liidu asjade komisjoni (ELAK) kui ka Coreperi (alaliste esindajate komitee) hiljutiste otsuste ja arutelude dünaamikaga.

9 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine kriitika on suunatud valitsusele ja Reformierakonnale, keda süüdistatakse ideoloogilise agenda pealesurumises, sisulise mõjuanalüüsi puudumises ja kohustuste hiilivas kehtestamises. Kriitika on protseduuriline (ELAK protokollid vs. Eesti seadused) ja poliitiline, seades kahtluse alla valitsuse poliitilise käsitluse olemasolu.

9 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja viitab koostööle ettevõtlusorganisatsioonidega, kes on samuti palunud regulatsioonide edasilükkamist. Ta on skeptiline valitsuse väidete suhtes Euroopa Liidu asjade komisjonis saavutatud positsioonide osas ning rõhutab Isamaa algatuse paatost ja vajadust parlamendi täiskogu selge mandaadi järele.

9 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on suunatud Eesti ettevõtluse ja majanduse konkurentsivõimele ning kapitalile ligipääsetavusele, asetades selle laiemasse üleeuroopalise deindustrialiseerimise ja regulatiivse koormuse konteksti. Regionaalne fookus on Eesti riiklik ja Euroopa Liidu tasand.

9 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Kõneleja on tugev turumajanduse pooldaja, rõhutades ettevõtete peamist ülesannet kasumi teenimises ja ühiskonna heaolu kasvatamises. Ta on radikaalselt vastu regulatiivsele koormusele, mis piirab ettevõtlusvabadust ja suurendab elukallidust (viidates jäätmereformile, elektrienergia tasudele ja kestlikkusaruannetele).

9 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalseid küsimusi käsitletakse majandusvabaduse kontekstis, kritiseerides ideoloogiliste arusaamade pealesurumist ettevõtlusele. Eraldi mainitakse vastuseisu börsiettevõtete sookvootidele, mis on samuti vastuolus majandusvabaduse ideega.

9 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine seadusandlik prioriteet on kestlikkusaruannete koostamise kohustuse kehtetuks tunnistamine või edasilükkamine, milleks Isamaa on esitanud eelnõu. Kõneleja on algataja ja vastustaja rollis, kritiseerides valitsuse poolt jõustatud õigusakte (sh raamatupidamise seaduse muudatused, jäätmereformi eelnõu ja energiatasud).

9 Analüüsitud kõnesid