Päevakorra profiil: Urmas Reinsalu
Elektrituruseaduse muutmise seaduse eelnõu (555 SE) teine lugemine
2025-04-23
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugevalt eelnõu 555 SE vastu, rõhutades valitsuse käpardlikkust ja läbipaistmatust uute tasude kehtestamisel, mis lisavad tarbijatele ja ettevõtetele hinnanguliselt 160 miljonit eurot lisakulu. Positsioon on intensiivselt tulemuspõhine, keskendudes negatiivsele majandusmõjule ja varustuskindluse puudumisele. Kõneleja nõuab, et enne selektiivsete kohustuste kehtestamist töötataks välja terviklik energiamajanduse arengukava.
11 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib kõrget tehnilist ja finantsalast asjatundlikkust elektriturul, kasutades spetsiifilisi termineid (sagedusreserv, saartalitlus, TSO, bilansireserv) ja esitades detailseid arvestuslikke numbreid. Esitatakse prognoose uute tasude maksumuse kohta (120 miljonit pluss 40 miljonit eurot) ning viidatakse rahvusvahelistele sõltumatutele energiakauplejatele ja turuosalistele. Samuti tuuakse näiteid Kiisa jaama müügituludest (4000 eurot megavati eest) ja Eesti elektrituru kogumahust (700 miljonit eurot).
11 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on väga võitluslik, kiireloomuline ja süüdistav, kasutades teravaid väljendeid nagu "käpardlikkus", "korralagedus" ja "vastutustundetu agenda". Kõneleja kombineerib detailseid finantsandmeid ja tehnilist argumentatsiooni emotsionaalsete apellidega, seades kahtluse alla valitsuse juhtide kompetentsi ja läbipaistvuse ("mis põrsa kotis ostmine meil praegu käib?"). Tone on kriitiline ja nõudlik, rõhutades vajadust otsuste revideerimiseks.
11 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Tegevusmuster on koondunud intensiivsele osalemisele seaduseelnõu teisel lugemisel, esitades korduvalt konkreetseid küsimusi ettekandjale ja teistele valitsuse esindajatele. Kõneleja viitab varasematele avalikele sündmustele ja ministrite väljaütlemistele (nt Estlink 2 sabotaaž, jaanuari prognoosid). Tegevus kulmineerub ettepanekuga lugemine katkestada.
11 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine vastane on valitsuskoalitsioon, keda kritiseeritakse teravalt poliitilise suutmatuse ja ebakompetentsuse eest energeetikaküsimustes. Kriitika on suunatud nii poliitika (uute tasude kehtestamine, otsustamatus Kiisa jaama osas) kui ka isikliku tasandi vastu, heites ette peaministrile (Michal) ja endisele kliimaministrile (Alender) valeprognoose ja lühikest mälu. Kompromiss on välistatud, kuna tehakse ettepanek eelnõu lugemine katkestada.
11 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja tegutseb Isamaa nimel ja otsib aktiivselt toetust teistelt opositsioonijõududelt, kutsudes Sotsiaaldemokraate üles toetama Isamaa ettepanekut lugemise katkestamiseks. Tunnustatakse Sotsiaaldemokraatide (Läänemets) kriitilist hinnangut valitsuse kompetentsile, näidates valmidust koostööks ühise eesmärgi nimel.
11 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on selgelt riiklikul tasandil, käsitledes Eesti elektrituru mahtu, varustuskindlust ja Narva ning Kiisa jaamade rolli. Mainitakse ka Euroopa Liidu tasandi kohustusi (CO2 kvoodid, meretuuleparkide subsideerimine), kuid seda Eesti siseriikliku mõju ja majanduskeskkonna kontekstis.
11 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majandusvaated on tugevalt uute avalik-õiguslike maksude ja tasude vastased, kuna need suurendavad inflatsiooni ja halvendavad Eesti majanduskeskkonda. Kõneleja rõhutab vajadust konkurentsivõimelise elektrihinna ja pikaajalise varustuskindluse järele. Kritiseeritakse valitsuse tegevusetust, mis viis Eesti Energia reitingu languseni ja intressikulude suurenemiseni miljonite eurode võrra.
11 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Andmeid ebapiisavalt.
11 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine seadusandlik fookus on Elektrituruseaduse muutmise eelnõu (555 SE) tagasilükkamine või teise lugemise katkestamine läbipaistmatuse ja vastutustundetuse tõttu. Laiem prioriteet on energiamajanduse arengukava (EMAK) väljatöötamine enne selektiivsete kohustuste kehtestamist tarbijatele, et tagada pikaajaline ja põhimõtteline energiapoliitiline käsitlus.
11 Analüüsitud kõnesid