Päevakorra profiil: Urmas Reinsalu
Atmosfääriõhu kaitse seaduse ja teiste seaduste muutmise seaduse (kasvuhoonegaaside heitkogustega kauplemise süsteemi direktiivi muudatuste osaline ülevõtmine) eelnõu (667 SE) teine lugemine
2025-09-10
XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugevalt eelnõu 667 SE vastu, keskendudes selle tagasiulatuvale mõjule ja vastuolule õiguspärase ootuse ning põhiseaduslike põhimõtetega. Sõnavõtud on väärtuspõhised ja protseduurilised, hoiatades "õigusvoluntarismi" eest ning rõhutades vajadust kaitsta ettevõtluskeskkonda põhiseadusvastaste seaduste eest. Vastuseis on intensiivne ja keskendub riigi tegevuse õiguslikule legitiimsusele.
8 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust põhiseadusõiguse (õiguspärane ootus, tagasiulatuva mõju keeld) ja seadusandliku protseduuri osas, nõudes selgitusi õigus- ja analüüsiosakonna memorandumi kohta. Eelkõige on esitatud detailseid küsimusi meretranspordi maksustamise ja riikliku toetuse numbrite ning ajakava kohta, viidates prognoositavale maksukasvule (üle 10 miljoni euro 2027. aastaks).
8 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on kriitiline, nõudlik ja protseduuriline, muutudes kohati võitlevaks, eriti kui vaidlustatakse komisjoni esindaja vastuste õigsust ("sisulise vastuse, mis osutus valeks"). Kasutatakse tugevaid kujundlikke väljendeid ("Münchhauseni vigur", "nurga tagant maksta toetust", "õigusnihilism") ning rõhutatakse loogilist ja õiguslikku argumentatsiooni.
8 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Tegevusmuster on intensiivne ja keskendunud ühele konkreetsele seadusandlikule arutelule (eelnõu 667 SE teine lugemine), kus esitatakse korduvaid ja täpsustavaid küsimusi. Kõneleja viitab ka isiklikele vestlustele ettevõtjatega (Tallink), et kontrollida komisjoni esitatud informatsiooni õigsust.
8 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Vastasseis on suunatud eelnõu esitlevale komisjonile ja selle esindajale (Tarmo), kelle antud informatsiooni (eriti Tallinki protestide puudumise kohta) peetakse valeks ja puudulikuks. Kriitika on intensiivne, keskendudes protseduurilisele ebakvaliteedile, tegelike protestide varjamisele ja põhiseadusvastasuse ohule. Kõneleja heidab ette "üleolevat käitumist" ja õigusvoluntarismi.
8 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Ei ole piisavalt andmeid.
8 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on riiklik ja sektoripõhine, keskendudes Eesti meretranspordi ja suurettevõtete maksustamisele seoses EL-i direktiivi ülevõtmisega. Konkreetselt nimetatakse Tallinki, Eesti Laevaomanike Liitu, Viru Keemia Gruppi ja Kaubandus-Tööstuskoda, rõhutades nende muret eelnõu põhiseadusvastasuse pärast.
8 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majandusvaated on kriitilised uute maksukoormiste kehtestamise suhtes, eriti kui need on tagasiulatuva mõjuga ja rikuvad õiguspärase ootuse põhimõtet. Nähakse riigi tegevust ebaloogilisena ja ebaefektiivsena (maksustamine ja seejärel toetuse maksmine "Münchhauseni viguriga") ning kaitstakse ettevõtluskeskkonda õigusliku stabiilsuse nõudega.
8 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Ei ole piisavalt andmeid.
8 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on eelnõu 667 SE (kasvuhoonegaaside heitkogustega kauplemise süsteemi direktiivi ülevõtmine) vastustamisel ja selle põhiseaduslikkuse kontrollimisel. Kõneleja tegutseb protseduurilise valvekoerana, nõudes komisjonilt täielikku informatsiooni huvirühmade protestide ja õigusliku analüüsi kohta enne muudatusettepanekute hääletamist.
8 Analüüsitud kõnesid