Päevakorra profiil: Urmas Reinsalu
2024. aasta riigieelarve seaduse muutmise seaduse eelnõu (517 SE) teine lugemine
2024-11-13
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon keskendub tugevale vastuseisule valitsusliidu eelarvepoliitikale, eriti valitsemiskulude kasvatamisele ja maksutõusude pealesurumisele. Kõneleja rõhutab parlamendi töökorra tagamise ja seaduserikkumiste vältimise põhimõttelist tähtsust, süüdistades koalitsiooni demokraatlike protsesside lämmatamises. Seisukoht on tugevalt poliitika- ja väärtuspõhine, pakkudes Isamaa alternatiivi riigi rahanduse jätkusuutlikuks juhtimiseks. Poliitika eesmärk on vähendada valitsemiskulusid ja ülekantava raha mahtu, et vältida maksutõuse.
6 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab üles sügavat asjatundlikkust riigieelarve ja rahanduspoliitika valdkonnas, kasutades tehnilisi termineid nagu "finantseerimistehingud" ja "programmipõhine loogika". Eriti tugev on teadmiste tase Riigikogu kodu- ja töökorra seaduse ning muudatusettepanekute menetlemise protseduuride osas, viidates konkreetsetele paragrahvidele. Ta kritiseerib Rahandusministeeriumi eelarvekirjeldusi (nt 3,6 miljonit eurot "Tõhusale riigile") kui eufemisme ja raha kantimist.
6 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on väga võitluslik, põhimõtteline ja süüdistav, rõhutades koalitsiooni "hämmastavat arrogantsust" ja "upsakust". Kasutatakse nii emotsionaalseid üleskutseid (usaldamatus, rahva hääle äravõtmine) kui ka loogilist, detailset argumentatsiooni seaduseparagrahvide ja eelarveridade osas. Kõneleja pöördub istungi juhataja poole, kutsudes teda üles olema "aus kohtumõistja" ja tegema otsuse "heauskselt dialoogi vaimus".
6 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Tegevusmustrid piirduvad käimasoleva Riigikogu täiskogu istungiga ja eelarve eelnõu menetlemise protseduuriliste vaidlustega. Kõneleja osaleb aktiivselt debatis, esitades korduvalt küsimusi ettekandjale ja istungi juhatajale konkreetsete eelarveridade ja protseduurireeglite kohta. Muude tegevuste või esinemiste kohta andmed puuduvad.
6 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Vastasseis on suunatud valitsusliidu ja Rahanduskomisjoni vastu, keda süüdistatakse seaduserikkumises ja Isamaa sisuliste ettepanekute hääletamisele toomata jätmises. Kriitika on intensiivne ja keskendub nii protseduurile ("väga halb pretsedent") kui ka poliitika sisule (raha kantimine, bluff). Kõneleja süüdistab koalitsiooni katses Isamaa poliitilist alternatiivi "kustutada" ja suurendada poliitilist vastasseisu.
6 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on tingimuslik, nõudes esmalt istungi juhatajalt seaduserikkumise parandamist ja eelnõu menetlemise katkestamist. Kõneleja kutsub üles dialoogile ja sirutab välja "sõbrakäe", kuid ainult eeldusel, et rahanduskomisjon viib muudatusettepanekute tabeli seadusega kooskõlla, võimaldades sisulist debatti ja hääletamist.
6 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Keskendumine on eranditult riiklikul tasandil, käsitledes Eesti majandust, riigi rahandust ja parlamendi töökorda. Mainitakse Eesti inimesi ja ettevõtteid seoses maksutõusude vältimise vajadusega. Piirkondlik fookus puudub.
6 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majandusvaated on tugevalt suunatud fiskaalsele distsipliinile ja valitsemiskulude vähendamisele, pakkudes alternatiivi maksutõusudele. Kõneleja nõuab valitsemiskulude vähendamist 200 miljoni euro võrra ja kritiseerib teravalt Rahandusministeeriumi administratiivkulude kasvatamist (nt 3,6 miljonit eurot "Tõhusale riigile"). Ta väljendab muret riigi raha juhtimise üle kontrolli kaotamise pärast.
6 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Andmed puuduvad.
6 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on 2024. aasta riigieelarve seaduse muutmise seaduse eelnõul (517 SE), mille menetlemise katkestamist nõutakse. Eesmärk on sundida parlamenti hääletama Isamaa sisuliste muudatusettepanekute üle, mis näevad ette valitsemiskulude ja ülekantava raha mahu vähendamist. Kõneleja on eelnõu tugev vastane ja algataja alternatiivsete eelarvepoliitiliste juhtimisjuhiste kehtestamisel.
6 Analüüsitud kõnesid