Päevakorra profiil: Marek Reinaas
Eesti Vabariigi valitsuse ja Pakistani Islamiriigi valitsuse vahelise tulumaksudega topeltmaksustamise vältimise ning maksudest hoidumise ja maksupettuste tõkestamise lepingu ja selle juurde kuuluva protokolli ratifitseerimise seaduse eelnõu (368 SE) esimene lugemine
2024-03-06
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Poliitiline seisukoht on selgelt toetav Eesti ja Pakistani vahelise topeltmaksustamise vältimise lepingu ratifitseerimisele. Kuigi komisjonis tõstatati küsimusi (nt 12,5% kinnipidamise protsent), peetakse lepingut oluliseks kaubavahetuse õitsemise soodustajana. Seisukoht on protseduuriline ja poliitiliselt suunatud rahvusvahelise leppe heakskiitmisele.
2 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib asjatundlikkust seadusandlikus protseduuris (juhtivkomisjoni töö, lugemiste lõpetamine, muudatusettepanekute tähtajad). Samuti on esitatud detailseid teadmisi rahvusvahelise maksulepingu sisu kohta, selgitades näiteks 12,5% kinnipidamise määra tagamaid. Lisaks tuuakse välja konkreetsed kaubandusfaktid Eesti ekspordi (rafineeritud naftatooted, vanametall) ja impordi (nahatooted) kohta Pakistaniga.
2 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on formaalne, neutraalne ja protseduuriline, olles tüüpiline komisjoni ettekandjale. Kõneleja kasutab loogilisi apelle, esitades faktipõhise ülevaate rahanduskomisjoni arutelust ja otsustest. Tone on kokkuvõtlik ja eesmärgipärane, keskendudes seadusandluse edasiviimisele.
2 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Tegevusmuster on seotud juhtivkomisjoni esindamisega Riigikogu täiskogu ees, andes ülevaate komisjoni istungitest ja otsustest. Mainitakse konkreetseid kuupäevi (19. veebruar) ja istungite ajakava muutusi (viivitus ministri puudumise tõttu).
2 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Otsest vastasseisu ei väljendata, kuid refereeritakse teiste saadikute (Aivar Sõerd, Rain Epler) poolt komisjonis tõstatatud kriitilisi küsimusi lepingu sisu ja olulisuse kohta. Kriitika oli poliitikapõhine (maksude protsent, kaubanduspartneri olulisus) ja sellele anti faktilised vastused.
2 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on konsensuslik ja protseduuriline, kuna kõneleja esitab juhtivkomisjoni ühise ettepaneku esimene lugemine lõpetada. Ta kutsub saali üles komisjoni otsusega nõustuma, viidates arusaadavale ja olulisele debatile komisjoni sees.
2 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on rahvusvahelistel suhetel ja Eesti riiklikul poliitikal, käsitledes kahe riigi (Eesti ja Pakistani) vahelist maksulepingut. Rõhutatakse Pakistani kui kaubanduspartneri potentsiaalset rolli Eesti majandusele.
2 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud vaated toetavad rahvusvahelise kaubanduse edendamist, nähes lepingut vahendina kaubavahetuse elavdamiseks Pakistaniga. Arutelu keskendub maksude vältimise tõkestamisele ja kinnipidamise maksude tehnilistele detailidele, mis on olulised ärihuvide kaitseks.
2 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Ei ole piisavalt andmeid.
2 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on Eesti ja Pakistani vahelise tulumaksudega topeltmaksustamise vältimise lepingu ratifitseerimisel (368 SE). Kõneleja on eelnõu toetaja ja protseduuriline eestvedaja, keskendudes esimese lugemise lõpetamise ettepanekule ja muudatusettepanekute tähtaja määramisele.
2 Analüüsitud kõnesid