Istungi profiil: Valdo Randpere
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
2025-06-18
Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon keskendub riigi rolli piiramisele kelmuste vastases võitluses, vastandudes tugevalt uue riikliku tegevuskava loomisele. Kõneleja rõhutab, et tegevused juba käivad ning riik ei peaks olema "lapsehoidja," kes püüab kõiki valdkondi reguleerida, rõhutades pigem kodanike oma vastutust. See on tugevalt väärtuspõhine seisukoht, mis eelistab õiguskaitseorganite ja erasektori koostööd ülemäärasele riiklikule bürokraatiale.
11 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib asjatundlikkust õiguskomisjoni töö ja kelmuste vastase võitluse valdkonnas, viidates Justiits- ja Digiministeeriumi analüüsidele ning prokuratuuri tegevusele. Ta kasutab tehnilisi detaile, nagu näiteks netikelmuse karistatavus Suurbritannias, rõhutades õiguskaitseorganite ja pangandussektori süsteemset koostööd. Ekspertiis põhineb komisjonis saadud teabel ja konkreetsetel faktidel, näiteks kelmuste hulga suurenemisel viimase kolme-nelja aasta jooksul.
11 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on analüütiline ja kriitiline, eriti vastaste ettepanekute suhtes, mida nimetatakse "tühjaks dokumendiks" ja "ideoloogiliseks enesenäitamiseks." Kõneleja kasutab loogilisi argumente ja viiteid komisjoni tööle, kuid lisab ka iroonilisi ja rahvalikke väljendeid (nt "lapsehoidja," "lollid tulebki rahast ära lahutada") oma seisukoha rõhutamiseks. Toon on formaalne, kuna esindatakse komisjoni seisukohti, kuid sisaldab ka teravaid isiklikke hinnanguid.
11 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja esineb Õiguskomisjoni esindajana, kandes ette komisjonis 9. juunil toimunud arutelu sisu ja seisukohti. Tema tegevusmuster hõlmab osalemist komisjoni istungitel ja nende tulemuste ettekandmist täiskogule, kaitstes komisjoni enamuse otsust eelnõu tagasi lükata.
11 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine vastuseis on suunatud riikliku tegevuskava algatajatele, keda kritiseeritakse bürokraatia suurendamise ja asjatu "ideoloogilise enesenäitamise" eest. Kriitika on poliitika- ja menetluspõhine, väites, et tegevuskava ei anna midagi juurde juba käimasolevale tööle. Kõneleja lükkab tagasi vastaste entusiasmi uue tegevuskava vajalikkuse osas, viidates, et riik ei saa kõiki probleeme lahendada.
11 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja rõhutab vajadust tiheda koostöö järele õiguskaitseorganite (politsei, prokuratuur, Justiits- ja Digiministeerium) ja erasektori (pangad) vahel kelmuste lahendamisel. Ta esindab Õiguskomisjoni enamuse seisukohta, mis otsustas eelnõu tagasi lükata, näidates valmisolekut konsolideerida komisjonisisene enamus.
11 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on peamiselt riiklikel õiguskaitseorganitel ja erasektoril Eestis, kuid puudutatakse ka rahvusvahelist aspekti. Mainitakse, et kelmusi pannakse toime välismaalt ning tuuakse näiteks Suurbritannia seadused netikelmuste osas ja Leedu kelmide tegevuse.
11 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majandusvaated rõhutavad erasektori (eriti pankade) suurt vastutust finantskelmuste ennetamisel ja lahendamisel, kuna raha asub pankades. Kõneleja on vastu riiklikule sekkumisele ja bürokraatiale, mis koormaks asutusi, kui lahendused on juba erasektori ja õiguskaitseorganite koostöös olemas.
11 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalvaldkonnas keskendutakse elanikkonna kaitstusele kelmuste eest, kinnitades, et õiguskaitseorganid on tublid ja kompetentsed. Samas rõhutatakse tugevalt isiklikku vastutust, kritiseerides riigi rolli lapsehoidjana ja viidates, et naiivsus ei tohiks automaatselt kaasa tuua riiklikku kompensatsiooni. Oluliseks peetakse teavituskampaaniate tegemist uute meediakanalite kaudu.
11 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine seadusandlik fookus on õiguskomisjoni ettepaneku esindamisel lükata tagasi kelmuste vastase riikliku tegevuskava eelnõu esimesel lugemisel, kuna see on ülearune bürokraatia. Kõneleja toetab olemasolevate õiguskaitseorganite ja erasektori koostööd, kuid mainib ka vajadust muuta seadusi seoses kaamerate ebaseadusliku kasutamisega.
11 Analüüsitud kõnesid