Päevakorra profiil: Vadim Belobrovtsev

22 Riigikogu liikme esitatud kirjalik nõue umbusalduse avaldamiseks haridus- ja teadusminister Kristina Kallasele

2024-05-06

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Poliitiline seisukoht on tugevalt opositsiooniline haridusministri suhtes, keskendudes ministeeriumi süsteemsetele äpardustele ja vastutuse vältimisele. Peamised etteheited on seotud õpetajate palgalisade hilinemise ja eestikeelsele õppele ülemineku puuduliku ettevalmistusega. Seisukoht on eelkõige tulemuspõhine, rõhutades haldusvõimekuse puudujääke ja süsteemseid vigu. Poliitilist vastutust nõutakse ministrilt, kes keeldub tunnistamast ministeeriumi süüd.

4 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib detailset asjatundlikkust haridusvaldkonna rahastusmehhanismide osas, tuues esile konkreetsed näited Ida-Virumaa õpetajate palgakoefitsientide ja uussisserändajate keeleõppe toetuste hilinemisest. Samuti on esile toodud tehnilised ja administratiivsed äpardused, nagu elektrooniliste ühiskatsete luhtumine. Asjatundlikkus keskendub reformide praktilisele rakendamisele ja sellega kaasnevatele kitsaskohtadele.

4 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on teravalt kriitiline ja võitlev, rõhutades ministeeriumi süsteemseid vigu ja vastutuse vältimist. Kasutatakse konkreetseid näiteid (pikett, mitu kuud ootamist) emotsionaalse ja loogilise apellatsiooni tasakaalustamiseks, et rõhutada olukorra tõsidust. Minister süüdistatakse olukorra pisendamises ja ebakonstruktiivses lähenemises probleemidele.

4 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Tegevusmuster on seotud umbusaldusavalduse aruteluga Riigikogus, kus kõneleja osaleb aktiivselt küsimuste ja ettekannetega. Mainitakse ka mitme intervjuu andmist samal päeval, mis viitab kõrgele meediakajastusele kriitilistel hetkedel.

4 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine vastane on haridusminister ja teda kaitsev koalitsioon, kellele heidetakse ette probleemide eitamist. Kriitika on suunatud nii poliitilisele vastutuse vältimisele kui ka haldusvigadele. Minister süüdistatakse selles, et ta veeretab süü teistele osapooltele, nagu omavalitsused, koolijuhid, Eesti Linnade ja Valdade Liit ning opositsioonierakonnad.

4 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on keskendunud opositsioonierakondade ühisele tegevusele, rõhutades, et kolm erinevat opositsioonierakonda toetavad umbusaldusavaldust. See sümboliseerib laiapõhjalist rahulolematust ministri tegevusega. Koalitsiooniga kompromissi otsimist kõnedest ei selgu.

4 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Tugev regionaalne fookus on Ida-Virumaal, kus rõhutatakse eesti keeles õpetavate õpetajate palgalisade hilinemist ja vajadust piketi järele. Samuti on esile tõstetud maakoolide (nt Toila Gümnaasium) sulgemise oht, hoiatades, et koolide kadumine viib elanike lahkumiseni piirkonnast.

4 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud vaated keskenduvad tööjõu ja palgaküsimustele, nõudes riigipoolsete lubaduste (palgakoefitsiendid) õigeaegset täitmist õpetajatele. Rõhutatakse, et maakoolide puhul ei tohiks primaarne olla ainult rentaablus, vaid ka nende sotsiaalne roll piirkonnas.

4 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Domineeriv sotsiaalküsimus on haridus, sealhulgas õpetajate heaolu ja palgatingimused ning eestikeelsele õppele ülemineku reformi tekitatud mure. Esile tuuakse ka uussisserändajate eesti keele õpetamise rahastamise probleemid kohalikele omavalitsustele.

4 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on suunatud täitevvõimu kontrollile ja vastutusele umbusaldusavalduse kaudu. Sisulised prioriteedid on seotud haridusreformide (eestikeelne õpe, koolivõrgu korrastamine) puuduliku ja problemaatilise rakendamisega, mis tekitab muret koolijuhtide ja omavalitsuste seas.

4 Analüüsitud kõnesid